Wersja 7.48 (2003 II 26)

========================

1. poprawa karty wynagrodzen, kolumna pobrany podatek, program nie

   pokazywal tam zaliczki od wyplaconych zasilkow

2. Nowy druk PIT-40 pod logomona

 

Wersja 7.47  (2003 II 2)

========================

 

1. Poprawiono daty na pit-11. Program w niektorych sytuacjach

   nie drukowal daty poczatkowej

2. Wprowadzono nowy PIT-40 za rok 2002 (nadruk)

 

 

Wersja 7.46  (2003 I 27)

========================

 

1. Poprawiono daty na pit-11 w przypadku gdy procownik zwolniony byl

   w roku 2001 a ostatnie wynagrodzenie otrzymal w roku 2002

2. poprawiono blad w deklaracji vat-7k wystepujacy w przypadku gdy w

   okresie rozliczeniowym lub bezposrednio przed nim nie wykonano

   czynnosci podlegajacych opodatkowaniu. Program w takim przypadku

   niepotrzebnie sumowal blok D2 deklaracji miesiecznych.

 

 

Wersja 7.45  ( 2002 XII )

=========================

 

 1. W programie dokonano zmian w dwóch grupach. W VAT i w Płacach

 2. W części płacowej wprowadzono nowy sposób obliczania składki na

    ubezpieczenie zdrowotne. chociaż przepis jeszcze nie obowiązuje

    nie powinno to mieć żadnego znaczenia dla przebiegu obliczeń o ile

    nie zmieni się % składki na to ubezpieczenie. W programie na sztywno

    wpisano stawkę w wysokości 7.75% którą program odlicza od podatku

    o ile oczywiście podatku tego wystarcza. Jeśli składka (7.75%) jest

    wyższa od podatku - ta jej część ograniczana jest do wysokości

    podatku. Druga część składki w części wyższej jak 7.75% potrącana

    jest z wynagrodzenia NETTO.

 3. Należy pamiętać aby w programie płatnika w styczniu wprowadzić

    nową składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W przeciwnym razie będzie

    sygnalizował błąd.

 4. zmianie uległo wiekszość zestawień, jednak jeśli składka na ub.

    zdrowotne nie będzie zmieniona, zmian tych nie będzie widać

    (z wyjątkiem kilku zestawień)

 5. zmiany objęły moduł płacowy i moduł umów zlecenia.

 6. w umowach zlecenie ograniczono skłądkę na dobrowolne ubezpieczenie

    chorobowe do wysokości 250% sredniego wynagrodzenia za ubiegły kwartał

 7. W normach podatkowych, uzupełniono tabelę o przeciętne wynagrodzenie

    za ubiegły kwartał obowiązujące w danym miesiącu. Wynagrodzenie to

    brane jest pod uwagę przy ograniczaniu składki na dobrowolne

    ubezpieczenie chorobowe i podczas sporządzania deklaracji do PFRON

 8. Zmiany w płacach wykonano już teraz aby do końca roku nie zmieniać

    już struktur bazy danych. Ma to istotne znaczenie dla procesu instalacji

    programu na nowy rok i pobieraniu danych z roku 2002 do roku 2003

 9. Druga część zmian objęła podatek VAT i deklarację kwartalną. Chociaż wg

    zapowiedzi będziemy mieli nową deklarację VAT-7, to jednak sama ustawa

    o VAT nie ulegnie już zmianie. Oznacza to że:

    a) rozliczanie utargu strukturą zakupów nadal odbywać się będzie w

       cyklu miesięcznym

    b) Rozliczenie podatku VAT od środków trwałych związanych ze sprzedażą

       opodatkowaną i zwolnioną odbędzie się na podstawie struktury

       sprzedaży z 6-ciu miesięcy liczonych od miesiąca zakupu srodka

       włącznie.

    c) szósty miesiąc prowadzenia działalności w którym koryguje się

       podatek VAT od zakupionych środków trwałych związanych

       ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną będzie nadal szóstym

       miesiącem prowadzenia działalności niezależnie od tego kiedy

       zostanie złożona deklaracja

    d) odliczenie ulgi z zakupu kas fiskalnych w przypadku gdy podatnik

       ma ciągły zwrot bezpośredni (to zresztą jest chyba przypadek

       jedynie teoretyczny, bowiem nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie

       wybierał deklaracji kwartalnej gdy ma ciągłe zwroty podatku) będzie

       następowało kwartalnie. Oznacza to że jeśli podatnik ropoczął

       sprzedaż fiskalną w grudniu 2002 do pełny zwrot odtrzyma skłądając

       deklarację 25 października 2003.

 10.Sprawę deklaracji kwartalnej rozwiązano następująco.

    a) parametrach instalacyjnych ewidencji VAT na siódmej stronie danych

       wprowadzamy datę pierwszego miesiąca który będzie rozliczany

       kwartalną deklaracją. Podatnik rozliczający się metodą

       kasową (wystawiający faktury MP) nie jest jeszcze zaimplementowany

       w programie. Mam nadzieję, że nie dostanę sygnału że ktoś wybrał

       tę metodę)

    a) jak dotychczas wprowadzamy dokumenty do rejestru VAT

       (jak gdyby nic się nie zmieniło)

    b) jak dotychczas wykonujemy obliczenia deklaracji VAT-7 (jak gdyby

       nic się nie zmieniło)

    c) program dokonując obliczeń deklaracji miesięcznych jednocześnie

       zapamiętuje pełne kwoty (co do grosza) sprzedaży i zakupów oraz

       kwoty podatku do odliczenia od zakupionych środków trwałych związanych

       ze sprzedażą opodatkowaną o zwolnioną.

    d) W ostatnim miesiącu każdego kwartału wygląd ekranu rozliczeniowego

       ulega zmianie: możemy wybrać do oglądu na zmianę klawisz [F9] ekran

       deklaracji miesięcznej i kwartalnej. W miesiącu takim program

       sumuje sprzedaż i zakupy oraz vat od srodków trwałych (pole 57)

       z trzech deklaracji miesięcznych, nanosi te sumy na deklarację

       kwartalną i dokonuje na niej zwykłego przeliczenia (F2) z wykątkiem

       obliczeń podatku od środków trwałych (pole 57), który to podatek jest

       sumą z trzech deklaracji miesięcznych.

    e) zmiany dokonane w związku z deklaracją kwartalną objęły bardzo dużo

       elementów programu i nie sposób było przygotować w tak krótkim czasie

       wszystkiego. w związku z tym brak jest w programie szeregu zestawień

       (ich kształt zależeć będzie od układu deklaracji, tak więc trzeba

       będzie na nie poczekać) w szczególności brakuje na deklaracji

       kwartalnej raportu z obliczeń. Dodamy go po nowym roku. Brak też

       wydruków kwartalnego podsumowania rejestrów. Podsumowując: obliczenia

       i deklaracja (w starym kształcie składana za kwartał) powinny działać

       poprawnie - na część wydruków trzeba poczekać do ukazania się

       rozporządzenia. A przynajmniej do ukazania się wersji programu

       z instalacją na nowy rok. Wersja ta praktycznie jest na ukończeniu

       i lada dzień zostanie przekazana do sprzedaży.

    f) w związku z tym że program nie zapamiętywał dotychczas w deklaracji

       VAT-7 kwot zakupu i sprzedaży z dokładnością do grosza, a jedynie do

       pełnego złotego. Ci z podatników którzy wybrali deklarację kwartalną

       już w październiku, powinni przeliczyc deklarację za miesiące

       10,11,12 jeszcze raz (klawisz F3)

 

 

Wersja 7.44 ( 2002 XII 10 )

===========================

 

 1. Poprawiono błąd w wydruku zestawienia miesięcznych odpisów  dla

    celóe księgowych. dla pierwszego drukowanego środka program

    umieszczał niewłaściwy opis.

 

 

 

Wersja 7.43  ( 2002 XII 9 )

===========================

 

 1. Zmiany poczynione w tej wersji dotyczą głównie możliwości określenia

    kwoty ograniczenia zwrotu bezpośredniego podatku VAT

 2. W opcji Ewidencja VAT / Parametry instalacyjne dodano siódma stronę

    danych na której można wprowadzić informację o tym czy program podczas

    wprowadzania i edycji dokumentu w księdze ma umożliwić wprowadzenie

    zapłaty za fakturę. Obowiązują tu następujące zasady: Program zapyta o

    zapłatę faktury w następujących sytuacjach:

    a) gdy dopisujemy odpowiedni dokument do ewidencji zakupów VAT

    b) gdy poprawiamy dokument w ewidecji zakupów o ile nie został już

       dopisany odpowiedni dokument zapłaty

    Tak więc program nie udostępni nam ekranu na którym wprowadzamy zapłaty

    za faktury jeśli w rejestrze zapłat będzie już jakiś wpis. Jeżeli

    pomyliliśmy i chcemy to poprawić, to można to zrobić w Ewidencji

    zapłat za faktury. (praktyka pokaże, czy ta decyzja jest słuszna.

    Być może trzeba będzie udostępnić w tej opcji pełna edycję zapłat.

    Należy sobie tylko zdawać sprawę że wydłuży to czas wprowadzania

    dokumentu)

 3. W opcji Rozliczenie miesięczne VAT-7, czyli w opcji gdzie przeliczamy

    daklarację VAT-7 w przypadku gdy podatnikowi przysługuje zwrot

    bezpośredni i  występuje u niego nadwyżka podatku naliczonego nad

    należnym program pyta dodatkowo o datę złożenia deklaracji VAT-7.

    Data ta jest zapamiętywana i brana pod uwagę podczas wydruku

    rejestru zapłat za faktury. Na podstawie tej daty program przegląda

    wszystkie faktury (z wyjątkiem tych które dotyczą zakupu środków

    trwałych) oznaczone w rejestrze zakupów do rozliczenia w danym

    miesiącu i sprawdza czy zostały w całości zapłacone do podanej daty

    (daty złożenia deklaracji). Faktury niezapłazone w całości sa pomijane

    a dla faktur zapłaconych, sumowany jest naliczony podatek VAT.

    Podatek ten stanowi dodatkowe ograniczenie do zwrotu bezpośredniego.

    Informacja o granicznych kwotach drukowane sa dodatkowo w raporcie z

    obliczeń deklaracji.

 4. W opcji Rejestr zakupów dodano nową opcje "REJESTR ZAPŁAT". Jest tak

    skonstruowany aby można było szybko wprowadzać zapłaty za faktury

    a) zaraz po wejściu do rejestru nakładany jest filtr który pokazuje

       jedynie niezapłacone lub częściowo zapłacone dokumenty.

       kolumna "$"

                ' ' - pusta, faktura niezapłacona

                '<' - faktura zapłacona częściowo

                '=' - faktura zapłacona w całości

       jeżeli chcemy zobaczyć wszystkie dokumenty należy usunąć filtr (F2)

    b) naciśnięcie klawisza INSERT na wybranej fakturze pozawala od razu

       dopisac zapłatę do faktury

    c) naciśnięcie klawisza ENTER na fakturze pokazuje wszystkie

       dotychczasowe zapłaty i pozwala je poprawić, usunąć lub dopisac

       nową

    d) w opcji tej można po naciśnięciu klawisza F5 sporządzić wydruk

       - zaznaczonych faktur

       - rejestru zaplat za faktury (podstawa do ograniczenia zwrotu

         podatku VAT). Program pyta przed sporządzenie tego rejestru

         o datę złożenia deklaracji VAT-7

    e) Ci z państwa którzy za pomocą programu KSP prowadzą rozrachunki

       mogą (klawisz F5) pobrać zapłaty faktur z raportów kasowych, lub

       raportów bankowych. UWAGA pobrane zostaną zapłaty jedynie faktur

       przeniesionych w rozrachunkach do "Transakcji rozliczonych"

 

 

 

Wersja 7.42  ( 2002 XII 4 )

===========================

 

 1. rozszerzono pola kwotowe w ewidencji ST i na wydrukach tak aby dało

    się prowadzić ewidencję majątku o wartości 1 mld PLN

 2. W kartotece ST dodano wydruk "zestawienie ST"

 3. Wszystkie wydruki ST uporządkowane są według nr inwentarzowego

 4. Zmieniono układ wszystkich wydruków w kartotece ST

 5. W ST dodano opcję przekazania elementów ST do "inwestycji w Toku"

    (w starym programie ST niektorzy prowadzili Srodki Trwale w budowie

     w kartotece zwykłych środkow przypisując im stawkę 0 - teraz można

     to zmienić)

 6. UWAGA! Zmianie uległ sposób obliczania zamortyzowanej części ST w

    przypadku jego likwidacji. Jeżeli więc ktoś posiada ST zlikwidowane

    należy ponownie założyć kartotekę odpisów, począwszy od miesiąca

    w którym ST został zlikwodowany - w całości lub części.

 7. Poprawiono błąd importu dokumentów z programów faktura, hurt, CDN

    Subiekt, w przypadku gdy operację tę wykonywało się w systemie DOS

 8. Poprawiono błąd który powodował że podczas importu zakupów pomijane

    były zakupy, gdy kontrahent nie posiadał nr NIP.

 9. Zaktualizowano odstetki od zaległości podatkowych

10. Poprawiono błąd który powodował że w niektórych przypadkach wydruk

    tabeli dla ST i szczegółowego zastawienia ST dawały różne wyniki

 

 

 

Wersja 7.41  ( 2002 VIII 16 )

=============================

 

 ~ Zmiany `

 1. Poprawiono błąd który powodował, że samochody osobowe których odpis

    podatkowy ograniczony jest to 20 tyś EUR pomimo pełnej amortyzacji

    księgowej, dalej amortyzowały się podatkowo

 2. W wydruku historii środka trwałego, dla środka który w kartotece

    nie posiada żadnego odpisu bowiem został w pełni zamortyzowany przed datą

    zaprowadzenia komputerowej ewidencji dodano odpowiednią informację

    o tym fakcie

 

 

Wersja 7.40  ( 2002 VIII 3 )

============================

 

 1. Wersja 7.40 w całości poświęcona jest nowemu modułowi środków trwałych.

    Ponieważ moduł ten różni się od poprzedniego w każdym punkcie i wymaga

    od użytkownika włożenia pracy w jego opanowanie, oraz w uzupełnienie

    informacji o posiadanych środkach - informacji których nie było w

    dotychczasowej wersji programu - zaleca się (dotyczy to biur

    rachunkowych) nastepujący tok postępowania:

 

    a) Wykonanie pierwszej instalacji programu w wersji 7.40 w dowolnym

       roboczym katalogu

    b) wykonanie archiwizacji bieżących danych na dyskietkę, wybranej firmy

       która ma różne typy środków trwałych. Archiwizacja dotyczy biezącej

       wersji programu np. 7.21

    c) wczytanie zarchiwizowanych danych do ksp w wersji 7.40.

 

    W ten sposób możliwe będzie bez szkody dla zachowania ciągłości pracy

    opanowanie nowej wersji programu.

 

 2. Ponieważ moduł środków trwałych jest napisany całkowicie od nowa, nie

    ma sensu opisywanie zmian w porównaniu do wersji poprzedniej, ponieważ

    róznic jest zbyt wiele. Należy przeczytać instrukcję obsłgi.

 

 3. Poniżej wymienię jedynie, w punktach, podstawowe cechy progrmu:

    - Środek Trwały może składać się z wielu elementów składowych,

      z których każdy ma swoją własną datę OT począwszy od której ma

      swój udział w podstawie odpisu całego środka.

    - Każdy element może być powiązany z ewidencją zakupu VAT.

    - Każdy element może w dowolnym momencie zostać zlikwidowany ( LT )

    - w dowolnym momencie możemy dodać nowy element do Środka Trwałego

    - Środek może podlegać amortyzacji:

       a) liniwej

       b) jednorazowej

       c) degresywnej

       d) przyspieszonej

    - Odrębnie - choć niezauważalnie dla użytkownika - prowadzone są odpisy

      amortyzacyjne "ksiegowe" i "podatkowe". Odrębnie dla każdego z nich

      można ustalić stawkę amortyzacji.

    - Wybrane środki trwałe można w dowolnym momencie łączyć w jeden Środek

    - Możliwe jest podzielenie danego środka na elementy składowe w dowolnym

      momencie czasowym

    - Kartoteka Ś.T obejmuje swym zasięgiem czasowym dowolny okres -

      nie jak dotychczas - jeden rok

    - Program może być powiązany z deklaracjami VAT wynikającymi z

      prowadzonej na bieżąco ewidencji sprzedaży VAT w KSP, lub z odrębnie

      prowadzonej historii sprzedaży w module S.T.

    - Dla Środków trwałych które związane są ze sprzdażą Opodatkowaną,

      Zwolnioną i nie objętą ustawą o VAT program prawidłowo oblicza i

      koryguje wartości początkowe poszczególnych elementów środka trwałego

      w następujących sytuacjach.

      a) zakup ST przed upływej 6-ciu miesięcy od rozpoczęcia działalności

      b) Rozliczenie środków w 6-tym miesiacu prowadzenia działalności

      c) odpowiednia reakcja gdy w sytuacji a) i /lub/ b) nie wykonano

         sprzedaży

      d) rozliczenie środków w sytuacji c) gdy działalność prowadzona

         jest dłużej niż 6 miesięcy

    - Można prowadzić ewidencję zakupów dla "Środków trwałych w Budowie",

      gdzie program na bieżąco oblicza udział danego zakupu w wartości

      początkowej przyszłego środka trwałego. W dowolnym momencie można

      zakończyć budowę ST i przekazać go do ewidencji środków trwałych

    - Dla potrzeb amoryzcji podatkowej uwzględnione jest ograniczenie

      kwoty odpisu dla samochodów osobowych przekraczających 20tyś euro,

      lub 10 tyś dla starych środków.

    - Prowadzona jest ewidencja wyposażenia, która może być powiązana

      z ewidencją w księdze przychodów

    - Każda operacja na ST potwierdzona jest wydrukiem odpowiedniego

      dokumentu.

    - Program zawiera szereg nowych zestawień dla potrzeb prowadzonej

      ewidencji ksiegowej i podatkowej.

    - Dla każdego ST prowadzona jest kartoteka z całą historią ST

      (zwiększenia, zmniejszenia, odpisy, likwidacje)

    - Dla ST umarzanych jednorazowym odpisem w koszty program sprawdza

      czy na skutek korekty wartości początkowej wynikającej z rozliczenia

      VAT nie przekroczono kwoty granicznej (obecnie 3500 PLN)

 

 4. Program przejmuje wszystkie środki trwałe z dotychczas prowadzonej

    ewidencji, jednak bez odpisów bieżącego roku. Te należy już wykonać

    nową wersją programu.

 

 5. Po zainstalowaniu nowej wersji należy:

    a) wprowadzić w każdej firmie kartoteke grup składników majątku

       trwałego. Jedną z grup powinny być "wartości niematerialne".

       Chociaż jedną z informacji o ST wprowadzanych w kartotece ST jest

       przyporządkowanie go do Środków Trwałych lub do Wartości

       Niematerialnych, to dla potrzeb niektórych wydruków należy

       dodatkowo przypisać takiemu skłądnikowi majątku Grupę "Wartości

       niematerialne" dlatego też grupę tę należy wprowadzić w

       kartotece grup. Na większości wydruków występuje podział

       majątku na grupy składników.

    b) W historii sprzedaży należy wprowadzić (jeśli istnieje

       taka potrzeba) brakującą sprzedaż za poszczególne miesiące.

    c) Należy w konfiguracji modułu ST określić jego relację względem

       ewidencji KSP i VAT.

    d) każdemu ST należy przypożądkować grupę składników majątku.

    e) dla ST które podlegały amortyzacji Degresywnej i w starej

       wersji programu "sztucznie zaniżono wartość początkową" lub

       wprowadzono kwotę ograniczającą odpis w koszty, należy

       przywrócić pełną wartość początkową, lub usunąć kwotę

       ograniczającą, oraz znienić typ amortyzacji na degresywny.

    f) dla ST podlegających szybszemy zużyciu na skutek postępu

       technicznego należy wprowadzić typ amortyzacji "P" -

       przyśpieszona i  właściwie ustawić stawki amortyzacji

       (podstawowa np. 30% , współczynnik 2 i stawka z

        uwzględnieniem współczynnika np. 60%)

    g) w kartotece odpisów należy dokonać odpisów za zaległe miesiące.

    h) generalnie proces łączenia środków może być wykonany jeżeli w danym

       miesiącu dokonano już odpisów. Program po połączeniu ST nie będzie

       dokonywał odpisów za miesiace wcześniejsze od miesiąca w którym

       wykonano łączenie ST. Wyjątek stanowi sytuacja tuż po instalacji

       programu gdy nie ma jeszcze żadnych kartotek miesięcznych odpisów.

       Wtedy wyjątkowo można w miesiącu styczniu dokonać połączenia ST i

       następnie założyć kartotekę odpisów za styczeń. Jeżeli połączymy ST

       po założeniu kartoteki odpisów w styczniu to ponowne przeliczenie

       odpisów za styczeń nie zmieni już naliczonych odpisów dla

       połączonych ST.

    i) Wprowadzając zaległe wyposażenie, ze zrozumiałych względów nie

       będzie go można powiązac z ewidencją księgową w KSP. dlatego też

       liczby porządkowe nadawane w KSP podczas księgowania trzeba będzie

       dopisać ręcznie w kartotece wyposażenia. Oczywiście nowe wyposażenie

       powiązane będzie z KSP i z VAT automatycznie.

    j) Jeżeli w starej wersji programu prowadzone były inwestycje w toku

       w ten sposób, że poszczególne dokumenty wprowadzone były do kartoteki

       ST ze stawką odpisu 0%. lub z pustą datą OT. To należy je obecnie

       wykasować i wprowadzić do odpowiedniego punktu programu. Najpierw

       ogólne opisy inwestycji a później przynależne im dokumenty.

 

 

 

 

Wersja 7.23  ( 2002 VII  31 )

=============================

 

 Błędy

 1. W wersji 7.18 pojawił się błąd, który powodował, że czasami

    (zależy to od konkretnej sytuacji, a więc nie musiało

     wystąpić we wszystkich firmach) program pomijał niektóre

     wypłaty z tytułu umowy zlecenia podczas przekazywania ich do

     programu płatnika.

 

 

 

Wersja 7.22  ( 2002 VII 15 )

============================

 

 1. Zmiana wydruku karty urlopowej

 2. Jezeli dany skladnik wynagrodzenia jest opodatkowany i jednoczesnie

   potrącany z, to program wykonywał dotychczas następujące obliczenia

   na tym składniku:

   - doliczał kwotę składnika do ogólnej kwoty do opodatkowania BRUTTO

   - potrącał z wypłatę składnik pomniejszony o zaliczkę na podatek.

   - zaliczkę na podatek liczył od kwoty brutto składnika

   Obecnie program bierze pod uwagę, czy od takiego składnika należy naliczyć

   składkę ZUS. Jeżeli w "składnikach definiowanych" zaznaczono, że należy

   naliczyć składkę ZUS, program przy obliczeniu podatku od takiego składnika

   pomniejszy go o 18.71%

 

 

Wersja 7.20  ( 2002 VI 6 )

==========================

 

 1. Do deklaracji DRA w platniku pole "identyfikator deklaracji do której

    dołączone były raporty" przenoszone jest z KSP jako puste

 2. Tam gdzie to było możliwe, liczby przenoszone do deklaracji w płatniku

    nie są poprzedzane zerami.

 3. Poprawionio druk umowy zlecenia na którym progrm zawsze wypisywał

    zdanie "Zleceniobiorca nie jest objęty obowiązkowym ubezpieczeniem"

 4. Do modulu rekonstrukcji dodano dodatkową kontrolę, na wypadek

    gdyby któraś z poprzednich instalacji programu nie powiodła się.

 5. Ponieważ program Logomon co do zasady przypisany jest do jednego

    komputera i nie byłoby wygodnie zmieniać mu drukarkę na której

    ma właśnie drukować, przeniesiono definicję katalogu do którego

    ma być wykonany wydruk z programu KSP z opcji "Parametry stanowiska"

    do opcji "definicje drukarek". W ten sposób pracując w sieci, gdy mamy

    wiele drukarek sieciowych z których każda obsługiwana jest przez osobny

    program Logomon, można z poziomu programu KSP skierować wydruk

    do dowolnego katalogu, który jest monitorowany przez różne programy

    Logomon, a więc wykonać wydruk (po wybraniu drukarki ALT+Q) na

    dowolnej drukarce w sieci.

 

 

Wersja 7.19a ( 2002 V 17 )

==========================

 

 1. Począwszy od tej wersji programu oraz od wersji 1.2 programu

    Logomon, stanie się możliwe drukowanie wszystkich deklaracji

    występujących w programie w całości tj razem z ramkami, opisami,

    kolorami i oczywiście danymi. Dodatkowo program umożliwa drukowanie

    Przelewów i Dowodów wplaty na rachunek bankowy również w całości.

    Dotyczy to przelewów uniwersalnych, do ZUS'u i do Urzędów skarbowych

 2. Deklaracje i sposoby ich wypełnienia będą (oczywiście, te drukowane

    w całości) począwszy od tej wersji programu opatrzone datą począwszy

    od której zaczynają obowiązywać, tak więc gdy przyjdzie nam wydrukować

    daklarację z przed 6-ciu miesięcy to program wybierza taki druk jaki

    wtedy obowiązywał.

 3. Aby można było skorzystać z wymienonych tu opcji należy wykonać

    następujące czynności. W opcji Instalacja Drukarki - Definicje drukarek

    pojawiły się dwie nowe kolumny.

    PITY - ta kolumna przyjmuje dwie wartości NADRUK i CALOSC

           Opcja NADRUK powoduje że druki PIT drukują się jak

           dotychczas przez nadruk na oryginalne formularze

           Opcja CALOSC powoduje, że program kieruje wydruk do programu

           Logomon który drukuje deklaracje w calosci

    Ram  - Ta kolumna oznacza odpowiedź na pytanie "czy z programu

           KSP do programu Logomon wydruki mają być kierowane razem z

           ramkami?" (znaki semigrafiki), czy też (tak jak dotychczas),

           znaki ramek są zastępowane przez znaki "-" "=" i "+". Nowy

           program Logomon ma teraz możliwość wydruku również znaków

           ramek, tak więc nie ma potrzeby aby KSP przed przesłaniem

           wydruku do logomona zamieniało ramki na znaki "=". Jeżeli

           jednak nie posiadamy nowej wersji programu Logomon to należy

           zaznaczyć w tej opcji aby program nie drukował ramek, bowiem

           stary Logomon zamiast ramek wydrukuje "tajemnicze Litery"

 

    Tak więc w opcji definicje drukarek należy ustawić w kolumnie PITY

    wartość "CALOSC" oraz jako port drukarki wybrać "USBx" - oczywiście

    należy też w kolumnie "Ram" ustawić "Tak"

 

 4. Ponieważ wydruki kierowane są do programu Logomon a ściślej do katalogu

    który jest monitorowany przez ten program należy jeszcze w opcji

    "Instalacja - Parametry stanowiska" wprowadzić ścieżkę do miejsca

    gdzie znajduje się katalog monitorowany przez program Logomon.

 

 5. Program Logomon znajdujący się na trzeciej dyskietce instalacyjnej

    jest tym samym programem co dotychczas. Nowy program będzie

    udostepniany w sposób niezależny od KSP. Udostepnimy go w okresie

    najbliższego tygodnia

 

 

Wersja 7.19  ( 2002 IV 26 )

===========================

 

 Błędy

 -----

 1. Podczas importu zakupów z programu HURT lub CDN program zapisywał je w

    księdze w kolumnie z "Innymi wydatkami" zamiast w kolumnie "Zakupy"

 2. Poprawiono sposób obliczania podstawy zasiłku w przypadku gdy pracownik

    został zatrudniony w okresie który jest brany pod uwagę przy ustalaniu

    podstawy. Program uwzględniał miesiąc w którym pracownik został

    zatrudniony wliczając go do podstawy. Obecnie czyni to jedynie wtedy,

    gdy pracownik zatrudniony jest z pierwszym dniem miesiaca

 3. Poprawiono zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia Netto. Dotychczas

    program nie potrącał składki na ubezpieczenie Zdrowotne.

 4. Poprawiono druku PIT-11 i kartę wynagrodzeń. Jeżeli pracownik miał

    składniki wynagrodzenia dla których koszty uzyskania są 50%, to program

    umieszczał je w PIt-11 i w karcie wynagrodzeń w wysokości BRUTTO/2

    zamiast (BRUTTO-Skladki_na_Ubezpieczenie)/2

 

 Zmiany

 ------

 1. Nowy Kalkulator Odsetkowy. W porównaniu z poprzednim kalkulatorem

    obecnie można wprowadzić dla danej zaległości do 10-ciu wpłat

    częściowych. Ponieważ teraz weryfikacja poprawności obliczeń

    znacznie się skomplikowała, w programie dostępny jest Raport

    z obliczeń odsetek (klawisz F5). Same obliczenia realizowane

    są po naciśnięciu klawisza F10. Typowe zadanie dla kalkulatora

    jest nastepujące: Termin zapłaty podatku VAT w wysokości 1000,-

    minął nam 25 stycznia, 500,- zapłaciliśmy 15 lutego i 300,-

    zapłaciliśmy 10 marca teraz tj 26 kwietnia chcemy uregulować

    całość. D kalkulatora wprowadzamy:

    termin płatności.......:25-01-2002

    zaległość..............:1000,-

    data naliczenia odsetek:26-04-2002

 

    wpłaty częściowe:  25-01-2002    500,-

                       10-03-2002    300,-

 

    naciskamy klawisz END aby program zapamiętał wprowadzone dane

    i następnie wciskamy klawisz F10 (oblicz) i dowiadujemy się

    że musimy zapłacić jeszcze: 232,30

 

 2. W wydruku podsumowania listy płac dodano do sekcji wyliczenia

    szczegółowego wypłaconych składników następujące elementy:

    - wyrównanie do płacy minimalnej

    - dodatkowe godiny normalne

    - nadgodziny płatne 50%

    - nadgodziny płatne 100%

 

 3. W opcji Kasa-Bank-Rozrachunki dodano dodatkowe pole "Data odsetek".

    Jest to data która będzie uwzględniana przez program podczas naliczania

    odsetek.

 

 4. W opcji "wszystkie dokumenty" i w "rozrachunkach" dodano nową opcję

    zaznaczania dokumentow bez powiazania z rozrachunkami

 

 5. W rozrachunkach nowy druk - wezwanie do zaplaty. Wezwanie to drukuje

    się dla zaznaczonych rekordów. Tak więc należy zaznaczyć faktury

    naszego dłużnika (program nie sprawdza czy wszystkie zaznaczone faktury

    należą do tego samego dłużnika. W wezwaniu wypisuje nazwę dłużnika

    z pierwszego zaznaczonego dokumentu)

 

 6. Nowa deklaracja DEK-I-0 oraz zestawienie służące do ustalenia średniego

    miesięcznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełny etat

 

 7. W kartotece pracowników zatrudnionych dodano nowy (trzeci) ekran danych

    osobowych pracownika (F2). Ekran ten służy do przyporządkowania

    pracownikowi stopnia niepełnosprawności (kod ten dotychczas brany był

    z kodu tytułu ubezpieczenia, jak pokazała praktyka, nie zawsze jest

    zgodny z opinią PFRON). Dodatkowo wprowadzono informacje o tym, czy

    niepełnosprawność pracowika spowodowana jest szczególnym schorzeniem

    uprawniającym pracodawcę do obniżenia składki na PFRON. (Nowa deklaracja

    wprowadza takie rozróżnienie). W zasadzie rozrożnienie takie

    obowiązywało zawsze (Dz.U. Nr 124, poz. 820 - Rozp.MPiPS z dnia

    18.09.1998) a z pewnością od 1998 roku (dalej nie sprawdzałem).

 

 8. Na tym samym ekranie dodano informacje o dacie następnego badania

    lekarskiego i dacie następnego szkolenia BHP. Jeżeli daty te są puste,

    program nie podejmuje żadnych akcji. Jeśli jednak którąś z dat wypełnimy

    to program przy pierwszym (w danym dniu) wejściu do opcji płace

    poinformuje o zbliżającym się terminie z 30-to dniowym wyprzedzeniem.

    Dodatkowo w kartotece pracownika wprowadzono zestawienie pracownikow

    którym zbliża sie ten termin.

 

 

Wersja 7.18  ( 2002 IV 15 )

===========================

 

 1. Jeżeli własny pracownik zatrudniony jest jednocześnie na umowę zlecenie

    to od 1 IV 2002 podczas przekazywania wynagrodzeń do Płatnika program

    będzie sumował podstawy poszczególnych składek na ZUS oraz same składki

    z umów zlecenia z odpowiednimi składkami z umowy o pracę. Założy tym

    samym jedno RNA lub RCA dla pracownika. Oczywiście gdyby obliczyć

    składki zus od łącznej podstawy to nie będą one równe składkom

    przekazanym z KSP. Mogą się one różnić groszami z uwagi na

    zaokrąglenia. Wydaje się jednak że tak właśnie powinno być.

 2. Jeżeli pracownik posiada wiele umów zlecenia lub jedna umowę ale wiele

    wypłat w danym miesiącu, to program sumuje mu te wypłaty podczas

    przekazywania do programu płatnika.

 3. Poprawiono wydruk rejestrów VAT - nagłówek stawki 12% nie jest

    obcinany do jednego znaku. (Dotychczas zamiast 12% wyświtlało się 1%)

 4. Nie czakając aż pokaże się nowa wersja Faktury aby dokonać importu

    faktur, dokonano szereg zmian które pozwalają obecnie zaimportować

    dane z dowolnej wersji programu faktura i hurt.

 

 

Wersja 7.17  ( 2002 IV 9 )

==========================

 

 1. Poprawa błędu. Podczas przekazywania "ekwiwalentów" do księgi

    program kończył działanie z błędem.

 

Wersja 7.16  ( 2002 IV 6 )

==========================

 

 1. W płacach w opcji "parametry księgowania" dodano dwa pytania:

    a) sposób księgowania składek ZUS: metoda memoriałowa lub kasowa

       - gdy wybierzemy metodę memoriałową będzie to oznaczać, że

         podstawą do zaksięgowania składek ZUS będzie deklaracja ZUS,

         oraz że wypłacone świadczenia ZUS będą "ukryte" w zaksięgowanych

         składkach ZUS. (składki ZUS nię będą pomniejszane o wypłacone

         świadczenia). Samo księgowanie odbędzie się z datą ostatniego

         miesiąca.

       - gdy wybierzemy metodę kasową, składki zus będą księgowane w

         momencie ich zapłaty, a więc 15-go następnego miesiąca i składki

         te bedę pomniejszone o wypłacone świadczenia. Wypłacone świadczenia

         natomiast powiększą kwotę zaksięgowanego wynagrodzenia.

 

    b) Drugie z pytań dotyczy wypłat różnego rodzaju ekwiwalentów,

       a bardziej ogólnie, składników które powiekszają wypłatę, ale nie są

       opodatkowane. Pytanie brzmi: Czy dopisać takie składniki do ksiegi?

 

 2. Poprawiono błąd w INFO-PODATKOWE-PŁATNOŚCI. Program pokazywał złą

    całkowitą sumę płatności, czyli sumę elementów pokazanych na ekranie.

 

 3. Podczas wydruku księgi program będzie wpisywał do niej pozycje spisu

    z natury wg następujących zasad:

    a) Jeżeli data remanentu jest datą pierwszego dnia miesiąca, program

       wpisze remanent jako pierwszy zapis w miesiącu

    b) w pozostałych przypadkach wartość remanentu zostanie zapisana

       po oststnim dokumencie zaksięgowanym na dany dzień

 

 4. Ujednolicono Import dokumentów z systemów sprzedaży.

    a) z programów naszej firmy (HURT ver 6.82 i Faktura 4.70) importowane

       zbiory mają nazwy

       - rej_sprz.dbf dla sprzedaży

       - rej_zak.dbf  dla zakupów towarów i materiałów

       - rej_kosz.dbf dla pozostałych zakupów

    b) z programu firmy CDN (Firma++) zbiór vat_r.txt

    c) z programu Subiekt 3 (Firma INSERT) zbiór wz.txt i klient.txt

       Ponieważ "Subiekt" nie posiada opcji "Eksport do innego systemu"

       W celu jwgo wykonania należy się skontaktować z naszą firmą.

       (Import z Subiekta 4 - w przygotowaniu)

 

    Import dokumentów umożliwia również przekazanie dokumentów do

    rozrachunków.

 

 

 

Wersja 7.15  ( 2002 III 22 )

============================

 

 1. Uwaga! Począwszy od tej wersji wypłacone świadczenie Urlopowe będzie

    przekazywane do Księgi w odrębnej pozycji. (dotychczas nie było

    przekazywane wcale).

 2. Poprawiono wygląd Infa-Podatkowego - Płatności.

 3. Na ekranie DANE DO WYPŁATY wprowadzono obok Dodatkowych godzin

    bez dopłaty - dni bez dopłaty. Dni te nie biorą udziału w obliczeniach,

    (godziny biorą) są jednak dodawane do czasu przepracowanego i pokazywane

    na liście płac (można oczywiście uwzględnić te godziny w obliczeniach

    definiując odpowiedni składnik wynagrodzenia)

 4. Zmieniono nieco menu w wynagrodzeniach. Przeglądanie Składników

    definiowanych przeniesiono do odrębnej opcji. Edycji będą podlegać

    jedynie składniki wprowadzane a nie obliczane

 5. W Opcji Konfiguracja składniki definiowane, dodano w ostatniej kolumnie

    informację czy dany składnik jest wprowadzany do programu z klawiatury,

    czy też obliczany na podstawie innych zmiennych i składników.

    - Jeżeli składnik jest obliczany, to po naciśnięciu klawisza A trzeba

      zapisać dla tego składnika algorytm obliczeń. W algorytmie można

      wykorzystać następujące zmienne:

      S01 -+ Kolejne składniki definiowane o numerach od 1 do 20. Należy

      S02  : jedynie pamiętać, że definiując składnik o numerze "i" wolno

      ...  : nam wykorzystać składniki które są również obliczane jedynie o

      S19  : numerach mniejszych jak "i". Składniki wprowadzane mogą mieć

      S20 -+ dowolne numery.

 

      P01 -+ Dodatkowo wolno nam wykorzystać 20 pomocniczych składników.

      P02  : Składniki te można wprowadzić oddzielnie dla każdego z

      ...  : pracowników i dokładniejsze znaczenie stanie się jasne gdy

      P19  : podamy przykłady.

      P20 -+

      GN     - Nominalny czas pracy wyrażony w godzinach

      DN     - Nominalny czas pracy wyrażony w dniach roboczych

      G50    - Ilość nadgodzin płatnych 50% stawki podstawowej

      G100   - Ilość nadgodziny płatnych 100% stawki podstawowej

      GDOD   - Dodatkowe godziny normalne

      DDOD   - Dodatkowe dni jw

      DR     - Czas przepracowany w Dniach roboczych

      GR     - Czas przepracowany w godzinach

      UPOS   - Stawka miesięczna wg umowy o pracę

      ST_GODZ- Stawka godzinowa wg umowy o pracę

      ZATR   - sposób wynagradzania

               1-stawka miesięczna

               2-stawka godzinowa

               3-stawka godzinowa/tryb zadaniowy

               4-stawka dniówkowa

      PREMIA - premia kwotowa

      PZUS   - Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne

               z poprzedniego miesiąca

      SWURL  - Świadczenie urlopowe

      PROCP  - Procent podatku

    - dodatkowo można wykorzystać następujące funkcje

      MAX(x,y)     - większa z z wartości x lub y np MAX(12-15,0) będzie

                     równe 0

      MIN(x,y)     - mniejsza z wartości x lub y np MIN(2,4)=2

      IIF(warunek,x,y) jezeli warunek jest prawdziwy podstaw x, w przeciwnym

                       razie podstaw y np. IIF(2<5,10,20)=10

      ROUND(x,dok) - zaokraglij wartość x do "dok" miejsc po przecinku

 

    - Przykład 1

      ----------

      Chcemy aby nasz składnik definiowany o nazwie "godziny nocne" obliczany

      był wg następującego sposobu:

      ilość_godzin_nocnych * stawka_godzinowa * 7%.

      - Ponieważ w naszym programie brak jest takiej zmiennej jak ilość

        godzin nocnych, musimy ją wprowadzić w "Składnikach pomocniczych".

        Niech to będzie nasz pierwszy składnik "P01". Wartość tego składnika

        po jego zdefiniowaniu będzie można wprowadzić w opcji SKLADNIKI

        POMOCNICZE

      - Nasz algorytm będzie miał następującą postać:

        SKLADNIK=P01*ST_GODZ*0.07

 

    - Przykład 2

      ----------

      Załóżmy że pracownicy w firmie objęci są ubezpieczeniem grupowym.

      Pracodawca postanowił finansować część składki ubezpieczeniowej,

      jednak nie więcej niż 7% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie

      społeczne danego pracownika za poprzedni miesiąc. Taki tryb

      postępowania wynika z faktu, że ta część składki wyłączona jest

      z ubezpieczenia społecznego.

      Wprowadźmy więc dwa składniki definiowane S03 i S04 jak niżej

 

      ==============================================================

      :Nr Opis       ZUS ZAS  POD STALY Url ->  +/- 50%  Sposób    :

      ==============================================================

       01 Ekw.odziez NIE NIE WYN  CONST NIE TAK  +  NIE Wprowadzany

       02 rycz.samoc TAK TAK WYN  Zm<=1 NIE TAK  +  NIE Wprowadzany

       03 UB. <7%    NIE NIE WYN  Zm<=1 NIE NIE  -  NIE  Obliczany

       04 UB. Pracow NIE NIE NIE  Zm<=1 NIE NIE  -  NIE  Obliczany

       05            --- --- ---- ----- --- --- --- --- ----------

      ==============================================================

 

      Potrzebna nam jeszcze będzie kwota ubezpieczenia jaką będziemy

      przekazywać do funduszu zgodnie z polisą. Wprowadźmy ją w

      składnikach pomocniczych jak niżej:

      =================================================

      : Nr Skrót      Nazwa Pelna               F ->  :

      :-----------------------------------------------:

      : 01 il.nocy    ilosc dni nocnych         0 NIE :

      : 02 UB.NETTO   Skladka ubezpieczeniowa   2 TAK :

      : 03                                        --- :

 

      Teraz zdefiniujemy algorytm dla składnika S03. W pomocniczej

      (tymczasowej) zmiennej R1 przechowamy wartość równą 7 procent

      podstawy składki zus za ubiegły miesiąc

      R1=ROUND(PZUS*0.07,2)

                |    |   |

                |    |   +- zaokraglić do dwóch miejsc po przecinku

                |    +----- 7 %

                +---------- Podstawa składki

      W tymczasowej zmiennej R2 przechowamy całą składkę na ubezpiecenie

      powiększoną o podatek dochodowy. Zauważmy, że aby powiększyć daną

      kwotę netto o podatek, należy ją podzielić przez (100 - %podatku)

      czyli najczęściej przez 0.81. Całość zaokrąglimy do dwóch miejsc

      po przecinku

 

      R2=ROUND(P02/((100 - PROCP)/100),2)

 

      Jeżeli więc nasza ubruttowiona skjładka będzie mniejsza niż 7%

      podstawy składki na ubezpieczenie czyli od kwoty R1, to nasz składnik

      S03 będzie równy R1, jeżeli jednak składka będzie większa od 7% to

      do składnika S03 przypiszemy jedynie 7% podstawy do ubezpieczeń

      społecznych, czyli

 

      SKLADNIK= IIF(R2<=R1,R2,R1)

 

      czyli jeśli R2 będzie mniejsze lub równe R1 do składnika przypiszemy

      kwotę R1, w przeciwnym razie przypiszemy kwotę R2

 

      Teraz zdefiniujemy algorytm dla składnika S04 czyli dla tej części

      składki ubezpieczeniowej którą sfinansuje sam pracownik.

      Najpierw obliczymy kwotę netto tej części składki którą finansuje

      pracodawca

 

      R1=Round(S03*(100-PROCP)/100,2)

 

      Nasz składnik będzie równy różnicy między Całą składką, a składką

      finasowaną przez pracodawcę

 

      SKLADNIK=MAX(P02-R1,0)

 

 

    - Przykład 3

      ----------

      Załóżmy jak wyżej, że pracownicy w firmie objęci są ubezpieczeniem

      grupowym. Z tym, że pracodawca zdecydował że sfinansuje jedynie

      60% całej składki.

      Wprowadzimy następujące składniki definiowane

      ==============================================================

       Nr Opis       ZUS ZAS  POD STALY Url ->  +/- 50%  Sposób

      ==============================================================

       01 Ekw.odziez NIE NIE WYN  CONST NIE TAK  +  NIE Wprowadzany

       02 rycz.samoc TAK TAK WYN  Zm<=1 NIE TAK  +  NIE Wprowadzany

       03 UB. <7%    NIE NIE WYN  Zm<=1 NIE NIE  -  NIE  Obliczany

       04 UB. >7%    TAK TAK WYN  Zm<=1 NIE NIE  -  NIE  Obliczany

       05 UB.Pracown NIE NIE NIE  Zm<=1 NIE NIE  -  NIE  Obliczany

      ==============================================================

      tutaj: S03 - cześć składki brutto finansowana przez pracodawcę

                   mniejsza niż 7% podstawy do ubezpieczeń

                   (nie wlicza się do ubezpieczeń)

             S04 - część składki brutto finansowana przez pracodawcę

                   większa niż 7% podstawy

             S05 - Część składki finansowana przez pracownika

 

      Obliczenie składnika S03

      ------------------------

      R1=ROUND(PZUS*0.07,2)     : 7% podstawy do zus

 

      R2=ROUND(P02*0.6/((100 - PROCP)/100),2)  :60% ubruttowionej składki

 

      SKLADNIK= IIF(R2<=R1,R2,R1)              :obliczony składnik

 

 

      Obliczenie składnika S04

      ------------------------

      R1=ROUND(PZUS*0.07,2)     : 7% podstawy do zus

 

      R2=ROUND(P02*0.6/((100 - PROCP)/100),2)  :60% ubruttowionej składki

 

      SKLADNIK= IIF(R2>R1,R2-R1,0)             :jezeli 60% ubruttowionej

                                    składki jest większa niż 7% podstawy

                                    ZUS, to składnik jest równy nadwyżce

                                    ubruttowionej składki nad 7% podstawy

                                    ZUS, w przciwny razie jest równy 0

 

      Obliczenie składnika S05

      ------------------------

      R1=ROUND(S03+S04)*(100-PROCP)/100,2) : kwota netto składki finansowanej

                                             przez pracodawcę

 

      SKLADNIK= MAX(P02-R1,0)              : kwota składki finansowana

                                             przez pracownika

 

 

Wersja 7.14  ( 2002 III 6 )

===========================

 

 1. Poprawa infoa podatkowego ryczałtowca - nie uwzględniał w obliczeniach

    zapłaconych zaliczek podatku

 2. Nowa opcja pozwalająca podzielić koszty ponoszone przez pracodawcę

    w związku z ztrudnianiem pracowników na poszczególne miejsca ich

    ponoszenia.

    - w opcji Prarametry księgowania dodano opcję zestawy miejsc pnoszonych

      kosztów, nazywanych dalej miejscami kosztowymi. Należy tam wprowdzić

      nazwy pełne i nazwy skrócone miejsc kosztowych np. Budowa 1,

      wyrobisko 15.

    - W opcji wynagrodzenia dodano opcje podział kosztów. W miejscu tym na

      dany miesiac wprowadzamy dla każdego pracownika czas przepracowany

      w poszczególnych miejscach kosztowych. Czas ten można wprowadzać

      w dowolnych jednostkach. Mogą to być godziny lub dni - ważne aby

      wszyscy pracownicy mieli wprowadzone dane w tych samych jednostkach.

      Jeżeli natomist chcemy jednym wprowadzać czas w dniach a innym w godzinach

      to odpowiednie zestawienie należy wykonywać zaznaczając raz jednych a

      raz drugich.

    - Program dokona podziału wypłaconego wynagrodzenia brutto i skladek

      zus dla każdego pracownika w proporcji do przepracowanego czasu na

      poszczegolnych miejscach kosztowych i tak podzielone kwoty

      zsumuje wszystkim pracownikom. Jak z tego wynika formalnie rzecz

      biorąc pracownicy nie musza mieć wprowadzanych danych w tych samych

      jednostkach, wtedy jednach kolumna "dniówki" będzie pokazywała

      nieprawdziwą informację, ale sam podział kosztów odbędzie się prawidłowo

 

Wersja 7.12  ( 2002 II 17 )

===========================

 

 1. Nowy PIT-5 (wersja 11)

 2. Poprawa błędu podczas drukowania raportu z obliczeń urlopu w

    firmach które dokonują wypłaty wynagrodzeń w do końca miesiąca

    miesiąca.

 3. Poprawa wyszukiwania urzędów skarbowych (dotychczas program szukał

    urzędu na podstawie podanej frazy np. wpisując ka program znajdował

    Biała Podlaska zamiast katowice. Obecnie program rozpoczyna

    szukanie od początkowych liter, dopiero gdy nie uda mu się znaleźć,

    szuka wg frazy

 

 

Wersja 7.11  ( 2002 II 13 )

===========================

 

 1. Poprawa wzorca przelewu do zus - (obcinało dwie ostatnie cyfry)

 2. Info podatkowe wspólnika w przypadku gdy występowała strata

    z głównej firmy pokazywało za duży podatek. Na szczęście PIT-5

    liczony był prawidłowo. Raport z obliczen deklaracji również.

 3. Poprawiono wydruk karty urlopowej dla pracownikow na kalendarzu dziennym

    (program kończył działanie z błędem)

 4. Zmieniono szyk kolumn w wydruku przelewu do ZUS wg kont 51,52,53

    poprzednio było 51,53,52 (społeczne,fp,zdrowotne)

 5. Na wydruku przelewu do zus brak było nr konta zleceniodawcy w przypadku

    gdy przelew dopisywany był ręcznie (INSERT w tabeli przelewów do ZUS),

    a nie pobierany klawiszem F10

 6. Gdy w polu wzorca przelewu wystąpi litera R to pole to będzie

    drukowane drukiem rozstrzelonym

 7. Na stronie "inne dane" w opcji wynagrodzenia dodano pole ostatnia

    zaliczka podatku. Program ograniczy pobor podatku za ten miesiąc do

    podanej kwoty.

 8. W przypadku zaniechania bądź ograniczenia kwoty zaliczki podatku

    program będzie potrącał składkę na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości

    teoretycznego podatku należnego

 9. Należy zwrócić uwagę na miesiące w których nie były wypłacane

    wynagrodzenia. W miesiacach tych należy założyć kartę historii

    wynagrodzeń i wprowadzić w niej absencję. Czynność tę naleźy wykonać

    przed zainstalowaniem programu.

 10.Zasiłki mogą być obecnie liczone wg zadanej liczby miesiecy.

    informację tę wprowadza się w kartotece pracownika w danych płacowo

    zasiłkowych (F3)

 11.Stwierdzono blad - ekwiwalent za urlop uwzgledniany był w podstawie

    wymiaru zasilku chorobowego w podwójnej wysokosci. Zwrócić uwagę na

    historię wynagrodzeń na pole podstawa zasiłku w miesiącach wypłaty

    ekwiwalentu

 12.W absencji dodano klawisz "R" raport z obliczen absencji.

 13.Do podsumowania listy płac dodano płacę zasadniczą

 14.Zmieniono na obowiązującą forme wydruk zaświadczenia pracodawcy Z-3

 15.W internecie pliki z nowymi wersjami programu począwszy od wersji 7.11

    będą podzielone na trzy części np.

    - D1_711.exe

    - D2_711.exe

    - D3_711.exe

    pliki te po uruchomieniu w roboczym katalogu utworzą trzy podkatalogi

    D1,D2,D3, które zawierać będą trzy kolejne dyskietki instalacyjne.

    Aby zainstalować program z dysku twardego trzeba "wejść" do katalogu D1

    i uruchomić program instaluj.exe

 

 

Wersja 7.10  ( 2002 II 3 )

==========================

 

 1. Poprawiono wydruk umowy zlecenie (nie drukowal się)

 2. Jeżeli wydruk przelewu uniwersalnego ustawiony był na

    STARY, to przelewy podatkowe drukowały się drukiem

    zwykłym zamiast rozstrzelonego

 

 

Wersja 7.09  ( 2002 I 31 )

==========================

 

 1. Przelewy typu-4 drukowane w kilku egzemplarzach za pomoca programu

    Logomon drukowaly sie na pionowej zamiast poziomej kartce

 2. Przelew do ZUS niepotrzebnie zawieral adres firmy

 3. Nazwa i Adres firmy na kilku wydrukach nie drukowaly sie w pelnej

    szerokosci (przy dluzszych nazwach np. na liscie plac)

 4. Przywrocono edycje daty dokonania przelewu

 5. W kartotece pracowanika dodano pole gmina, poczta, powiat. Poniewaz

    na ekranie brak bylo wolnego miejsca, usunieto z niego pola FILTR1,

    filtr2, filtr3, filtr4. Pola te mozna edytować naciskając enter

    w tabeli gdy kursor znajduje się w odpowiedniej kolumnie. Nowe dane

    (poczta,gmina,powiat) drukują się na drukach PIT-8b, PIT-11, PIT-40

 6. Z wydruków przelewów usunieto kod pocztowy i zamiast pełnej nazwy firmy

    wprowadzono nazwę skróconą. Zabieg ten powinien spowodować, że całość

    danych powinna się zmieścić na przelewie

 7. W opcji Aktualizuj dane na podst roku 2001 dodano mozliwość

    przeniesienia z ubiegłego roku tych dokumentów VAT które należy

    uwzględnić w deklaracjach VAT-7 za rok 2002

 8. Poprawiono nazwę i adres US na drukach PIT i VAT

 

 

Wersja 7.08  ( 2002 I 28 )

==========================

 

 1. Nowy Pit-8a

 2. Uwaga we wzorcu deklaracji IRB nalezy sobie zamienic napis

    2000 na 2001 (nie chcialem tego robic automatycznie z uwagi na fakt

    że użytkownicy mogli miec dopasowana deklarację do drukarki)

 

Wersja 7.07  ( 2002 I 25 )

==========================

 

 1. Poprawiono dwie pierwsze linie przelewu do US. Bylo np. tak:

    PIERWSZY US.

    WARSZAWA, UL LINDELYA 14

    powinno być tak:

    PIERWSZY US.WARSZAWA ŚRUDMIEŚCIE

    UL.LINDLEYA 14

 2. Przy pierwszej instalacji programu kartoteka urzędów skarbowych nie była

    dostępna - poprawiono

 3. Zmieniono nieco dostęp do przelewów, wyjaśnię to dokładniej, bowiem

    zachodzi w tej sprawie dużo nieporozumień.

    a) Wzorce przelewów spotykane w drukarniach akcydensowych dzielą się

       na trzy typy

       - Typ-1 to taki gdzie przelew posiada trzy dodatkowe samokopiujące

         się kopie. Format przelewu to mniej-więcej B6

       - Typ-2 to taki gdzie na kartce formatu A4 występują w układzie

         pionowym dwa duże egzemplarze przelewu i z boku z lewej strony

         dwa małe potwierdzenia dla zleceniodawcy

       - Typ-4 charakteryzuje się tym że kartka A4 ustawiona jest poziomo

         a na niej cztery duże blankiety przelewów

       - Typ stary - to przelew drukowany przez program w całości

         (razem w z ramkami) - obecnie przelew ten rzadko bywa akceptowany

         przez banki

    b) Przelewy typu-1 nadają się wyłącznie dla drukarek igłowych które

       dodatkowo potrafią rozpocząć drukowanie z minimalnym górnym marginesem.

       pozostałe wzorce nadają się wyłącznie dla drukarek atramentowych i

       laserowych

    c) ZUS i US wprowadził swoje własne wzorce druków. Każdy z tych wzorców

       występuje w trzech odmianach wymienonych w punkcie a). Cechą

       charakterystyczną tych wzorców jest ich wypełnianie drukiem

       rozstrzelonym. Przelew wypełniany zwykłym drukiem nazywamy w

       programie przelewem uniwersalnym.

    d) W punkcie instalacja drukarki/ definicje drukarek można obecnie

       przyporządkować rodzaj wzorca na jakim mają być drukowane przelewy

       i tak w kolumnie Uniw. definiujemy rodzaj wzorca dla przelewów

       uniwersalnych (np. takich jakie drukuje się z punktu KASA-BANK)

       w kolumnie ZUS definiujemu rodzaj wzorca dla przelewów ZUS. z tym,

       że jeśli wybierzemy opcje Uniw. to przelew do ZUS wydrukuje się

       drukiem zwykłym w takim układzie jak przelew uniwersalny. Ta sama

       zasada dotyczy przelewów podatkowych.

 

       Przykład

       --------

      ===========================================================

       Nazwa drukarki   PORT   Pl  KODY  Walek Uniw. ZUS   US

      -----------------------------------------------------------

        HP-690 u Romka  LPT1   L   HP    10    TYP-4 TYP-2 Uniw.

      ===========================================================

 

       Z powyższego przykładu wynika że:

       a) przelewy z punktu kasa bank rozrachunki drukowane będą

          zwykłym drukiem (nierozstrzelonym) na wzorcu TYPu-4 (tzn

          cztery druki przelewu w układzie poziomym)

 

       b) Przelew do ZUS drukowany będzie rozstrzelonym drukiem

          na wzorcu typu-2

 

       c) przelew podatkowy drukowany będzie tak jak przelewy z punktu a)

          czyli na wzorcu typ-4 drukiem zwykłym

 

 4. Nowy Pit-40 (wersja druku 9)

 

 

Wersja 7.06  ( 2002 I 25 )

==========================

 

 1. Poprawa Przelewów do ZUS i US. Drukowało się 7 cyfr z numeru banku.

    (należało rozszerzyć odpowiednie pole na wzorcu)

 2. Dla nowo dopisanej firmy program w wilu zestawieniach zamiast jej adresu

    drukował napis "adres firmy"

 3. Po zrobieniu CTRL+ENTER dla zafikalizowanej faktury zastąpiono opis

    Rach.... do paragonu na  Fakt.   do paragonu

 4. Program pozwalal wczytac dane archiwalne z ubieglego roku

 5. w wydruku raportu z obliczen deklaracji PIT-5 za miesiąc grudzień

    (chociaż deklaracji takiej nie składa się) program nie pokazywał

    podwojonej zaliczki za listopad. (wydruk ten pozwala oszacować kwotę

    rocznego podatku)

 

 

Wersja 7.05  ( 2002 I 23 )

==========================

 

1. Dla nowo dopisanego pracownika program przypisywal stare koszty

   uzyskania i ulgę - Poprawiono

2. wprowadzono nową kwotę ograniczenia rocznej podstawy składki ZUS

   na kworw 64.620,00

 

 

Wersja 7.04  ( 2002 I 22 )

==========================

 

1. UWAGA!. Jeżeli poprzednio instalowana była wersja 7.03 na wersję 7.00

   należy przed instalacją wersji 7.04 zmienić zawartość pliku logo.txt

   który znajduje się w katalogu KSP02. Należy tam zmienić zapis

   KSP wersja 7.03 na zapis KSP wersja 7.01.

2. W danych firmy, właściciela i pracowników dodano kontrolę poprawności

   numerów NIP, PESEL, REGON

3. Opcję EKSPORT-IMPORT Pracownikow rozszerzono o nowy punkt "SCALANIE

   wynagrodzeń". Z róznych powodów zdarza się że ten sam pracownik

   wprowadzony jest do programu wielokrotnie, i nie ma możliwości

   wydrukowania dla niego PIT-8B lub PIT-11. Program w tej opcji wykonuje

   następujące zadania:

   - dla bieżącego pracownika (tego na którym jestesmy ustawieni

     "podświetlonego") zapamiętuje NIP

   - przegląda wszystkie umowy zlecenia i jeżeli jakaś z nich zawarta

     jest z pracownikiem o tym samym numerze nip następuje przypisanie jej

     do bieżącego pracownika z równiczesnym skasowaniem jej pracownikowi

     znalezionemu.

   Operacja opisana wyżej jest nieodwracalna. Poniżej przedstawię przykład

   który wynmaga zastosowania scalania wynagrodzeń:

   - mamy zatrudnionego na umowę o pracę pracownika X

   - pracownik ten zawiera z nami umowę zlecenie

   - zamiast zmienić mu w kartotece pracownika znacznik że jest dodatkowo

     zatrudniony na umowę zlecenie, dopisaliśmy go jeszcze raz do kartoteki

     pracowników (nie będzie to pracownik XX) i z tak dopisanym pracownikiem

     zawieramy umowy zlecenia i dokonujemy odpowiednich wypłat

   - Zcalenie będzie tu polegało na tym że, Ustawimy się na pracowniku X

     i po wykonaniu zcalenia wszystkie umowy zlecenia pracownika XX zostaną

     przepisane do pracownika X. Pracownik XX zostanie pozbawiony wypłat -

     jego karta wynagrodzeń będzie pusta

 

Wersja 7.03  ( 2002 I 21 )

==========================

 

1. Wprowadzono cztery rodzaje przelewów

   - Przelew stary (nastarsza wersja przelewu - cztery odcinki

     rysowane na kartce papieru wraz z ramkami)

   - Przelew typ-1 (oryginal+3 kopie) przeznaczony dla drukarek iglowych

   - Przelew typ-2 (na jednej kartce papieru ustawionej pionowo, dwa duże

     przelewy i z lewej strony dwa male potwierdzenia) jak na rysunku niżej

 

 

                       +-+ +---------+

                       : : :  1      :

                       : : :         :

                       +-+ +---------+

                       +-+ +---------+

                       : : :  2      :

                       : : :         :

                       +-+ +---------+

 

 

   - Przelew typ-4 (na kartce w układzie poziomym cztery duże druki przelewu

     jak na rysunku nizej

 

                        +---------+ +---------+

                        : 1       : : 2       :

                        :         : :         :

                        +---------+ +---------+

                        +---------+ +---------+

                        : 3       : : 4       :

                        :         : :         :

                        +---------+ +---------+

 

   - kazdy z wymienionych wyzej przelewow wystepuje w trzech odmianach

     a) przelew zwykly - uniwersalny

     b) przelew podatkowy

     c) przelew do ZUS

 

2. Wzorzec przelewu uniwersalnego dostepny jest we wzorcach dokumentow

   kasowych

 

3. Wzorce przelewow do ZUS i Podatkowego dostepne sa we wzorcach drukow

   urzedowych

 

4. Poniewaz wzorce przelewow rownoczesnie moga byc dowodami wplaty. jedna

   z jego lini wystepuje dwa razy i konczy sie znakiem 28=0 lub 28>0

   z tego powodu wydruk wzorca moze nie pasowac do druku, poniewaz ostateczny

   wydruk przelewu lub dowodu wplaty wykonuje sie pomijajac jedna z tych

   linii.

 

5. Zmieniono wydruk PIT-8B

 

6. Dodano w opcji instalacja kartoteke urzedow skarbowych.

 

7. Kartoteke urzedów skarbowych wymieniono na nową. Obecnie urzedy maja

   w kartotece dwa rodzaje kont bankowych dla podatku VAT i dla podatku

   dochodowego. Z uwagi na to, że wszystkie urzędy musiały ulec zmianie,

   program instalacyjny podczas instalacji próbuje dopasować urzędy

   skarbowe z kartoteki do

   - firmy

   - wlascicieli

   - pracownikow

   nie zawsze jednak musi się to skończyć powodzeniem. Na przeszkodzie

   stają tu poprawki wykonane w kartotece przez użytkowników, polskie

   litery w nieznanych standardach, oraz nieaktualne kartoteki (zmiany

   ulic itp). Po zainstalowaniu nowej wersji programu. gdy bedziemy sie

   znajdowac w głównym menu programu, udostepniony jest nowy klawisz

   funkcyjny ALT+I. Po jego naciśnięciu będzie się można dowiedzieć

   których urzędów nie udało się programowi zidentyfikować. Obecnie

   odmiennie niż miało to miejsce poprzednio w danych firmy, właściciela

   i pracownika pamiętany jest jedynie wskaźnik do urzędu skarbowego

   a nie wszystkie jego dane. W związku z tym zmiana danych jakiegoś

   urzędu w kartotece urzędów spowoduje zmiane we wszystkich tych miejscach

   programu w ktorych następuje odwołanie do urzędu.

 

8. W danych firmy występują obecnie dwa urzędy skarbowe umownie nazwane

   - urząd VAT-7

   - urząd PIT-4

 

 

Wersja 7.01  ( 2002 I 4 )

=========================

 

1. Program nie przepisał podwyższonych kosztów uzyskania dla

   pracowników - poprawiono

2. Poprawa kalendarza godzinowego. Podczas edycji wystepował błąd

 

 

Wersja 7.00  ( 2001 XII 10 )

============================

 

1. Przystosowanie programu do roku 2002.

2. W deklaracji IRB dodano klawisz F1 - podgląd długiej nazwy pliku.

   Z uwagi na to że nie jest jeszcze znany wzór nowej deklaracji IRB

   posiłkowac się należy tymczasowo Zestawieniem.

3. Dodano rownocześnie z wersja 6.87 za 2001 rok, opcję archiwizacji

   wszystkich prowadzonych firm w opcji "Archiwizacja na ZIP", wykonuje

   się to po naciśnięciu klawisza F10. Oczywiście należy sie zabezpieczyć

   aby podczas tej operacji nikt nie pracował w żadnej firmie.