Wersja 8.03.001 ( 2004 XII 3 Piątek
18:01 )
1. Wersja
programu na nowy 2005 rok. Proszę pamiętać aby systematycznie aktualizować
program, aż do osiągnięcia pełnej zgodności z przepisami na rok 2005.
Wersja 8.03.002 ( 2005 I 5 Poniedziałek
23:10 )
1. Wprowadzono
do programu kwotę rocznego ograniczenia podstawy składek na ubezpieczenie
społeczne.
2. Poprawiono
i dodano identyczne elementy jak dla wersji 8.02.019
Wersja 8.03.003 ( 2005 I 17
Poniedziałek 02:56 )
1. W
kartotece pracownika dodano zestawienie podsumowania czasu przepracowanego i
nieprzepracowanego dla wszystkich pracowników i dla zaznaczonych (pomocne dla
IWA).
2. Udostępniono
możliwość wydruku podsumowania rocznego funduszu płac tylko dla zaznaczonych
pracowników.
3. Dodano
możliwość wprowadzenia w absencji dowolnej liczby godzin urlopów i innej
niepłatnej nieobecności (nie więcej jednak niż wynika to z czasu nominalnego).
4. Zasiłki
rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze przepisano do danych płacowych pracownika
(czwarty ekran danych).
5. Sortowanie
pracowników odbywa się obecnie w sposób trwały.
6. W
danych płacowych umożliwiono wprowadzenie informacji, że pracownikowi należy
potrącić podwójną ulgę w podatku dochodowym.
7. Zmiana
sposobu obliczania wynagrodzenia za urlop okolicznościowy i opiekę nad
dzieckiem. Dotychczas było zgodnie z par. 2a rozporządzenia obecnie, zgodnie z
par.5 (na podstawie art.297 KP).
8. Podczas
przekazywania danych do płatnika, można obecnie wybrać miejsce gdzie program
będzie przekazywał dane.
Wersja 8.03.004 ( 2005 I 19 Środa 00:28
)
1. Jeżeli
w okresie od maja do końca roku wystąpiła u podatnika sprzedaż wyłączona z
obrotu, o którym mowa w Art.90 ustawy o VAT i jeżeli sprzedaż ta była zwolniona
z podatku VAT, program błędnie wyliczał wskaźnik właściwy z art.90 dla danego
roku. Wynikało to z braku rozgraniczenia pomiędzy:
a. obrotem
zwolnionym z podatku VAT i jednocześnie wyłączonymze struktury o której mowa w
art.90
b. obrotem
opodatkowanym i wyłączonym ze struktury.
2. Program
obliczając strukturę odejmował od obrotu opodatkowanego obrót wyłączony ze
struktury, zamiast odjąć tylko jego
3. opodatkowaną
część. Należy powtórnie wykonać obliczenia deklaracji VAT za miesiąc grudzień
2004 i pobrać dane "VAT" z roku 2004.
4. Poprawiono
wydruk Raportu z obliczeń struktury wg art.90.
Wersja 8.03.005 ( 2005 I 25 Wtorek
17:15 )
1. Trzy
błędy.
·
program instalacyjny wszystkim właścicielom
wybrał na nowy rok opodatkowanie
wg skali (należy więc poprawić formę opodatkowania u liniowców).
·
dla dokumentów w VAT wprowadzonych do programu
w roku 2004 ale z datą roku 2005 program instalacyjny na nowy rok przepisując
te dokumenty pozamieniał im stawki. Należy wykonać operację pobrania dokumentów
z 2004 roku. (Uwaga! nic nie szkodzi jeśli w roku 2005 są już nowe dokumenty.
Nic nie zostanie usunięte).
·
W kalendarzu nadgodzin, program źle sumował
minuty, (błąd w odejmowaniu godzin), program instalacyjny naprawia ten problem.
2. Wykonano
identyczne zmiany w ewidencji VAT jak w wersji 8.02.022 na rok 2004.
Wersja 8.03.006 ( 2005 I 30 Niedziela
19:33 )
1. W
opcji umowy zlecenia dodano zestawienie podsumowania wypłat za cały rok.
2. Poprawiono
przejmowanie danych do VAT za ubiegły rok (czasem program kończył pracę z
błędem).
3. Poprawiono
wyliczanie płacy w przypadku, gdy w jednym miesiącu dokonano wypłat za kilka
miesięcy. Program naliczał koszty i ulgę do każdej z wypłat, a nie do łącznej
kwoty wypłat.
4. Wprowadzono
nowe zasady nalicznia podstawy dla zasiłku chorobowego wg przepisów obowiązujących
od dnia 8 luty 2005. Przyjęto następujące zasady:
·
jeżeli absencja rozpoczęła się przed 8 luty i
trwa nieprzerwanie nadal, stosujemy do wyliczenia zasiłku stare przepisy
·
Jeżeli absencja powstała po 8 lutym ale w
stosunku do poprzedniej zachowana
jest ciągłość. stosujemy stare przepisy
·
W pozostałych przypadkach stosujemy nowe
przepisy, przy czym podczas wyliczania podstawy zasiłku wg nowych przepisów
absencje dla których stosowano stare przepisy nie są uwzględniane w podstawie
zgodnie z art.43.
Wersja 8.03.007 ( 2005 I 31
Poniedziałek 17:48 )
1. Poprawa
wczytania danych z dyskietek z wersji starszych niż 8.03.004.
2. Zmiana
kolejności zaokrąglania podczas liczenia urlopu (tak jak to zostalo zrobione w
programie na rok 2004).
3. Po
namyśle, zmiana sposobu wyliczania wynagrodzenia za czas przepracowany w
przypadku wynagradzania wg stawki miesięcznej. Jeżeli pracownik nie
przepracował w okresie miesiąca nawet minuty, program przyjmie, że jego
wynagrodzenie wynosi ZERO. Chociaż rozporządzenie w tej sprawie nosi tytuł:
"W sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania
pracy..." to jednak sam par.11 zaczyna się od słów "za przepracowaną
część miesiąca...", ponieważ nie ma części przepracowanej, nie ma tez
wynagrodzenia.
Wersja 8.03.008 ( 2005 II 2 Środa 23:57
)
1. W
obliczeniach deklaracji VAT za styczeń zmieniono sposób przekazywania korekt z
art.91 do księgi. Dotychczas do przychodu przekazywana była jedynie korekta
(dodatnia) od środków trwałych, od pozostałych zakupów korekta przekazywana
była z minusem w koszty. Obecnie korekta ta przekazywana jest również do
przychodów.
2. Kwoty
korekt przekazywane są do księgi bez obcinania groszy.
3. Należy
powtórnie przeliczyć deklarację VAT za styczeń 2005.
4. Jestem
w posiadniu pisma z ZUS, wg którego płatnicy składek zatrudniający mniej niż
20-stu pracowników (a więc nie wypłacający zasiłków), składają raporty imienne
RSA dla wszystkich osób pobierających z ZUS zasiłek na identycznych zasadach,
jak dla absencji, których kod rozpoczyna się od "1". Oznacza to, że:
jeżeli ktoś wypłacił wynagrodzenie za grudzień w styczniu i z tego tytułu
składa deklarację ZUS za styczeń w dniu 15-ego lutego, powinien do deklaracji
dołączyć raport RSA z wypłaconymi wynagrodzeniami chorobowymi za grudzień w styczniu oraz raporty RSA za
absencję z tytułu choroby (zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne), urlop
macierzyński, opiekuńczy i wychowawczy za miesiąc styczeń.
5. W
wydruku standardowych list płac dodano liczbę porządkową.
6. Dla
zasiłku macierzyńskiego, (do 20-stu osób) program tworzy tylko 1 pustą
deklarację RCA z kodem 011000 (nie tworzy deklaracji z kodem 12xxx).
Wersja 8.03.009 ( 2005 II 14 Poniedziałek
00:16 )
1. Poprawa
wydruku miesięcznej ewidencji czasu pracy
2. Duża
kontrola u niewatowca. Program kończył działanie z błędem
3. Jeżeli
nieopodatkowane ekwiwalenty miały atrybut "nie przekazuj do ksp" to
program zmniejszaj o nie przekazywane wynagrodzenie. Dotyczy wynagrodzeń przekazywanych
do ksp z opcji "PIT-4....."
4. Do
szczegółowego podsumowania listy płac dodano informacje o ubezpieczeniu
zdrowotnym potrącanym z podatku i dochodu, oraz o podatku należnym przed
potrąceniami
5. dodano
listę zasiłkową
6. Nowe
deklaracje pit-4, pit-5, pit-5L
7. Nowe
deklaracje współpracują z programem Logomon 1.3.6.2 Można nie instalować nowej
wersji logomona, tylko pobrac pliki z internetu znajdujące się w katalogu
logomon\wzorzec\2005 i skopiować do katalogu c:\program
files\logotech\logomon\wzorzec
Wersja 8.03.010 ( 2005 II 23 Środa
10:43 )
1. Dodano
możliwość wprowadzania absencji na przyszłe i poprzednie lata. w tym przypadku
program nie sprawdza zgodności ilości dni i godzin z kalendarzem (z prostej
przyczyny braku kalendarza)
2. Dodano
nowy punkt w menu "ABSENCJA" - Przegladanie absencji. Można w nim filtrować,
sortować i drukować zaznaczone rekordy
3. Zmieniono
symbol i opis dla absencji nazywanej dotychczas Uok urlop Okolicznościowy. Obecnie
jest to "Ipl" z opisem inna płatna nieobecność. Sposob obliczania tej
absencji i jej miejsce w systemie płacowym jest identyczne jak dotychczasowego
Uok, a wiec zgodne z par.5 Rozporządzenia MPiPS w sprawie sposobu ustalania
wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy.... (Dz.U. 230 z 2003r poz. 2292)
4. Dla
innej płatnej nieobecnosci można wprowadzić dodatkowy opis podczas wprowadzania
absencji
5. W
Świadectwie pracy okres zasiłku macierzyńskiego wykazywany był niesłusznie jako
okres nieskładkowy. zostało to poprawione
6. Świadectwo
pracy przed wydrukiem można poddać pełnej edycji (można usuwać i dopisywać nowe
linie)
7. Podczas
wprowadzania dokumentu do ewidencji VAT program ostrzega, że dany dokument może
powodować konieczność sporządzenia deklaracji korygującej, lub informuje że
dokument należy do "martwego okresu". Jak opisaliśmy to w instrukcji,
w programie brak jest daty wprowadzenia dokumentu do ewidencji. Rolę te pełni
"data dokumentu" która w przypadku zakupów jest datą otrzymania
dokumentu a w przypadku sprzedaży datą powstania obowiązku podatkowego. dla
uproszczenia załóżmy, że miesiącem bieżącym jest luty oraz że deklarację VAT za
ten miesiąc będziemy składać 25-go marca. "dualizm" daty dokumentu
powoduje, że dokument z datą większą od 28 luty i mniejszą lub równą 25 marzec
z informacją, że należy go uwzględnić w deklaracji za luty, nie będzie brany
przez program pod uwagę ani w deklaracji korygującej, ani w deklaracji podstawowej.
Jeżeli data dokuemntu będzie większa od 25 marzec, program poinformuje
użytkownika, że dokument ten powoduje konieczność złożenia deklaracji
korygującej.
8. Poprawiono
przejmowanie danych vat z ubieglego roku dla MP kasowców
9. Powrót
do trzech progów podatkowych
10.
W opcji Nominalny czas pracy wprowadzono
kalendarz dni dodatkowo wolnych od pracy. Kalendarz ten przeznaczony jest dla
osób którym przypisano kalendarz standardowy. Korzystamy z niego w sytuacji,
gdy ustawowe święto przypada na dzień wolny od pracy i w takiej sytuacji pracownikowi
przysługuje dodatkowy dzień. Jeżeli wszyscy pracownicy wykorzystają ten dzień w
tym samym terminie, to wystarczy odpowiednio zmienić kalendarz standardowy i po
problemie. Jeżeli natomiast każdy wybierze go sobie w innym terminie, należy
wówczas wprowadzić odpowiednią informację w opcji "dni dodatkowo wolne od
pracy". Ważne, aby nie łączyć tych metod ze sobą. Albo wszyscy pracownicy
wykorzystują dodatkowy dzień pracy w ustalonym terminie (zmieniamy kalendarz standardowy),
albo dzień ten nanosimy w kalendarzu dni dodatkowo wolnych, wszystkim
pracownikom, nawet gdy tylko jeden pracownik wykorzystuje go w terminie
odmiennym od pozostałych. I jeszcze jedna uwaga, zawsze gdy zmieniamy
kalendarz, mając już wprowadzone absencje, należy absencje te dodatkowo
wyedytować, aby liczba dni roboczych absencji i godzin była zgodna z
kalendarzem. Oczywiście jeśli mamy już policzone wynagrodzenie i zmieniamy
kalendarz w okresie na podstawie którego sporządzono listę płac, listę tę
należy ponownie obliczyć.
11.
Zmieniono szczegółowe podsumowanie listy płac.
Dodano podatek należny przypadający proporcjonalnie na naliczoną kwotę
opodatkowanych zasiłków i wynagrodzeń.
12.
W ewidencji vat poprawiono wydruk zaznaczonych
dokumentów.
13.
W umowach zlecenie dodano możliwość
automatycznej numeracji umów. W opcji "Numeracja - zasady" należy
określić ostanio nadany numer umowy oraz wzorzec numeracji. Do dyspozycji mamy
trzy literki:
·
r - oznacza rok
·
m – miesiąc
·
n - automatycznie wygenerowany numer umowy
14.
jesli więc określimy wzorzec jako
"n/r" to przykładowy numer będzie miał postać: "123/2005" Aby
program autoamtycznie wygenerował numer nalezy w polu "numer umowy" wcisnąć
klawisz INSERT. rok i miesięc pobierany jest z daty zawarcia umowy.
Wersja 8.03.011 ( 2005 II 28
Poniedziałek 7:25 )
1. Poprawiono
obliczenia zasiłku wg nowej metody (obowiązuje od 8 luty) oraz raportów z
obliczeń zasiłków
Wersja 8.03.012 ( 2005 II 28
Poniedziałek 17:33 )
1. 1.
Poprawa importu faktur z programu HURT, faktura itp.
2. W
umowach zlecenie możliwe jest dopisanie nowej umowy "z podpowiedzią" (
CTRL+ENTER na wybranej umowie)
Wersja 8.03.014 ( 2005 III 6 Niedziela
21:52 )
1. Poprawa
błędu w historii wynagrodzeń. Zamienione były miejscami pola podstawy zasiłku z
12-miesięcy z podstawą z 6-ciu miesięcy. W niektórych przypadkach mogło to
skutkować błędnym obliczeniem zasiłku.
2. W
zwiąku z wyjaśnieniami ZUS do zmiany Ustawy o Świadczeniach... opublikowanymi
na stronie internetowej, zmieniono sposób obliczania podstawy dla zasiłków. Z
wyjaśnień wynika, że jeżeli pracownik nieprzerwanie choruje, ale wskutek
przkroczenia 33 dni choroby następuje zmiana świadczenia z Wynagrodzenia
chorobowego na Zasiłek chorobowy, to należy podstawę zasiłku obliczyć ponownie,
jeżeli podstawa dla wynagrodzenia chorobowego wyliczana była wg przepisów
starej ustawy.
3. W
wydruku listy płac dla umów zlecenie dodano podsumowanie strony.
4. W
wydruku standardowej - pełnej listy płac dodano informację o ilości
kalendarzowych dni choroby.
5. W
opcji lista płac - obliczenia
dodano deklarację DEK-I-0.
6. Przeniesiono
wydruk zestawienia niepotrąconych składek na ubezpieczenie zdrowotne
przekazywanego do NFZ z opcji "płace - obliczenia" do opcji
"eksport do płatnika - PIT-4". Zestawienie to powinno być wykonywane
za miesiąc "w którym wypłacono" wynagrodzenia, a nie za miesiąc
"za który" wypłacono wynagrodzenia. Dodatkowo, zestawienie to
uwzględnia wypłaty z umów zlecenie.
Wersja 8.03.015 ( 2005 III 10 Czwartek
14:20 )
1. Poprawa
przekazywania danych do płatnika, w sytuacji gdy w danym miesiącu nie wypłacono
wynagrodzeń.
2. Poprawa
tworzenia deklaracji RCA (w pewnych sytuacjach program ich nie tworzył).
3. Poprawa
przekazywania danych z płac do KSP dla metody memoriałowej (1).
4. Na
wydruku umowa-rachunek, dla modułu "umowy zlecenia" poprawiono zaokrąglenie
potrąconej zaliczki na podatek dochodowy.
5. W
opcji umowy zlecenie - pracownicy, dodano wydruk zaświadczenia o wypłaconym
wynagrodzeniu w zadanym okresie.
Wersja 8.03.016 ( 2005 III 30 Środa
16:21 )
1. Poprawa
wydruku raportu z obliczeń zasiłku. W pewnych sytuacjach raport ten nie
drukował się.
2. Na
zestawieniu pracowników zatrudnionych i zwolnionych zwiększono ilość pracowników
z 18-tu do 40-tu.
Wersja 8.03.017 ( 2005 IV 13 Wtorek
13:47 )
1. Zmieniono
wydruk listy płac (wersja pełna) dla pracowników, którzy są osobami
współpracującymi.
2. Poprawiono
wydruk raportu z obliczeń zasiłku gdy przerwa pomiędzy kolejnymi okresami
zasiłkowymi była mniejsza od 3 miesięcy.
Wersja 8.03.018 ( 2005 IV 11
Poniedziałek 21:44 )
1. Poprawa
przekazywania informacji do NFZ drogą elektroniczną. W pliku generowanym prze
program w drugiej linii podawana była błędna liczba ubezpieczonych.
2. Poprawa
obliczania innej płatnej nieobecności. Program nie brał pod uwagę standardowej
premii przy obliczaniu podstawy wymiaru dla wynagrodzenia za czas tej
nieobecności.
Wersja 8.03.019 ( 2005 IV 21 Środa
15:40 )
1. Poprawa
wydruku PIT-5A za pomocą logomona. Niektóre kwoty na wydruku zaokrąglone były do pełnych groszy.
Wersja 8.04.001 ( 2005 IV 26 Wtorek
14:55 )
1. Wszystkie
zmiany w tej wersji dotyczą modułu środki trwałe. Ponieważ moduł ten został całkowicie zmieniony, należy
przeczytać instrukcję obsługi dostepną na naszej stronie internetowej.
Wersja 8.04.002 ( 2005 V 27 Piątek
19:35 )
1. Wprowadzono
zmiany w module ewidencji prezentów małej wartości w wiązku ze zmianami
wprowadzonymi nowelizacją ustawy o VAT obowiązującej od dnia 1.06.2005. Z
punktu widzenia obliczania podatku VAT, nowelizacja wprowadziła dwie zmiany:
·
podwyższyła kwotę prezentu uznanego za małej
wartości do 100zł;
·
zniosła roczny limit dla sumy wydanych
prezentów małej wartości, którego przekroczenie powodowało powstanie obowiązku
podatkowego w VAT. Te pozornie dwie proste zmiany wprowadzone w środku roku
mocno komplikują rozliczanie małych prezentów.
2. Możemy
spotkać się z dwoma sytuacjami:
·
do dnia 1-go czerwca obdarowany otrzymał
prezenty na łączna kwotę przewyższającą 50 zł, ale mniejszą niż 100zł.
Ponieważ do 1-go czerwca prezenty o łącznej wartości przypadające na
obdarowanego są opodatkowane jeżeli przekroczą kwotę 50zł, zostały opodatkowane
w poprzednim okresie. Po pierwszym czerwca prezenty te są zwolnine z
opodatkowania do czasu, gdy ich łączna wartość nie przekroczy 100 PLN. jeżeli
przekroczy, prezenty te należy opodatkować, ale przecież częściowo zostały już
opodatkwane. Aby nie doszło do sytuacji, w której prezenty te są opodatkowane
dwukrotnie, program odlicza od podatku należnego, podatek należny już obliczony
w okresie do pierwszego czerwca 2005;
·
druga sytuacja jest bardziej skomplikowana i
mamy z nią do czynienia, gdy
w okresie do 1-go czerwca 2005 prezenty wręczone poszczególnym obdarowanym nie
przekraczają kwoty 50zł, ale ich łączna suma przekracza roczny limit określony w art.7 ust.4 ustawy
o VAT w jej brzmieniu
obowiązującym do dnia 1 czerwca 2005. Wówczas podatkowana była nadwyżka prezentów ponad ten
limit. Jeżeli obecnie obdarowany po 1 czerwca otrzyma kolejne prezenty i ich
łączna kwota przekroczy 100 PLN to oczywiście całość wręczonych mu prezentów
jest opodatkowana, przy czym częściowo prezenty te zostały już opodatkowane w
poprzednim okresie. Należy więc ustalić kwotę podatku należnego obliczonego za
okres do 1-go czerwca w odniesieniu do tych prezentów, które po 1 czerwca
przekroczą kwotę 100zł. Program realizuje to w następujący sposób:
a. dla
każdego obdarowanego, któremu należy opodatkować prezenty z
uwagi na przekroczenie kwoty 100zł program sprawdza czy suma
prezentów wręczonych obdarowanemu do dnia 1 czerwca była nie
większa jak 50 zł. Jeżeli tak
było, program sumuje kwoty wydanych prezentów w
okresie do 1 czerwca.
b. Program
sumuje kwotę wszystkich małych prezentów wydanych w okresie do 1 czerwca.
c. Następnie
program ustala udział procentowy prezentów, które zostaną opodatkowane po
1 czerwca (i) w łącznej kwocie małych prezentów (ii);
d. program
oblicza nadwyżkę prezentów (i) ponad roczny limit;
e. z
nadwyżki (iv) ustalana jest za pomocą proporcji (iii) ta część
prezentów (i), która została już opodatkowana w okresie do 1
czerwca.
f. Od
łącznej kwoty podatku należnego od prezentów (i) potrącana
jest kwota podatku wynikająca z (v), która została juz wykazana w
okresie do 1 czerwca.
2. Całość
rozliczenia małych prezentów ujęta jest w odpowiednim zestawieniu. Zestawienie to wykonywane jest
narastająco w układzie podobnym do deklaracji PIT-5. A więc obliczane jest
zobowiązanie od początku roku do końca okresu, za który składana jest
deklaracja VAT-7 i od tak wyliczonego zobowiązania odejmowane jest zobowiązanie
za poprzedni okres rozliczeniowy.
3. W
ewidencji samochodów wprowadzono zmiany zwiazane z nowelizacją ustawy o VAT,
które zaczną obowiązywać po dniu 21.08.2005. Wszystkie samochody w rejestrze
zostały podzielone na 4 grupy.
a. Pojazdy
zakupione w ubiegłych latach. Pojazdy te nie są powiązane z ewidencją VAT.
b. Pojazdy
zakupione w bieżącym roku, jako zakup krajowy (mają powiązanie z ewidencją
nabyć krajowych VAT oraz modułem środki trwałe).
c. Pojazdy
zakupione w bieżącym roku jako zakup unijny (mają powiązanie z ewidencją nabyć
WNT VAT oraz modułem środki trwałe).
d. Pojazdy
użytkowane na podstawie umowy leasingu.
4. Na
formatce wprowadzania danych, każdy z pojazdów ma 3 wspólne dane, które należy
sprawdzić i ewentualnie poprawić.
a. -
data skreślenia z ewidencji. podczas wprowadzania dokumentów związanych z
pojazdami należy zawsze wybrać pojazd, z którym dany dokument jest związany.
Jeżeli nie chcemy aby dany pojazd pojawiał się na liście pojazdów do wyboru,
należy wprowadzić odpowiednią datę skreślenia z ewidencji, dla dokumentów
wprowadzanych po tej dacie pojazdy skreślone nie będa widoczne. (Np.: koniec
umowy leasingu).
b. Czy
podatek VAT od paliwa zakupionego do dnia 21.08.2005 włącznie podlega
odliczeniu od podatku należnego?
c. Czy
podatek VAT od paliwa zakupionego po dniu 21.08.2005 podlega odliczeniu w całości od podatku
należnego?
5. Dla
nowo zakupionych pojazdów ( pkt 2 b),c) ) należy wprowadzić informację o
procencie podatku vat, który jest podatkiem naliczonym zgodnie z definicją
wynikającą z art. 86 ust.3 ustawy o podatku VAT. Dla dwóch specjalnych wartości
program wykonuje specjalne akcje, są to:
a. 50%
- program uzna że 50% podatku wykazanego na fakturze jest podatkiem naliczonym,
ale nie więcej jak 5000 PLN;
b. 60%
- program uzna że 60% podatku wykazanego na fakturze jest podatkiem naliczonym,
ale nie więcej jak 6000 PLN. W pozostałych przypadkach program uzna za podatek
naliczony podatek wykazany w dokumencie, bez dodatkowych ograniczeń.
6. Dla
pojazdów użytkowanych na podstawie umowy leasingu należy wprowadzić informację:
jaki procent podatku wykazanego w fakturach za ratę leasingu jest podatkiem
naliczonym w okresie do dnia 21.08.2005 włącznie i po tym dniu. Jeżeli procent
ten będzie równy 50 lub 60 program dodatkowo skontroluje czy suma podatku
naliczonego od wszystkich faktur nie przekracza kwoty 5000 pln lub 6000,
odpowiednio.
7. Jak
wynika z powyższego, w programie nie deklarujemy, czy dany pojazd jest osobowy,
czy ciężarowy, ale wprowadzamy informację, jak mają być traktowane dokumenty
związane z danym pojazdem otrzymane do dnia 21.08.2005 i po tym dniu.
Wersja 8.04.003 ( 2005 VI 10 Piątek
1:03 )
1. W
związku ze zmianą ustawy o VAT, roczna korekta, o której mowa w art.91 ustawy,
nie będzie dokonywana, jeżeli różnica pomiędzy proporcją tymczasową i właściwą
dla danego roku będzie nie większa jak 2 punkty procentowe. Dotyczy to również
środków trwałych korygowanych w okresie 5-ciu lub 10-ciu lat. Przykładowo,
jeżeli proporcja tymczasowa dla roku 2004 (a więc właściwa proporcja z roku
2003) wynosiła 99% (w roku 2004 odliczany był cały podatek VAT) a w roku 2005
proporcja właściwa wynosi 97%, to korekta od środków zakupionych w roku 2004
nie wystąpi w deklaracji za styczeń 2006, bowiem różnica między proporcjami
wynosi 2.
2. Nowelizacja
ustawy o VAT (art. 41) spowodowała powrót do starych metod (z okresu przed 1
maja 2004) rozliczania eksportu w przypadku otrzymania potwierdzeń dokonania
transakcji po wymaganych terminach, których zachowanie daje prawo do
zastosowania stawki 0%.
Przypomnijmy, ustawa rozróżnia dwa rodzaje eksportu:
a. -
art.2 pkt 8b, dla którego granicznym terminem otrzymania dokumentów
potwierdzających jest data złożenia deklaracji za okres, w którym dokonano
eksportu. Wówczas można zastosować stawkę 0% oraz
b. art.2
pkt 8a, dla którego granicznym terminem jest data złożenia deklaracji za następny okres
rozliczeniowy.
3. Jeżeli
w wymaganych terminach nie otrzymamy stosownych dokumentów, eksport należy opodatkować stawkami
krajowymi. Ponieważ w księdze przychodów zaewidencjonowano przychód jako całą
kwotę należną, program pomniejsza ją o naliczony VAT (storno eksportu - tak jak
dotychczas). Jeżeli teraz po upływie terminów opisanych wyżej otrzymamy
stosowne dokumenty dające nam na powrót prawo do stosowania stawki 0%, program
do ewidencji obrotu krajowego doda dokument "na minus" wykazanego
wcześniej (z uwagi na brak potwierdzeń) eksportu opodatkowanego stawkami krajowymi,
oraz do ewidencji obrotu międzynarodowego doda dokument eksportu. Ewidencje będą odnosić się do okresu rozliczeniowego, w którym
otrzymano dokumenty (potwierdzenia). WDT traktowana jest bez zmian, czyli
otrzymanie potwierdzeń po wymaganych terminach, skutkuje obowiązkiem złożenia
korekty deklaracji, w której WDT opodatkowano stawkami krajowymi. Dodatkowo pojawi nam się anty storno
eksportu, czyli kwota podatku od eksportu opodatkowanego stawkami krajowymi,
którą należy dodać do przychodów w księdze. Anty storno eksportu występowało w programie
już wcześniej, obecnie jednak pojawi nam się przy okazji składania właściwej
deklaracji a nie korekty.
Wersja 8.04.004 ( 2005 VI 13
Poniedziałek 15:10 )
1. Dodychczas,
do dnia 1 czerwca 2005, podatek naliczony VAT od zakupionych środków trwałych,
których wartość początkowa nie przekroczyła 3500zł, podlegał korekcie (art.91)
tak jak podatek od zwykłych zakupów, a więc jednorazowo w pierwszej deklaracji
podatkowej składanej w następnym roku.
Ponieważ zakupienie samochodu o wartości mniejszej jak 3500 wydawało się mało
prawdopodobne, program podczas dopisywania pojazdu do rejestru samochodów bez
wiedzy użytkownika wpisywał że ten środek będzie podlegał korekcie z art.91 w
okresie pięciu lat. Obecnie sytuacja uległa zmianie. Ustawodawca podwyższył
kwotę 3500 zł do 15 tysięcy, z dniem 1czerwca 2005. W związku z tym program
zapyta teraz użytkownika przez ile lat dany środek trwały będzie podlegał
korektom. Do wyboru mamy dwie wartości:
a. 0 - lat: oznacza, że podatek VAT będzie
korygowany jak od zwykłych zakupów
b. 5 - lat: oznacza że podatek będzie
korygowany w okresie 5-ciu lat Powywyższe pytanie pojawi się tylko wtedy, gdy
zakupiony samochód będzie służył zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i
zwolnionej.
Wersja 8.05.001 ( 2005 VIII 5 Sobota
1:47 )
1. W
niniejszej wersji poczyniono kilka zmian, które wymagają odrębnego omówienia,
dlatego też pracujemy obecnie nad nową instrukcją obsługi programu, którą
niebawem udostępnimy na naszej stronie internetowej oraz w firmie w wersji
drukowanej. Poniżej wymienię jedynie najważniejsze zmiany w programie i ich
krótki opis.
2. W
punkcie INSTALACJA - Wspólnicy
a. Dodano
możliwość odrębnego określenia udziału procentowego wspólnika w kosztach firmy
(po instalacji program przypisuje udział w kosztach w identycznej wysokości jak
w przychodach).
b. Dodano
możliwość korzystania przez właściciela z uproszczonej formy wpłacania zaliczki
na podatek dochodowy (1/12). Po instalacji wszyscy właściciele mają tam
wpisane, że nie korzystają z tej formy. Jeżeli ktoś wybrał ten sposób, to
dodatkowo należy określić wysokość
miesięcznej zaliczki ale bez pomniejszania jej o składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Zmniejszenia tego dokona sam program na podstawie odnotowanych wpłat składek na ubezpieczenie
zdrowotne "Tabelach
podatkowych".
c. Wprowadzono
szczegółową informację, które ze składek ZUS opłaca właściciel. Informację tę należy koniecznie
zweryfikować. Program
podczas instalacji próbuje ustalić, które składki opłaca właściciel, nie ma do tego jednak
jednoznacznych danych, dlatego trzeba to sprawdzić.
d. Wprowadzono
dodatkową informację, czy składki na ubezpieczenie społeczne właściciel wykazuje na druku deklaracji
PIT-5, czy też wykazuje w księdze przychodów i rozchodów. Przy instalacji
program próbuje ustalić, co wpisać w to pole. Wobec niejednoznaczności danych,
należy informację tę zweryfikować. Jeżeli składki wykazywane są w księdze
przychodów, program przekaże je tam wraz ze składkami opłaconymi za
pracowników.
e. Wprowadzono
dodatkową informację, czy właściciel opłaca składki na ZUS na poziomie
minimalnym. Program wszystkim właścicielom wpisał taką właśnie informację,
jeżeli jest inaczej trzeba to poprawić. Jeżeli właściciel opłaca minimalne składki, nie trzeba
będzie pamiętać o ich wprowadzeniu
w każdym miesiącu. Program pobierze
informację o składkach z norm podatkowych. W przypadku ubezpieczenia
zdrowotnego należy wprowadzić dodatkowo ilość źródeł, z których składka ta jest
opłacana. Gdy składki nie są
opłacane na poziomie minimalnym, należy ich podstawę wykazać w odpowiednim
polu.
f. Jeżeli
właściciel opłaca minimalne składki i jednocześnie korzysta z preferencji dla rozpoczynających
działalność, należy podać datę, do
kiedy przysługują mu obniżone składki (max 24 miesiące). Ważny jest tu
jedynie rok i miesiąc "do kiedy" - za miesiąc ten zostanie naliczona
ostatnia obniżona składka.
g. Dla
ryczałtu, mamy możliwość wprowadzenia informacji o kwartalnym sposobie opłacania podatku. W
punkcie INSTALACJA - Normy podatkowe dodano punkt "KURS EURO". Na podstawie
tych kursów, program w kontroli w zamknięciu miesiąca, pokaże wszystkie
transakcje, które przekraczają kwotę 15 000 EURO.
3. Usunięto
punkt "WYDRUKI" a w jego miejsce wprowadzono punkt "przyjął-wydał
dokumenty", będzie w nim można ewidencjonować dokumenty przyjmowane przez
biuro rachunkowe wypełniać NIP-y, kwestionariusze itp. Opcja dostępna będzie w
przyszłym roku. Wszystkie usunięte wydrukizostały przeniesione do tematycznie
związanych z nimi punktów programu i tak:
a. -
Folio - drukujemy z info podatkowego firmy
b. -
PIT-5, PIT-5L, PIT-5/X - drukujemy z infa podatkowego właściciela
c. -
Przelew do PIT-5 - drukujemy z infa podatkowego właściciela
d. -
Przelew do PIT-4 - drukujemy z tego samego miejsca, co deklarację
e. - PIT-4, (czyli w płacach)
f. -
Przelew do VAT-7 z tego samego miejsca, co deklarację VAT-7
4. W
zamykaniu miesiąca, punkt "Osobiste dane podatkowe" został podzielonyna
dwie opcje:
a. -
Osobiste dane podatkowe
b. -
Przychody z innych firm
5. Obydwie
opcje zostały całkowicie zmienione, omówimy je w kolejności.
6. Osobiste
dane podatkowe
a. Gdy
belka ustawiona jest na właścicielu, mamy do dyspozycji dwa ekrany danych do wprowadzenia
strat z ubiegłych lat z działalności gospodarczej i z najmu. Przy instalacji program
przepisał sumę odliczanych dotychczas start w pole "straty w roku
2004". Należy porozdzielać skondensowaną stratę pomiędzy poszczególne lata
od 2000 do 2004. Program podczas instalacji na nowy rok dopilnuje, aby właściwe
kwoty strat przepisały się na nowy rok. Nie trzeba więc wykonywać już
dodatkowych obliczeń o wysokości łącznej straty do odliczenia w danym roku.
b. Gdy
belka ustawiona jest na miesiącu, mamy do dyspozycji 4 ekrany danych umieszczanych na PIT-5.
Najważniejszy jest ekran nr 1.
Obliczamy tu Składki ZUS "NALEŻNE" za dany miesiąc. UWAGA: nie
są to składki odliczane od dochodu i podatku w danym miesiącu, ale składki
należne za dany miesiąc. Składki odliczane zależą wyłącznie od faktu ich
zapłacenia w danym miesiącu. Klawisz INSERT pomaga nam ustalić podstawę
obliczania składek, wg zasad określonych w punkcie "instalacja". Klawisz END zapamiętuje dane, ale zanim
to zrobi:
i. Wyliczy
składki na podstawie wprowadzonych podstaw
ii. Pobierze
składki osób współpracujących naliczone w płacach (tu ważna uwaga, jeżeli
właściciele mają osoby współpracujące należy mieć wykonane obliczenia płac
"ZA DANY" miesiąc.)
iii. Przekaże
wyliczone należne składki do TABEL podatkowych.
7. Pozostałe ekrany danych nie
wymagają omówienia. Deklarację PIT-5/X można wypełnić jak dotychczas po naciśnięciu klawisza
INSERT W polu, "podatek
z remanentu likwidacyjnego". Uwaga! Dodano możliwość odliczenia wydatków
na internet.
8. Przychody
z innych firm.
a. Poza
zmianą sposobu wprowadzania danych za poszczególne miesiące, dodano kolumnę, w
której wprowadzamy informację o wydatkach poniesionych na limitowaną reklamę.
Ma to istotne znaczenie dla ustalenia dopuszczalnej kwoty wydatków zaliczanych
w koszty. Podstawą ustalenia limitu jest łączny obrót ze wszystkich
działalności właściciela.
b. Należy
podać dla każdej dodatkowej działalności udział właściciela w kosztach. (Przy instalacji
program przyjmuje domyślnie taki sam udział w kosztach jak w przychodach).
c. Przy
wprowadzaniu danych mamy dodatkowy ekran przychodów i kosztów "wg
uzgodnień". Termin ten wymaga odrębnego omówienia, bowiem występuje w
wielu punktach programu. Prowadząc działalność w formie spółki, można było
dotychczas określić, jaka część przychodów spółki przypada na właściciela,
robiliśmy to w punkcie instalacja. Obecnie dodatkowo można określić odmienny
procent udziału właściciela w kosztach spółki. Te przychody i koszty
przypadające na właściciela będziemy nazywać w programie terminem "WEDŁUG
UDZIAŁÓW". Istnieją jednak sytuacje, w których przychody i koszty są
dzielone pomiędzy wspólników w odmienny sposób. Np.: w pewnej kancelarii
prawnej przychody z obsługi pewnej grupy klientów przypadają tylko jednemu z właścicieli, chociaż pozostałe
przychody dzielą pomiędzy siebie po
równo. Aby sprostać takiej sytuacji wprowadzimy termin "WEDŁUG UZGODNIEŃ". Będą to więc
przychody i koszty przypadające na
właściciela i nie wynikające z jego umownego udziału procentowego w
przychodach i kosztach.
d. Klawisz
F10 jak zwykle pobiera dane z wybranej firmy. (Program zapamiętuje ostatnio wybraną
firmę oraz sprawdza przy wyborze
właściciela, czy numery NIP są zgodne).
9. W
Płacach wykonano kilka zmian:
a. Zmiana
sposobu wyliczania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy. Aż dziwne ale od 1995
roku dopiero teraz jeden z użytkowników zauważył, że urlop nie jest liczony
prawidłowo. Otóż zmienne
składniki wynagrodzenia uwzględnia się w podstawie urlopu w wysokości
wypłaconej w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. Tak
powinno być. Natomiast w programie, składniki te pobierane były za okres 3
miesięcy poprzedzających miesiąc urlopu. Aby zauważyć różnicę podam
przykład. Pracodawca wypłaca
wynagrodzenie 10-go następnego miesiąca. Pracownik idzie na urlop w czerwcu.
Program do ustalenia podstawy urlopu brał składniki należne pracownikowi za
miesiące: marzec, kwiecień,
maj. Powinien natomiast wziąć
składniki za miesiące luty, marzec, kwiecień, ponieważ składniki te wypłacono w
marcu, kwietniu i maju.
b. W
polu, w którym wprowadzamy informację o podstawie składek na ubezpieczenie społeczne
przekazanej z innych zakładów pracy dodano działający klawisz INSERT. Zwykle
pracownik nie przekazuje nam na bieżąco stosownej informacji, dopiero ZUS
informuje nas, że w bieżącym miesiącu podstawa nie powinna przekroczyć jakiejś
kwoty. Po naciśnięciu klawisza INSERT pokaże nam się okienko, w którym
wprowadzimy tę graniczną kwotę, a program na jej podstawie sam policzy sumę
podstaw z innych zakładów pracy.
c. Nie
ma już możliwości wyboru sposobu księgowania składek ZUS w KSP. Obecnie jest
jeden słuszny, czyli metoda kasowa. Sprawa jest jednak bardziej skomplikowana,
bowiem w koszty możemy zaksięgować jedynie zapłacone składki ZUS i tylko w
części opłacanej przez pracodawcę. Program realizuje tę operację na podstawie
zapłat odnotowywanych w tabelach podatkowych. Podczas przekazywania płac do KSP
program przekazuje należny podatek PIT-4, PIT-8a i należne ZUSY, do tabel
podatkowych.
d. Opłacone
składki na fundusz pracy właścicieli przekazywane są do KSP razem z opłaconymi
składkami od pracowników.
e. Obecnie
ważna stała się kolejność wykonywanych działań w KSP, szczególnie, gdy właściciel posiada osoby
współpracujące, a jego
składki wprowadzane są w księdze przychodów. Wtedy, aby policzyć składki właściciela musimy znać
składki dla osoby współpracującej, a więc najpierw należy obliczyć płace,
następnie, gdy osoba
współpracująca ma już naliczone składki, można je policzyć dla właściciela w osobistych danych
podatkowych. Teraz można już
przekazać dane do płatnika i do ksp. Oczywiście nie należy zapominać o odnotowywaniu
zapłat na poszczególne rodzaje składek.
f. Zmieniony
został dowód wewnętrzny, którym przekazujemy składki ZUS do KSP. Obecnie mamy
trzy dowody, na poszczególne grupy składek.
g. Jeżeli
dany składnik nie jest opodatkowany ale wliczany w podstawę składek na ubezpieczenie
społeczne, to program nie pomniejszy podstawy obliczania podatku o taką część ogólnej
składki ZUS, w jakiej
pozostaje jej część nieopodatkowana do całej składki przed jej ograniczeniem.
10.
W środkach trwałych
a. W
edycji środka trwałego dodano wydruk dokumentu OT dla całego środka wg jego
stanu na dzień wprowadzenia do ewidencji oraz wydruk OT dla poszczególnych
elementów jako OT ulepszenia środka.
b. Zmieniono
sposób naliczania amortyzacji metodą degresywną dla przypadków, gdy dany środek doznał zwiększenia lub
zmniejszenia wartości
początkowej w ciągu roku. W obydwu przypadkach sytuacje te nie zmieniają
podstawy odpisu. Podstawa zmieni się dopiero w miesiącu styczniu następnego
roku. Zasada ta przestanie jednak działać, gdy środek amortyzowany degresywnie
zmieni sposób dokonywania odpisów na liniowy.
11.
W kalkulatorze odsetkowym: dodano możliwość
wprowadzenia częściowych zapłat w obowiązującym terminie. Dotychczas można było
wpisywać jedynie zapłaty przeterminowane.
12.
We wprowadzaniu danych dodano klawisz
"U", po jego naciśnięciu można wpisać krótką uwagę odnośnie danego
dokumentu. Dokumenty z uwagami będą widoczne w księgowaniu (pierwsza kolumna U)
oraz w kontroli przeprowadzanej w zamknięciu miesiąca.
13.
W księgowaniu.
a. Dodano
pierwszą kolumnę, w której, jeżeli zobaczymy znak "+", będzie to
oznaczać, że dany dokument został opatrzony uwagami
b. Uwagi
do dokumentu wprowadzamy po naciśnięciu klawisza "U"
c. Po
naciśnięciu klawisza "W" będzie można zdecydować o innym podziale
kwoty na dokumencie, pomiędzy wspólników, niż wynikałoby to z ich udziałów
procentowych w zysku firmy. W oknie, które zobaczymy, będą wypisani właściciele
z przyporządkowaną im kwotą. Klawisz INSERT, naciśnięty w polu kwoty wspólnika
przypisze mu pozostałą część kwoty. Dokumentu podzielone między wspólników
klawiszem "W", będą miały w kolumnie z kwotą znaczek "ö".
14.
informacji podatkowej FIRMY
a. Całkowicie
nowy układ ekranów i zawartych na nich informacji.
b. Po
naciśnięciu klawisza F5 będzie między innymi mogli wydrukować: - FOLIO: Tu ważna uwaga. Na
wydruku folio znajdą się wszystkie dokumenty wprowadzone w danej firmie.
Dokumenty, które zostały podzielone pomiędzy wspólników inaczej niż
wynika to z ich udziałów będą miały przed liczbą porządkową znaczek
"*". Dokumenty te będzie można wydrukować oddzielnie jako folio
właściciela. Tam też zostaną podsumowane. - Podsumowanie miesiąca - to dawny
wydruk info ogólnego, teraz jednak
w zmienionym układzie - Nowy wydruk bieżących płatności. Są ta płatności
wynikające z danego miesiąca a nie do zapłaty w danym miesiącu. Wydruk zawiera
zobowiązania w podziale na terminy płatności - Wydruk zaległych płatności - Jak
zwykle rysunki
15.
W informacji podatkowej właściciela
a. Całkiem
nowy układ, ze szczegółowym wyliczeniem podatku do zapłaty i podatku należnego,
szczegółowo pokazane wyliczenie limitowanej reklamy, darowizny ograniczonej do
wysokości 6% dochodu i wydatków na internet
b. Można
wydrukować folio właściciela, zestawienie danych służących do wyliczenia
podatku PIT i przelewy.
16.
W OBSŁUDZE KOPII DANYCH
a. Usunięto
otwieranie ostatniego miesiąca i wszystkich miesięcy w rekonstrukcji danych. Obecnie
miesiące otwiera się tam gdzie się je zamyka.
17.
Zamknięcie miesiąca
a. Zmieniono
wygląd ekranu. Wszystkie ekrany zawierają istotne dla zamykanego miesiąca dane w układzie dwóch kolumn. Z
lewej strony mamy wartości, które wynikają bezpośrednio z bieżących wartości
dokumentów na chwilę, w której właśnie przeglądamy dane, natomiast kolumna po
prawej przedstawia te same wartości, ale na chwilę, w której zamykany był
miesiąc.
b. Klawisz
"Z" zamyka miesiąc, a klawisz "O" - otwiera. Po otwarciu miesiąca pojawia się nowy rekord
z pustą datą zamknięcia. W ten
sposób, zawsze można zobaczyć, kto, gdzie i kiedy otwierał i zamykał miesiące i jaki był wówczas stan
dokumentów.
c. Zamknięcie
miesiąca przesyła dane o należnych podatkach do tabel podatkowych
d. Po
naciśnięciu klawisza F5, pokaże się nam menu, na którym można zaznaczyć te elementy programu,
które chcemy skontrolować.
e. Można
zamknąć miesiąc grudzień.
18.
Tabele podatkowe
a. Dotychczas
korzystanie z tego punktu było nieobowiązkowe, nie miało, bowiem wpływu na pozostałą cześć
programu. Obecnie, gdy przepisy pozwalają zaliczać w koszty jedynie zapłacone
składki ZUS, sytuacja uległa zmianie. A więc obecnie wprowadzanie zapłat
zobowiązań wobec ZUS stało się obowiązkowe.
b. Program
podczas instalacji sprawdza wielkość składki ZUS odliczanej od dochodu w PIT-5 i kwotę
tej składki sam dopisuje do tabel podatkowych, jeżeli wprowadzona tam kwota
zapłaty byłaby mniejsza od wykazanej, w PIT - zapłatę przypisze do deklaracji
za miesiąc poprzedni.
Daje nam to gwarancję, że obliczenia podatków wg obecnej metody będą identyczne
jak dawniej, ale nie będą odzwierciedlać rzeczywistych zapłat do poszczególnych
deklaracji. Przecież, jeżeli teraz opłacimy składkę za miesiąc powiedzmy
listopad 2004, to dopiero teraz, zapłatę tę możemy odliczyć od dochodu. Dla
porządku, zapłaty należałoby, więc uzupełnić.
c. Jeżeli
dany właściciel występuje w wielu firmach i we wszystkich ma zaznaczone, że to jest jego
główna firma, z której rozlicza podatek, to będziemy go widzieć w tabelach wielokrotnie.
Aby go usunąć mamy dwie mozliwości:
i. pierwsza
to w instalacji w danej firmie zaznaczyć, że to nie jest jego główna firma;
ii. druga,
to podczas przeglądania tabel (wszyscy właściciele w miesiącu), nacisnąć na niepotrzebnym
zapisie klawisz DEL. Spowoduje to skasowanie właściciela
z tabel i dokonanie zapisu w danej firmie, że nie jest to jego główna firma.
Stanie się tak jednak tylko wtedy, gdy z daną firmą nikt inny nie będzie
właśnie pracował. Wtedy właściciel zniknie z tabel jedynie tymczasowo, bowiem
nie będzie istniał odpowiedni zapis w danej firmie.
d. O
każdym zapisie w tabelach, można zobaczyć:
i. Kto
gdzie i kiedy przekazał zobowiązanie do tabel z KSP.
ii. Kto
je poprawiał.
iii. Kto
dokonywał wpisów zapłat i kto je poprawiał.
e. Jeżeli
w danej firmie wszystkie płatności odbywają się terminowo, to uzależnienie obliczenia
podatku od wprowadzonych w tabelach zapłat z pewnością wydłuży czas pracy
księgowemu. Jeżeli jednak występują zaległości, to rozliczenie zapłat bez
komputera jest niezwykle pracochłonne i wrażliwe na pomyłki. Tabele podatkowe
ułatwią znacznie pracę. Wystarczy wspomnieć o składkach na ubezpieczenie
społeczne pracowników. Ta ich część, którą finansują pracownicy jest kosztem w
momencie wypłaty, pozostała część staje się kosztem dopiero po zapłaceniu, ale
przecież płacimy całą składkę. Na bieżąco musimy pilnować czy opłacona kwota
przekracza część finansowaną przez pracowników i o ile. Ile w płaconej kwocie
jest spłaty należności a ile odsetek? Podobne kłopoty występują przy określeniu
kwoty odliczanej od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne właścicieli, a
szczególnie w przypadku, gdy podatek opłacany jest w formie uproszczonej
(1/12), a składki płacone nieterminowo.
f. W
porównaniu z poprzednią wersją wprowadzono szereg usprawnień w edycji Tabel:
i. Jeżeli
mamy wybraną firmę do kontekstu, to przeglądając dane "jeden właściciel w
roku" pokaże nam się bez wybierania pierwszy właściciel z danej firmy.
Klawisz "N" pokaże dane kolejnego właściciela w tej firmie.
ii. Rodzaj
zobowiązania można zawsze wybrać klawiszem F1.
iii. Usprawniono
wyszukiwanie firm i właścicieli według numeru lub fragmentu nazwy.
iv. Klawisz
F4 pokaże nam zawsze kolejny rekord spełniający warunki wyszukiwania.
Wersja 8.05.002 ( 2005 VIII 16 Wtorek
21:04 )
1. Poprawa
błędów
a. W
folio ryczałtowca zamienione były stawki.
b. Przy
pobieraniu danych z dochodów z innych firm (F10), w przypadku gdy dane są
pobierane do najmu, program przypisywał przychody za dany miesiąc przemnożone
przez procent udziału.
c. W
info podatkowym firmy, na wydruku podsumowania brak było zakupów.
d. Przy
przekazywaniu danych do płatnika, pomimo zaznaczenia w instalacji, że powinien
tam przekazywać właściciela, przekazywał go ale bez odpowiednich składek ZUS.
e. Poprawa
wydruku przelewu do PIT-4.
Wersja 8.05.003 ( 2005 VIII 17 Środa
15:05 )
1. Poprawa
błędu. Przy zamykaniu miesiąca program nie wypełniał pola przychód na druku
PIT-5. Program instalacyjny otworzy we wszystkich firmach miesiąc lipiec jeśli był
zamknięty. Trzeba go zamknąć ponownie.
Wersja 8.05.004 ( 2005 VIII 19 Piątek 00:18
)
1. Jeżeli
podatnik rozlicza podatek dochodowy w formie uproszczonej (1/12) oraz dodatkowo
osiąga dochody z najmu, to obecnie można dla niego wydrukować PIT-5, na którym
będa rozliczone wyłącznie przychody z najmu.
2. W
osobistych danych podatkowych, na formatce, na której wprowadzamystraty z lat
ubiegłych, dodano informację o miesiącu począwszy od którego należy te straty
ujmować w deklaracjach podatkowych. Jeżeli rozpoczynamy pracę z nowym
podatnikiem w połowie roku i podatnik ten dotychczas nie rozliczał strat, to
informacja o miesiącu jest niezbędna aby zachować zgodność ze składanymi przez
niego deklaracjami.
3. W
instalacji, w danych firmy, w miejscu gdzie wprowadzało się informację o tym,
że dana firma opodatkowana jest w formie ryczałtu ewidencjonowanego wprowadzamy
następującą informację:
a. D
- jeśli księga dotyczy pozarolniczej działalności gospodarczej
b. R
- jeśli księga dotyczy ryczałtu ewidencjonowanego
c. N
- jeśli księga dotyczy najmu.
4. Jeżeli
wprowadzimy literę "N", oznaczać to będzie że wszystkie zaewidencjonowane
dokumenty w księdze dotyczą najmu i w związku z tym przychody i koszty
wynikające z tych dokumentów zostaną ujęte w deklaracji PIT-5 w polach
odnoszących się do najmu.
5. W
zamnięciu miesiąca, w kontroli, dodano opcję sprawdzania czy w kartotece
kontrahentów nie występują powielone zapisy kontrahentów o tym samym nr NIP.
Wersja 8.05.005 ( 2005 VIII 23 Wtorek
20:47 )
1. W
kartotece kontrahentów dodano nową funkcję, która pozwala w specjalnysposób
oznaczyć tych kontrahentów, którzy nie zostali przyporządkowani do żadnego z
dokumentów w programie. Kontrahentów tych można potem usunąć. Funkcja przydatna
pod koniec roku, można wtedy zrobić porządek w kontrahentach.
2. W
info podatkowym firmy, w bieżących płatnościach program nie będzie sumował do
zobowiązań należnych zaliczek na podatek dochodowy tych właścicieli, którym w
opcji instalacja zaznaczono, że to nie jest ich główna firma, z której
rozliczają podatek.
3. Ponieważ
od pewnego czasu pliki instalacyjne programu KSP przestały się mieścić na
dyskietkach, rozdzielono je teraz pomiędzy 8 plików.
4. Podczas
dopisywania nowego kontrahenta, program sprawdza czy w kartotece nie ma już
kontrahenta o identycznym numerze NIP. Jeżeli jest, program ostrzega
użytkownika.
Wersja 8.05.006 ( 2005 IX 3 Sobota
16:05 )
1. W
kartotece kontrahentów dodano nową funkcję, która zaznacza i filtruje kontrahentów
z identycznym numerem NIP.
2. Przyspieszono
wyszukiwanie kontrahentów do usunięcia.
3. Zaktualizowano
w normach podatkowch minimalne składki ZUS i wynagrodzenie przeciętne za II
kwartał oraz tabelę odsetek od zaległości podatkowych.
4. Zwiększono
bezpieczeństwo wczytywania danych z dyskietek (jeżeli struktura bazy danych
jest uszkodzona program automatycznie po komunikacie o błędach odtworzy
poprzednią zawartośc danych).
5. Dodano
możliwość wczytywania danych z systemów sprzedaży
a. z
programu logotech - faktura dos i windows
b. z
programu logotech - hurt
c. z
programu firmy INSERT - Subiekt, pliki w formacie EDI++
d. z
programu firmy CDN -
Firma++, plik w dormacie vat_r.txt
e. z
innych programów jeżeli przygotują dane w jednym z trzech formatów
i. format
znacznikowy - plik tekstowy *.lta
ii. format
Dbase
- plik lta_info.dbf
iii. format
tekstowy SDF - pliki *.sdf
6. Całość
zagadnienia przygotowywania danych w ustalonych przez naszą firmę formatach
została opisana w instrukcji "Struktura pliku wymiany danych" wersja
1.01.
7. Jeżeli
płace będą wypłacane po 1 stycznia 2006, program zaokrągli zaliczkę na podatek
dochodowy do pełnej złotówki. Również dla wypłat z umów zlecenia.
8. Przy
obliczaniu odsetek od zaległości podatkowych, odsetki od wpłat dokonanych po 1
stycznia 2006 zostaną zaokrąglone do pełnej złotówki.
9. Zmieniono
opcję zmiany wspólników. Obecnie nie jest wymagane, aby przy zmianie
właścicieli i przy zachowaniu dokumentów dotyczyły one wyłącznie właścicieli
przed zmianą. Dodatkowo, użytkownik może zdecydować o dacie zmiany właścicieli.
Dotychczas była to zawsze data ostatnio wprowadzonego dokumentu. Dodatkowo,
jedynie w tym roku, przy prowadzaniu daty dokonania zmiany, dano do edycji datę
poprzedniej zmiany właścicieli. Program przy zmianie przypisze dotychczasowemu układowi
właścicieli te dokumenty, które mieszczą się w zakresie data poprzedniej zmiany
< data dokumentu <= data obecnej zmiany.
10.
Poprawiono wielokrotną zmianę właścicieli.
Dotychczas program nie był przygotowany na wielokrotną zmianę właścicieli. Przy
kolejnych zmianach program "widział" zawsze wszystkie dokumenty. W
związku z tym dopisane przez niego dochody z innych firm - nie były poprawne. W
poprzednich wersjach programu można to było zmienić zmieniając dane w zamkniętych
miesiącach, edytując "przychody z innych firm". Obecnie edycja jest
zabroniona. Wyjątkowo, w tym roku, będzie to można jeszcze zrobić po
naciśnięciu klawisza "CTRL+ENTER", zamias ENTER.
11.
UWAGA! We wszystkich firmach w których w ciągu
roku dokonano zmiany właścicieli
należy sprawdzić wartości remanentów. Pierwszym remanentem w roku, na dzień 1
stycznia 2005 powinien być remanent z dnia dokonania ostaniej zmiany
właścicieli.
12.
Całkowicie zmieniono koncepcję programu
instalacyjnego. Dotychczas na podstawie numeru poprzedniej wersji programu,
program przetwarzał dane wszystkich firmy do kolejnych wersji aż po wersję
bieżącą. W razie wystąpienia błędów w danych, program instalacyjny kończył
działanie, pozostawiając użytkownika z niedokończoną instalacją. Obecnie
program instalacyjny przetwarza dane każdej firmy od początku aż do
indeksowania w jednym ciągu zadań dla każdej firmy oddzielnie.
"Początkiem" jest tu wersja bazy danych dla danej firmy. W razie
napotkania problemów (np.: uszkodzone pliki) program nie przerywa instalacji, a
jedynie przestaje przetwarzać uszkodzoną firmę, i przechodzi do instalacji
firmy następnej. Uszkodzona firma zostaje przez program instalacyjny specjalnie
oznaczona, co powoduje, że program KSP uniemożliwia normalną pracę w kontekście
tej firmy, dając użytkownikowi jedynie możliwość archwizacji tej firmy. Dane
firmy takiej należy zarchiwizować i przesłać do naszej firmy na adres - ksp@logotech.com.pl
Naprawioane dane takiej firmy należy wczytać do programu.
Wersja 8.05.008 ( 2005 IX 8 Piątek
16:12 )
1. Przy
imporcie dokumentów z systemów sprzedaży, gdy tabela z dokumentamijest już
przygotowana, dodano klawisz F8, który pozwala na przepisanie daty KSP do daty
VAT i odwrotnie, jeśli jedna z dat jest pusta. Dotychczas zgodnie z instrukcją
program pomijał te dokumenty (albo w VAT albo w KSP). Dokumenty, które mają
obydwie daty puste są pomijane w każdym przypadku.
2. Poprawiono
wydruk bankowego dowodu wpłaty w kasie.
3. W
zamknięciu miesiąca w kontroli poprawiono kontrolę zgodności kwot w ksp i w vat
dla dokumentów WDT, WNT i eksportu. Program zamiastpokazywać niezgodne
dokumenty pokazywał zgodne.
4. Poprawiono
dopisanie najmu w przychodach z innych firm.
5. Dodano
klawisz INSERT na formatkach z tabelami podatkowymi. Naciśnięcie go wywołuje od
razu okno zapłat, bez względu na to, która kolumna jest bieżąca.
Wersja 8.05.011 ( 2005 X 17
Poniedziałek 23:39 )
1. Poprawa
uwzględniania remanentu końcowego w kwocie ZERO zł.
2. Poprawa
archiwizacji wszystkich firm.
3. Poprawa
wydruku starej deklaracji VAT-7 drukowanej za miesiące po 1.09.2005. Program
drukował nową deklarację umieszczając w niej kwoty z pól starej deklaracji
(dotyczy wydruków przez Logomona).
4. Poprawa
wzorca wydruku nowej deklaracji kwartalnej VAT-7K przy zastosowaniu druku przez
Logomona. Należy usunąć wszystkie pliki z katalogu "wzorzec", który
jest podkatalogiem katalogu monitorowanego przez logomona. (We wzorcu był napis
"miesiąc" zamiast "kwartał").
5. Kwoty
na deklaracji VAT-7 za miesiąc grudzień i następne będą zaokrąglane do pełnego
złotego zgodnie z regułą arytmetyczną (dotychczas - przez odrzucenie groszy).
6. Podaczas
importu danych z systemów sprzedaży i magazynowych, gdy importowane dane
widzimy już w tabeli na ekranie monitora, możemy zaznaczonym rekordom przypisać
opis zdarzenia (F8).