Wersja 8.03.001 ( 2004 XII 3 Piątek 18:01 )

 

 

1.     Wersja programu na nowy 2005 rok. Proszę pamiętać aby systematycznie aktualizować program, aż do osiągnięcia pełnej zgodności z przepisami na rok 2005.

 

Wersja 8.03.002 ( 2005 I 5 Poniedziałek 23:10 )

 

1.     Wprowadzono do programu kwotę rocznego ograniczenia podstawy składek na ubezpieczenie społeczne.

2.     Poprawiono i dodano identyczne elementy jak dla wersji 8.02.019

 

Wersja 8.03.003 ( 2005 I 17 Poniedziałek 02:56 )

 

 

1.     W kartotece pracownika dodano zestawienie podsumowania czasu przepracowanego i nieprzepracowanego dla wszystkich pracowników i dla zaznaczonych (pomocne dla IWA).

2.     Udostępniono możliwość wydruku podsumowania rocznego funduszu płac tylko dla zaznaczonych pracowników.

3.     Dodano możliwość wprowadzenia w absencji dowolnej liczby godzin urlopów i innej niepłatnej nieobecności (nie więcej jednak niż wynika to z czasu nominalnego).

4.     Zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze przepisano do danych płacowych pracownika (czwarty ekran danych).

5.     Sortowanie pracowników odbywa się obecnie w sposób trwały.

6.     W danych płacowych umożliwiono wprowadzenie informacji, że pracownikowi należy potrącić podwójną ulgę w podatku dochodowym.

7.     Zmiana sposobu obliczania wynagrodzenia za urlop okolicznościowy i opiekę nad dzieckiem. Dotychczas było zgodnie z par. 2a rozporządzenia obecnie, zgodnie z par.5 (na podstawie art.297 KP).

8.     Podczas przekazywania danych do płatnika, można obecnie wybrać miejsce gdzie program będzie przekazywał dane.

 

 

 

 

Wersja 8.03.004 ( 2005 I 19 Środa 00:28 )

 

1.     Jeżeli w okresie od maja do końca roku wystąpiła u podatnika sprzedaż wyłączona z obrotu, o którym mowa w Art.90 ustawy o VAT i jeżeli sprzedaż ta była zwolniona z podatku VAT, program błędnie wyliczał wskaźnik właściwy z art.90 dla danego roku. Wynikało to z braku rozgraniczenia pomiędzy:

a.     obrotem zwolnionym z podatku VAT i jednocześnie wyłączonymze struktury o której mowa w art.90

b.    obrotem opodatkowanym i wyłączonym ze struktury.

2.     Program obliczając strukturę odejmował od obrotu opodatkowanego obrót wyłączony ze struktury, zamiast odjąć tylko jego

3.     opodatkowaną część. Należy powtórnie wykonać obliczenia deklaracji VAT za miesiąc grudzień 2004 i pobrać dane "VAT" z roku 2004.

4.     Poprawiono wydruk Raportu z obliczeń struktury wg art.90.

 

 

Wersja 8.03.005 ( 2005 I 25 Wtorek 17:15 )

 

 

1.     Trzy błędy.

·        program instalacyjny wszystkim właścicielom wybrał na nowy rok  opodatkowanie wg skali (należy więc poprawić formę opodatkowania u liniowców).

·        dla dokumentów w VAT wprowadzonych do programu w roku 2004 ale z datą roku 2005 program instalacyjny na nowy rok przepisując te dokumenty pozamieniał im stawki. Należy wykonać operację pobrania dokumentów z 2004 roku. (Uwaga! nic nie szkodzi jeśli w roku 2005 są już nowe dokumenty. Nic nie zostanie usunięte).

·        W kalendarzu nadgodzin, program źle sumował minuty, (błąd w odejmowaniu godzin), program instalacyjny naprawia ten problem.

2.     Wykonano identyczne zmiany w ewidencji VAT jak w wersji 8.02.022 na rok 2004.

 

 

 

Wersja 8.03.006 ( 2005 I 30 Niedziela 19:33 )

 

 

1.     W opcji umowy zlecenia dodano zestawienie podsumowania wypłat za cały rok.

2.     Poprawiono przejmowanie danych do VAT za ubiegły rok (czasem program kończył pracę z błędem).

3.     Poprawiono wyliczanie płacy w przypadku, gdy w jednym miesiącu dokonano wypłat za kilka miesięcy. Program naliczał koszty i ulgę do każdej z wypłat, a nie do łącznej kwoty wypłat.

4.     Wprowadzono nowe zasady nalicznia podstawy dla zasiłku chorobowego wg przepisów obowiązujących od dnia 8 luty 2005. Przyjęto następujące zasady:

·        jeżeli absencja rozpoczęła się przed 8 luty i trwa nieprzerwanie nadal, stosujemy do wyliczenia zasiłku stare przepisy

·        Jeżeli absencja powstała po 8 lutym ale w stosunku do poprzedniej   zachowana jest ciągłość. stosujemy stare przepisy

·        W pozostałych przypadkach stosujemy nowe przepisy, przy czym podczas wyliczania podstawy zasiłku wg nowych przepisów absencje dla których stosowano stare przepisy nie są uwzględniane w podstawie zgodnie z art.43.

 

 

 

Wersja 8.03.007 ( 2005 I 31 Poniedziałek 17:48 )

 

 

1.     Poprawa wczytania danych z dyskietek z wersji starszych niż 8.03.004.

2.     Zmiana kolejności zaokrąglania podczas liczenia urlopu (tak jak to zostalo zrobione w programie na rok 2004).

3.     Po namyśle, zmiana sposobu wyliczania wynagrodzenia za czas przepracowany w przypadku wynagradzania wg stawki miesięcznej. Jeżeli pracownik nie przepracował w okresie miesiąca nawet minuty, program przyjmie, że jego wynagrodzenie wynosi ZERO. Chociaż rozporządzenie w tej sprawie nosi tytuł: "W sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy..." to jednak sam par.11 zaczyna się od słów "za przepracowaną część miesiąca...", ponieważ nie ma części przepracowanej, nie ma tez wynagrodzenia.

 

 

Wersja 8.03.008 ( 2005 II 2 Środa 23:57 )

 

 

1.     W obliczeniach deklaracji VAT za styczeń zmieniono sposób przekazywania korekt z art.91 do księgi. Dotychczas do przychodu przekazywana była jedynie korekta (dodatnia) od środków trwałych, od pozostałych zakupów korekta przekazywana była z minusem w koszty. Obecnie korekta ta przekazywana jest również do przychodów.

2.     Kwoty korekt przekazywane są do księgi bez obcinania groszy.

3.     Należy powtórnie przeliczyć deklarację VAT za styczeń 2005.

4.     Jestem w posiadniu pisma z ZUS, wg którego płatnicy składek zatrudniający mniej niż 20-stu pracowników (a więc nie wypłacający zasiłków), składają raporty imienne RSA dla wszystkich osób pobierających z ZUS zasiłek na identycznych zasadach, jak dla absencji, których kod rozpoczyna się od "1". Oznacza to, że: jeżeli ktoś wypłacił wynagrodzenie za grudzień w styczniu i z tego tytułu składa deklarację ZUS za styczeń w dniu 15-ego lutego, powinien do deklaracji dołączyć raport RSA z wypłaconymi wynagrodzeniami  chorobowymi za grudzień w styczniu oraz raporty RSA za absencję z tytułu choroby (zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne), urlop macierzyński, opiekuńczy i wychowawczy za miesiąc styczeń.

5.     W wydruku standardowych list płac dodano liczbę porządkową.

6.     Dla zasiłku macierzyńskiego, (do 20-stu osób) program tworzy tylko 1 pustą deklarację RCA z kodem 011000 (nie tworzy deklaracji z kodem 12xxx).

 

 

 

Wersja 8.03.009 ( 2005 II 14 Poniedziałek 00:16 )

 

 

1.     Poprawa wydruku miesięcznej ewidencji czasu pracy

2.     Duża kontrola u niewatowca. Program kończył działanie z błędem

3.     Jeżeli nieopodatkowane ekwiwalenty miały atrybut "nie przekazuj do ksp" to program zmniejszaj o nie przekazywane wynagrodzenie. Dotyczy wynagrodzeń przekazywanych do ksp z opcji "PIT-4....."

4.     Do szczegółowego podsumowania listy płac dodano informacje o ubezpieczeniu zdrowotnym potrącanym z podatku i dochodu, oraz o podatku należnym przed potrąceniami

5.     dodano listę zasiłkową

6.     Nowe deklaracje pit-4, pit-5, pit-5L

7.     Nowe deklaracje współpracują z programem Logomon 1.3.6.2 Można nie instalować nowej wersji logomona, tylko pobrac pliki z internetu znajdujące się w katalogu logomon\wzorzec\2005 i skopiować do katalogu c:\program files\logotech\logomon\wzorzec

 

 

Wersja 8.03.010 ( 2005 II 23 Środa 10:43 )

 

1.     Dodano możliwość wprowadzania absencji na przyszłe i poprzednie lata. w tym przypadku program nie sprawdza zgodności ilości dni i godzin z kalendarzem (z prostej przyczyny braku kalendarza)

2.     Dodano nowy punkt w menu "ABSENCJA" - Przegladanie absencji. Można w nim filtrować, sortować i drukować zaznaczone rekordy

3.     Zmieniono symbol i opis dla absencji nazywanej dotychczas Uok urlop Okolicznościowy. Obecnie jest to "Ipl" z opisem inna płatna nieobecność. Sposob obliczania tej absencji i jej miejsce w systemie płacowym jest identyczne jak dotychczasowego Uok, a wiec zgodne z par.5 Rozporządzenia MPiPS w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy.... (Dz.U. 230 z 2003r poz. 2292)

4.     Dla innej płatnej nieobecnosci można wprowadzić dodatkowy opis podczas wprowadzania absencji

5.     W Świadectwie pracy okres zasiłku macierzyńskiego wykazywany był niesłusznie jako okres nieskładkowy. zostało to poprawione

6.     Świadectwo pracy przed wydrukiem można poddać pełnej edycji (można usuwać i dopisywać nowe linie)

7.     Podczas wprowadzania dokumentu do ewidencji VAT program ostrzega, że dany dokument może powodować konieczność sporządzenia deklaracji korygującej, lub informuje że dokument należy do "martwego okresu". Jak opisaliśmy to w instrukcji, w programie brak jest daty wprowadzenia dokumentu do ewidencji. Rolę te pełni "data dokumentu" która w przypadku zakupów jest datą otrzymania dokumentu a w przypadku sprzedaży datą powstania obowiązku podatkowego. dla uproszczenia załóżmy, że miesiącem bieżącym jest luty oraz że deklarację VAT za ten miesiąc będziemy składać 25-go marca. "dualizm" daty dokumentu powoduje, że dokument z datą większą od 28 luty i mniejszą lub równą 25 marzec z informacją, że należy go uwzględnić w deklaracji za luty, nie będzie brany przez program pod uwagę ani w deklaracji korygującej, ani w deklaracji podstawowej. Jeżeli data dokuemntu będzie większa od 25 marzec, program poinformuje użytkownika, że dokument ten powoduje konieczność złożenia deklaracji korygującej.

8.     Poprawiono przejmowanie danych vat z ubieglego roku dla MP kasowców

9.     Powrót do trzech progów podatkowych

10.           W opcji Nominalny czas pracy wprowadzono kalendarz dni dodatkowo wolnych od pracy. Kalendarz ten przeznaczony jest dla osób którym przypisano kalendarz standardowy. Korzystamy z niego w sytuacji, gdy ustawowe święto przypada na dzień wolny od pracy i w takiej sytuacji pracownikowi przysługuje dodatkowy dzień. Jeżeli wszyscy pracownicy wykorzystają ten dzień w tym samym terminie, to wystarczy odpowiednio zmienić kalendarz standardowy i po problemie. Jeżeli natomiast każdy wybierze go sobie w innym terminie, należy wówczas wprowadzić odpowiednią informację w opcji "dni dodatkowo wolne od pracy". Ważne, aby nie łączyć tych metod ze sobą. Albo wszyscy pracownicy wykorzystują dodatkowy dzień pracy w ustalonym terminie (zmieniamy kalendarz standardowy), albo dzień ten nanosimy w kalendarzu dni dodatkowo wolnych, wszystkim pracownikom, nawet gdy tylko jeden pracownik wykorzystuje go w terminie odmiennym od pozostałych. I jeszcze jedna uwaga, zawsze gdy zmieniamy kalendarz, mając już wprowadzone absencje, należy absencje te dodatkowo wyedytować, aby liczba dni roboczych absencji i godzin była zgodna z kalendarzem. Oczywiście jeśli mamy już policzone wynagrodzenie i zmieniamy kalendarz w okresie na podstawie którego sporządzono listę płac, listę tę należy ponownie obliczyć.

11.           Zmieniono szczegółowe podsumowanie listy płac. Dodano podatek należny przypadający proporcjonalnie na naliczoną kwotę opodatkowanych zasiłków i wynagrodzeń.

12.           W ewidencji vat poprawiono wydruk zaznaczonych dokumentów.

13.           W umowach zlecenie dodano możliwość automatycznej numeracji umów. W opcji "Numeracja - zasady" należy określić ostanio nadany numer umowy oraz wzorzec numeracji. Do dyspozycji mamy trzy literki:

·        r - oznacza rok

·        m – miesiąc

·        n - automatycznie wygenerowany numer umowy

14.           jesli więc określimy wzorzec jako "n/r" to przykładowy numer będzie miał postać: "123/2005" Aby program autoamtycznie wygenerował numer nalezy w polu "numer umowy" wcisnąć klawisz INSERT. rok i miesięc pobierany jest z daty zawarcia umowy.

 

 

Wersja 8.03.011 ( 2005 II 28 Poniedziałek 7:25 )

 

1.     Poprawiono obliczenia zasiłku wg nowej metody (obowiązuje od 8 luty) oraz raportów z obliczeń zasiłków

 

 

 

Wersja 8.03.012 ( 2005 II 28 Poniedziałek 17:33 )

 

1.     1. Poprawa importu faktur z programu HURT, faktura itp.

2.     W umowach zlecenie możliwe jest dopisanie nowej umowy "z podpowiedzią" ( CTRL+ENTER na wybranej umowie)

 

 

Wersja 8.03.014 ( 2005 III 6 Niedziela 21:52 )

 

1.     Poprawa błędu w historii wynagrodzeń. Zamienione były miejscami pola podstawy zasiłku z 12-miesięcy z podstawą z 6-ciu miesięcy. W niektórych przypadkach mogło to skutkować błędnym obliczeniem zasiłku.

2.     W zwiąku z wyjaśnieniami ZUS do zmiany Ustawy o Świadczeniach... opublikowanymi na stronie internetowej, zmieniono sposób obliczania podstawy dla zasiłków. Z wyjaśnień wynika, że jeżeli pracownik nieprzerwanie choruje, ale wskutek przkroczenia 33 dni choroby następuje zmiana świadczenia z Wynagrodzenia chorobowego na Zasiłek chorobowy, to należy podstawę zasiłku obliczyć ponownie, jeżeli podstawa dla wynagrodzenia chorobowego wyliczana była wg przepisów starej ustawy.

3.     W wydruku listy płac dla umów zlecenie dodano podsumowanie strony.

4.     W wydruku standardowej - pełnej listy płac dodano informację o ilości kalendarzowych dni choroby.

5.     W opcji lista płac -  obliczenia dodano deklarację DEK-I-0.

6.     Przeniesiono wydruk zestawienia niepotrąconych składek na ubezpieczenie zdrowotne przekazywanego do NFZ z opcji "płace - obliczenia" do opcji "eksport do płatnika - PIT-4". Zestawienie to powinno być wykonywane za miesiąc "w którym wypłacono" wynagrodzenia, a nie za miesiąc "za który" wypłacono wynagrodzenia. Dodatkowo, zestawienie to uwzględnia wypłaty z umów zlecenie.

 

 

Wersja 8.03.015 ( 2005 III 10 Czwartek 14:20 )

 

1.     Poprawa przekazywania danych do płatnika, w sytuacji gdy w danym miesiącu nie wypłacono wynagrodzeń.

2.     Poprawa tworzenia deklaracji RCA (w pewnych sytuacjach program ich nie tworzył).

3.     Poprawa przekazywania danych z płac do KSP dla metody memoriałowej (1).

4.     Na wydruku umowa-rachunek, dla modułu "umowy zlecenia" poprawiono zaokrąglenie potrąconej zaliczki na podatek dochodowy.

5.     W opcji umowy zlecenie - pracownicy, dodano wydruk zaświadczenia o wypłaconym wynagrodzeniu w zadanym okresie.

 

Wersja 8.03.016 ( 2005 III 30 Środa 16:21 )

 

1.     Poprawa wydruku raportu z obliczeń zasiłku. W pewnych sytuacjach raport ten nie drukował się.

2.     Na zestawieniu pracowników zatrudnionych i zwolnionych zwiększono ilość pracowników z 18-tu do 40-tu.

 

Wersja 8.03.017 ( 2005 IV 13 Wtorek 13:47 )

 

1.     Zmieniono wydruk listy płac (wersja pełna) dla pracowników, którzy są osobami współpracującymi.

2.     Poprawiono wydruk raportu z obliczeń zasiłku gdy przerwa pomiędzy kolejnymi okresami zasiłkowymi była mniejsza od 3 miesięcy.

 

 

Wersja 8.03.018 ( 2005 IV 11 Poniedziałek 21:44 )

 

1.     Poprawa przekazywania informacji do NFZ drogą elektroniczną. W pliku generowanym prze program w drugiej linii podawana była błędna liczba ubezpieczonych.

2.     Poprawa obliczania innej płatnej nieobecności. Program nie brał pod uwagę standardowej premii przy obliczaniu podstawy wymiaru dla wynagrodzenia za czas tej nieobecności.

 

Wersja 8.03.019 ( 2005 IV 21 Środa 15:40 )

 

1.     Poprawa wydruku PIT-5A za pomocą logomona. Niektóre kwoty na wydruku  zaokrąglone były do pełnych groszy.

 

Wersja 8.04.001 ( 2005 IV 26 Wtorek 14:55 )

 

1.     Wszystkie zmiany w tej wersji dotyczą modułu środki trwałe.  Ponieważ moduł ten został całkowicie zmieniony, należy przeczytać instrukcję obsługi dostepną na naszej stronie internetowej.

 

 

Wersja 8.04.002 ( 2005 V 27 Piątek 19:35 )

 

1.     Wprowadzono zmiany w module ewidencji prezentów małej wartości w wiązku ze zmianami wprowadzonymi nowelizacją ustawy o VAT obowiązującej od dnia 1.06.2005. Z punktu widzenia obliczania podatku VAT, nowelizacja wprowadziła dwie zmiany:

·        podwyższyła kwotę prezentu uznanego za małej wartości do 100zł;

·        zniosła roczny limit dla sumy wydanych prezentów małej wartości, którego przekroczenie powodowało powstanie obowiązku podatkowego w VAT. Te pozornie dwie proste zmiany wprowadzone w środku roku mocno komplikują rozliczanie małych prezentów.

 

2.     Możemy spotkać się z dwoma sytuacjami:

·        do dnia 1-go czerwca obdarowany otrzymał prezenty na łączna kwotę    przewyższającą 50 zł, ale mniejszą niż 100zł. Ponieważ do 1-go czerwca prezenty o łącznej wartości przypadające na obdarowanego są opodatkowane jeżeli przekroczą kwotę 50zł, zostały opodatkowane w poprzednim okresie. Po pierwszym czerwca prezenty te są zwolnine z opodatkowania do czasu, gdy ich łączna wartość nie przekroczy 100 PLN. jeżeli przekroczy, prezenty te należy opodatkować, ale przecież częściowo zostały już opodatkwane. Aby nie doszło do sytuacji, w której prezenty te są opodatkowane dwukrotnie, program odlicza od podatku należnego, podatek należny już obliczony w okresie do pierwszego czerwca 2005;

·        druga sytuacja jest bardziej skomplikowana i mamy z nią do czynienia,   gdy w okresie do 1-go czerwca 2005 prezenty wręczone poszczególnym obdarowanym nie przekraczają kwoty 50zł, ale ich łączna suma   przekracza roczny limit określony w art.7 ust.4 ustawy o VAT w jej   brzmieniu obowiązującym do dnia 1 czerwca 2005. Wówczas podatkowana   była nadwyżka prezentów ponad ten limit. Jeżeli obecnie obdarowany po 1 czerwca otrzyma kolejne prezenty i ich łączna kwota przekroczy 100 PLN to oczywiście całość wręczonych mu prezentów jest opodatkowana, przy czym częściowo prezenty te zostały już opodatkowane w poprzednim okresie. Należy więc ustalić kwotę podatku należnego obliczonego za okres do 1-go czerwca w odniesieniu do tych prezentów, które po 1 czerwca przekroczą kwotę 100zł. Program realizuje to w następujący sposób:

a.     dla każdego obdarowanego, któremu należy opodatkować prezenty z        uwagi na przekroczenie kwoty 100zł program sprawdza czy suma        prezentów wręczonych obdarowanemu do dnia 1 czerwca była nie        większa jak 50 zł.  Jeżeli tak było, program sumuje kwoty        wydanych prezentów w okresie do 1 czerwca.

b.    Program sumuje kwotę wszystkich małych prezentów wydanych w        okresie do 1 czerwca.

c.     Następnie program ustala udział procentowy prezentów, które        zostaną opodatkowane po 1 czerwca (i) w łącznej kwocie małych        prezentów (ii);

d.    program oblicza nadwyżkę prezentów (i) ponad roczny limit;

e.     z nadwyżki (iv) ustalana jest za pomocą proporcji (iii) ta część        prezentów (i), która została już opodatkowana w okresie do 1        czerwca.

f.       Od łącznej kwoty podatku należnego od prezentów (i) potrącana        jest kwota podatku wynikająca z (v), która została juz wykazana        w okresie do 1 czerwca.

2.     Całość rozliczenia małych prezentów ujęta jest w odpowiednim zestawieniu.  Zestawienie to wykonywane jest narastająco w układzie podobnym do deklaracji PIT-5. A więc obliczane jest zobowiązanie od początku roku do końca okresu, za który składana jest deklaracja VAT-7 i od tak wyliczonego zobowiązania odejmowane jest zobowiązanie za poprzedni okres rozliczeniowy.

3.     W ewidencji samochodów wprowadzono zmiany zwiazane z nowelizacją ustawy o VAT, które zaczną obowiązywać po dniu 21.08.2005. Wszystkie samochody w rejestrze zostały podzielone na 4 grupy.

a.     Pojazdy zakupione w ubiegłych latach. Pojazdy te nie są powiązane z ewidencją VAT.

b.    Pojazdy zakupione w bieżącym roku, jako zakup krajowy (mają powiązanie z ewidencją nabyć krajowych VAT oraz modułem środki trwałe).

c.     Pojazdy zakupione w bieżącym roku jako zakup unijny (mają powiązanie z ewidencją nabyć WNT VAT oraz modułem środki trwałe).

d.    Pojazdy użytkowane na podstawie umowy leasingu.

4.     Na formatce wprowadzania danych, każdy z pojazdów ma 3 wspólne dane, które należy sprawdzić i ewentualnie poprawić.

a.     - data skreślenia z ewidencji. podczas wprowadzania dokumentów związanych z pojazdami należy zawsze wybrać pojazd, z którym dany dokument jest związany. Jeżeli nie chcemy aby dany pojazd pojawiał się na liście pojazdów do wyboru, należy wprowadzić odpowiednią datę skreślenia z ewidencji, dla dokumentów wprowadzanych po tej dacie pojazdy skreślone nie będa widoczne. (Np.: koniec umowy leasingu).

b.    Czy podatek VAT od paliwa zakupionego do dnia 21.08.2005 włącznie podlega odliczeniu od podatku należnego?

c.     Czy podatek VAT od paliwa zakupionego po dniu 21.08.2005 podlega  odliczeniu w całości od podatku należnego?

5.     Dla nowo zakupionych pojazdów ( pkt 2 b),c) ) należy wprowadzić informację o procencie podatku vat, który jest podatkiem naliczonym zgodnie z definicją wynikającą z art. 86 ust.3 ustawy o podatku VAT. Dla dwóch specjalnych wartości program wykonuje specjalne akcje, są to:

a.     50% - program uzna że 50% podatku wykazanego na fakturze jest podatkiem naliczonym, ale nie więcej jak 5000 PLN;

b.    60% - program uzna że 60% podatku wykazanego na fakturze jest podatkiem naliczonym, ale nie więcej jak 6000 PLN. W pozostałych przypadkach program uzna za podatek naliczony podatek wykazany w dokumencie, bez dodatkowych ograniczeń.

6.     Dla pojazdów użytkowanych na podstawie umowy leasingu należy wprowadzić informację: jaki procent podatku wykazanego w fakturach za ratę leasingu jest podatkiem naliczonym w okresie do dnia 21.08.2005 włącznie i po tym dniu. Jeżeli procent ten będzie równy 50 lub 60 program dodatkowo skontroluje czy suma podatku naliczonego od wszystkich faktur nie przekracza kwoty 5000 pln lub 6000, odpowiednio.

7.     Jak wynika z powyższego, w programie nie deklarujemy, czy dany pojazd jest osobowy, czy ciężarowy, ale wprowadzamy informację, jak mają być traktowane dokumenty związane z danym pojazdem otrzymane do dnia 21.08.2005 i po tym dniu.

 

Wersja 8.04.003 ( 2005 VI 10 Piątek 1:03 )

 

1.     W związku ze zmianą ustawy o VAT, roczna korekta, o której mowa w art.91 ustawy, nie będzie dokonywana, jeżeli różnica pomiędzy proporcją tymczasową i właściwą dla danego roku będzie nie większa jak 2 punkty procentowe. Dotyczy to również środków trwałych korygowanych w okresie 5-ciu lub 10-ciu lat. Przykładowo, jeżeli proporcja tymczasowa dla roku 2004 (a więc właściwa proporcja z roku 2003) wynosiła 99% (w roku 2004 odliczany był cały podatek VAT) a w roku 2005 proporcja właściwa wynosi 97%, to korekta od środków zakupionych w roku 2004 nie wystąpi w deklaracji za styczeń 2006, bowiem różnica między proporcjami wynosi 2.

2.     Nowelizacja ustawy o VAT (art. 41) spowodowała powrót do starych metod (z okresu przed 1 maja 2004) rozliczania eksportu w przypadku otrzymania potwierdzeń dokonania transakcji po wymaganych terminach, których zachowanie daje prawo do zastosowania stawki 0%.  Przypomnijmy, ustawa rozróżnia dwa rodzaje eksportu:

a.     - art.2 pkt 8b, dla którego granicznym terminem otrzymania dokumentów potwierdzających jest data złożenia deklaracji za okres, w którym dokonano eksportu. Wówczas można zastosować stawkę 0% oraz

b.    art.2 pkt 8a, dla którego granicznym terminem jest data złożenia  deklaracji za następny okres rozliczeniowy.

3.     Jeżeli w wymaganych terminach nie otrzymamy stosownych dokumentów,  eksport należy opodatkować stawkami krajowymi. Ponieważ w księdze przychodów zaewidencjonowano przychód jako całą kwotę należną, program pomniejsza ją o naliczony VAT (storno eksportu - tak jak dotychczas). Jeżeli teraz po upływie terminów opisanych wyżej otrzymamy stosowne dokumenty dające nam na powrót prawo do stosowania stawki 0%, program do ewidencji obrotu krajowego doda dokument "na minus" wykazanego wcześniej (z uwagi na brak potwierdzeń) eksportu opodatkowanego stawkami krajowymi, oraz do ewidencji obrotu międzynarodowego doda dokument eksportu.  Ewidencje  będą odnosić się do okresu rozliczeniowego, w którym otrzymano dokumenty (potwierdzenia). WDT traktowana jest bez zmian, czyli otrzymanie potwierdzeń po wymaganych terminach, skutkuje obowiązkiem złożenia korekty deklaracji, w której WDT opodatkowano stawkami krajowymi.  Dodatkowo pojawi nam się anty storno eksportu, czyli kwota podatku od eksportu opodatkowanego stawkami krajowymi, którą należy dodać do przychodów w księdze. Anty storno eksportu występowało w programie już wcześniej, obecnie jednak pojawi nam się przy okazji składania właściwej deklaracji a nie korekty.

 

Wersja 8.04.004 ( 2005 VI 13 Poniedziałek 15:10 )

 

1.     Dodychczas, do dnia 1 czerwca 2005, podatek naliczony VAT od zakupionych środków trwałych, których wartość początkowa nie przekroczyła 3500zł, podlegał korekcie (art.91) tak jak podatek od zwykłych zakupów, a więc jednorazowo w pierwszej deklaracji podatkowej  składanej w następnym roku. Ponieważ zakupienie samochodu o wartości mniejszej jak 3500 wydawało się mało prawdopodobne, program podczas dopisywania pojazdu do rejestru samochodów bez wiedzy użytkownika wpisywał że ten środek będzie podlegał korekcie z art.91 w okresie pięciu lat. Obecnie sytuacja uległa zmianie. Ustawodawca podwyższył kwotę 3500 zł do 15 tysięcy, z dniem 1czerwca 2005. W związku z tym program zapyta teraz użytkownika przez ile lat dany środek trwały będzie podlegał korektom. Do wyboru mamy dwie wartości:

a.      0 - lat: oznacza, że podatek VAT będzie korygowany jak od zwykłych          zakupów

b.     5 - lat: oznacza że podatek będzie korygowany w okresie 5-ciu lat Powywyższe pytanie pojawi się tylko wtedy, gdy zakupiony samochód będzie służył zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej.

 

 

Wersja 8.05.001 ( 2005 VIII 5 Sobota 1:47 )

 

 

1.     W niniejszej wersji poczyniono kilka zmian, które wymagają odrębnego omówienia, dlatego też pracujemy obecnie nad nową instrukcją obsługi programu, którą niebawem udostępnimy na naszej stronie internetowej oraz w firmie w wersji drukowanej. Poniżej wymienię jedynie najważniejsze zmiany w programie i ich krótki opis.

2.     W punkcie INSTALACJA - Wspólnicy

a.     Dodano możliwość odrębnego określenia udziału procentowego wspólnika w kosztach firmy (po instalacji program przypisuje udział w kosztach w identycznej wysokości jak w przychodach).

b.    Dodano możliwość korzystania przez właściciela z uproszczonej formy wpłacania zaliczki na podatek dochodowy (1/12). Po instalacji wszyscy właściciele mają tam wpisane, że nie korzystają z tej formy. Jeżeli ktoś wybrał ten sposób, to dodatkowo należy określić wysokość   miesięcznej zaliczki ale bez pomniejszania jej o składki na   ubezpieczenie zdrowotne. Zmniejszenia tego dokona sam program na   podstawie odnotowanych wpłat składek na ubezpieczenie zdrowotne   "Tabelach podatkowych".

c.     Wprowadzono szczegółową informację, które ze składek ZUS opłaca   właściciel. Informację tę należy koniecznie zweryfikować. Program   podczas instalacji próbuje ustalić, które składki opłaca właściciel,   nie ma do tego jednak jednoznacznych danych, dlatego trzeba to   sprawdzić.

d.    Wprowadzono dodatkową informację, czy składki na ubezpieczenie   społeczne właściciel wykazuje na druku deklaracji PIT-5, czy też wykazuje w księdze przychodów i rozchodów. Przy instalacji program próbuje ustalić, co wpisać w to pole. Wobec niejednoznaczności danych, należy informację tę zweryfikować. Jeżeli składki wykazywane są w księdze przychodów, program przekaże je tam wraz ze składkami opłaconymi za pracowników.

e.     Wprowadzono dodatkową informację, czy właściciel opłaca składki na ZUS na poziomie minimalnym. Program wszystkim właścicielom wpisał taką właśnie informację, jeżeli jest inaczej trzeba to poprawić.   Jeżeli właściciel opłaca minimalne składki, nie trzeba będzie  pamiętać o ich wprowadzeniu w każdym miesiącu. Program pobierze   informację o składkach z norm podatkowych. W przypadku ubezpieczenia zdrowotnego należy wprowadzić dodatkowo ilość źródeł, z których składka ta jest opłacana.  Gdy składki nie są opłacane na poziomie minimalnym, należy ich podstawę wykazać w odpowiednim polu.

f.       Jeżeli właściciel opłaca minimalne składki i jednocześnie korzysta z   preferencji dla rozpoczynających działalność, należy podać datę, do   kiedy przysługują mu obniżone składki (max 24 miesiące). Ważny jest tu jedynie rok i miesiąc "do kiedy" - za miesiąc ten zostanie naliczona ostatnia obniżona składka.

g.     Dla ryczałtu, mamy możliwość wprowadzenia informacji o kwartalnym   sposobie opłacania podatku. W punkcie INSTALACJA - Normy podatkowe dodano punkt "KURS EURO". Na podstawie tych kursów, program w kontroli w zamknięciu miesiąca, pokaże wszystkie transakcje, które przekraczają kwotę 15 000 EURO.

3.     Usunięto punkt "WYDRUKI" a w jego miejsce wprowadzono punkt "przyjął-wydał dokumenty", będzie w nim można ewidencjonować dokumenty przyjmowane przez biuro rachunkowe wypełniać NIP-y, kwestionariusze itp. Opcja dostępna będzie w przyszłym roku. Wszystkie usunięte wydrukizostały przeniesione do tematycznie związanych z nimi punktów programu i tak:

a.     - Folio - drukujemy z info podatkowego firmy

b.    - PIT-5, PIT-5L, PIT-5/X - drukujemy z infa podatkowego właściciela

c.     - Przelew do PIT-5 - drukujemy z infa podatkowego właściciela

d.    - Przelew do PIT-4 - drukujemy z tego samego miejsca, co deklarację

e.        - PIT-4, (czyli w płacach)

f.       - Przelew do VAT-7 z tego samego miejsca, co deklarację VAT-7

 

 

4.     W zamykaniu miesiąca, punkt "Osobiste dane podatkowe" został podzielonyna dwie opcje:

a.     - Osobiste dane podatkowe

b.    - Przychody z innych firm

5.     Obydwie opcje zostały całkowicie zmienione, omówimy je w kolejności.

6.     Osobiste dane podatkowe

a.     Gdy belka ustawiona jest na właścicielu, mamy do dyspozycji dwa   ekrany danych do wprowadzenia strat z ubiegłych lat z działalności   gospodarczej i z najmu. Przy instalacji program przepisał sumę odliczanych dotychczas start w pole "straty w roku 2004". Należy porozdzielać skondensowaną stratę pomiędzy poszczególne lata od 2000 do 2004. Program podczas instalacji na nowy rok dopilnuje, aby właściwe kwoty strat przepisały się na nowy rok. Nie trzeba więc wykonywać już dodatkowych obliczeń o wysokości łącznej straty do odliczenia w danym roku.

b.    Gdy belka ustawiona jest na miesiącu, mamy do dyspozycji 4 ekrany   danych umieszczanych na PIT-5. Najważniejszy jest ekran nr 1.   Obliczamy tu Składki ZUS "NALEŻNE" za dany miesiąc. UWAGA: nie są to składki odliczane od dochodu i podatku w danym miesiącu, ale składki należne za dany miesiąc. Składki odliczane zależą wyłącznie od faktu ich zapłacenia w danym miesiącu. Klawisz INSERT pomaga nam ustalić podstawę obliczania składek, wg zasad określonych w punkcie "instalacja".  Klawisz END zapamiętuje dane, ale zanim to zrobi:

                                                             i.     Wyliczy składki na podstawie wprowadzonych podstaw

                                                           ii.     Pobierze składki osób współpracujących naliczone w płacach (tu ważna uwaga, jeżeli właściciele mają osoby współpracujące należy mieć wykonane obliczenia płac "ZA DANY" miesiąc.)

                                                        iii.     Przekaże wyliczone należne składki do TABEL podatkowych.

7.        Pozostałe ekrany danych nie wymagają omówienia. Deklarację PIT-5/X   można wypełnić jak dotychczas po naciśnięciu klawisza INSERT W polu,   "podatek z remanentu likwidacyjnego". Uwaga! Dodano możliwość odliczenia wydatków na internet.

8.     Przychody z innych firm.

a.     Poza zmianą sposobu wprowadzania danych za poszczególne miesiące, dodano kolumnę, w której wprowadzamy informację o wydatkach poniesionych na limitowaną reklamę. Ma to istotne znaczenie dla ustalenia dopuszczalnej kwoty wydatków zaliczanych w koszty. Podstawą ustalenia limitu jest łączny obrót ze wszystkich działalności właściciela.

b.    Należy podać dla każdej dodatkowej działalności udział właściciela w   kosztach. (Przy instalacji program przyjmuje domyślnie taki sam   udział w kosztach jak w przychodach).

c.     Przy wprowadzaniu danych mamy dodatkowy ekran przychodów i kosztów "wg uzgodnień". Termin ten wymaga odrębnego omówienia, bowiem występuje w wielu punktach programu. Prowadząc działalność w formie spółki, można było dotychczas określić, jaka część przychodów spółki przypada na właściciela, robiliśmy to w punkcie instalacja. Obecnie dodatkowo można określić odmienny procent udziału właściciela w kosztach spółki. Te przychody i koszty przypadające na właściciela będziemy nazywać w programie terminem "WEDŁUG UDZIAŁÓW". Istnieją jednak sytuacje, w których przychody i koszty są dzielone pomiędzy wspólników w odmienny sposób. Np.: w pewnej kancelarii prawnej przychody z obsługi pewnej grupy klientów przypadają tylko jednemu z   właścicieli, chociaż pozostałe przychody dzielą pomiędzy siebie po   równo. Aby sprostać takiej sytuacji wprowadzimy termin "WEDŁUG   UZGODNIEŃ". Będą to więc przychody i koszty przypadające na   właściciela i nie wynikające z jego umownego udziału procentowego w przychodach i kosztach.

d.    Klawisz F10 jak zwykle pobiera dane z wybranej firmy. (Program   zapamiętuje ostatnio wybraną firmę oraz sprawdza przy wyborze   właściciela, czy numery NIP są zgodne).

9.     W Płacach wykonano kilka zmian:

a.     Zmiana sposobu wyliczania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy. Aż dziwne ale od 1995 roku dopiero teraz jeden z użytkowników zauważył, że urlop nie jest liczony prawidłowo. Otóż zmienne   składniki wynagrodzenia uwzględnia się w podstawie urlopu w wysokości wypłaconej w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. Tak powinno być. Natomiast w programie, składniki te pobierane były za okres 3 miesięcy poprzedzających miesiąc urlopu. Aby zauważyć różnicę podam przykład.  Pracodawca wypłaca wynagrodzenie 10-go następnego miesiąca. Pracownik idzie na urlop w czerwcu. Program do ustalenia podstawy urlopu brał składniki należne pracownikowi za miesiące:  marzec, kwiecień, maj.  Powinien natomiast wziąć składniki za miesiące luty, marzec, kwiecień, ponieważ składniki te wypłacono w marcu, kwietniu i maju.

b.    W polu, w którym wprowadzamy informację o podstawie składek na   ubezpieczenie społeczne przekazanej z innych zakładów pracy dodano działający klawisz INSERT. Zwykle pracownik nie przekazuje nam na bieżąco stosownej informacji, dopiero ZUS informuje nas, że w bieżącym miesiącu podstawa nie powinna przekroczyć jakiejś kwoty. Po naciśnięciu klawisza INSERT pokaże nam się okienko, w którym wprowadzimy tę graniczną kwotę, a program na jej podstawie sam policzy sumę podstaw z innych zakładów pracy.

c.     Nie ma już możliwości wyboru sposobu księgowania składek ZUS w KSP. Obecnie jest jeden słuszny, czyli metoda kasowa. Sprawa jest jednak bardziej skomplikowana, bowiem w koszty możemy zaksięgować jedynie zapłacone składki ZUS i tylko w części opłacanej przez pracodawcę. Program realizuje tę operację na podstawie zapłat odnotowywanych w tabelach podatkowych. Podczas przekazywania płac do KSP program przekazuje należny podatek PIT-4, PIT-8a i należne ZUSY, do tabel podatkowych.

d.    Opłacone składki na fundusz pracy właścicieli przekazywane są do KSP razem z opłaconymi składkami od pracowników.

e.     Obecnie ważna stała się kolejność wykonywanych działań w KSP,   szczególnie, gdy właściciel posiada osoby współpracujące, a jego   składki wprowadzane są w księdze przychodów. Wtedy, aby policzyć   składki właściciela musimy znać składki dla osoby współpracującej, a więc najpierw należy obliczyć płace, następnie, gdy osoba   współpracująca ma już naliczone składki, można je policzyć dla   właściciela w osobistych danych podatkowych. Teraz można już   przekazać dane do płatnika i do ksp. Oczywiście nie należy zapominać o odnotowywaniu zapłat na poszczególne rodzaje składek.

f.       Zmieniony został dowód wewnętrzny, którym przekazujemy składki ZUS do KSP. Obecnie mamy trzy dowody, na poszczególne grupy składek.

g.     Jeżeli dany składnik nie jest opodatkowany ale wliczany w podstawę   składek na ubezpieczenie społeczne, to program nie pomniejszy   podstawy obliczania podatku o taką część ogólnej składki ZUS, w   jakiej pozostaje jej część nieopodatkowana do całej składki przed jej   ograniczeniem.

10.           W środkach trwałych

a.     W edycji środka trwałego dodano wydruk dokumentu OT dla całego środka wg jego stanu na dzień wprowadzenia do ewidencji oraz wydruk OT dla poszczególnych elementów jako OT ulepszenia środka.

b.    Zmieniono sposób naliczania amortyzacji metodą degresywną dla   przypadków, gdy dany środek doznał zwiększenia lub zmniejszenia   wartości początkowej w ciągu roku. W obydwu przypadkach sytuacje te nie zmieniają podstawy odpisu. Podstawa zmieni się dopiero w miesiącu styczniu następnego roku. Zasada ta przestanie jednak działać, gdy środek amortyzowany degresywnie zmieni sposób dokonywania odpisów na liniowy.

11.           W kalkulatorze odsetkowym: dodano możliwość wprowadzenia częściowych zapłat w obowiązującym terminie. Dotychczas można było wpisywać jedynie zapłaty przeterminowane.

12.           We wprowadzaniu danych dodano klawisz "U", po jego naciśnięciu można wpisać krótką uwagę odnośnie danego dokumentu. Dokumenty z uwagami będą widoczne w księgowaniu (pierwsza kolumna U) oraz w kontroli przeprowadzanej w zamknięciu miesiąca.

13.           W księgowaniu.

a.     Dodano pierwszą kolumnę, w której, jeżeli zobaczymy znak "+", będzie to oznaczać, że dany dokument został opatrzony uwagami

b.    Uwagi do dokumentu wprowadzamy po naciśnięciu klawisza "U"

c.     Po naciśnięciu klawisza "W" będzie można zdecydować o innym podziale kwoty na dokumencie, pomiędzy wspólników, niż wynikałoby to z ich udziałów procentowych w zysku firmy. W oknie, które zobaczymy, będą wypisani właściciele z przyporządkowaną im kwotą. Klawisz INSERT, naciśnięty w polu kwoty wspólnika przypisze mu pozostałą część kwoty. Dokumentu podzielone między wspólników klawiszem "W", będą miały w kolumnie z kwotą znaczek "ö".

14.            informacji podatkowej FIRMY

a.     Całkowicie nowy układ ekranów i zawartych na nich informacji.

b.    Po naciśnięciu klawisza F5 będzie między innymi mogli wydrukować:   - FOLIO: Tu ważna uwaga. Na wydruku folio znajdą się wszystkie     dokumenty wprowadzone w danej firmie. Dokumenty, które zostały     podzielone pomiędzy wspólników inaczej niż wynika to z ich udziałów     będą miały przed liczbą porządkową znaczek "*". Dokumenty te będzie można wydrukować oddzielnie jako folio właściciela. Tam też zostaną podsumowane. - Podsumowanie miesiąca - to dawny wydruk info ogólnego, teraz jednak  w zmienionym układzie - Nowy wydruk bieżących płatności. Są ta płatności wynikające z danego miesiąca a nie do zapłaty w danym miesiącu. Wydruk zawiera zobowiązania w podziale na terminy płatności - Wydruk zaległych płatności - Jak zwykle rysunki

15.           W informacji podatkowej właściciela

a.     Całkiem nowy układ, ze szczegółowym wyliczeniem podatku do zapłaty i podatku należnego, szczegółowo pokazane wyliczenie limitowanej reklamy, darowizny ograniczonej do wysokości 6% dochodu i wydatków na internet

b.    Można wydrukować folio właściciela, zestawienie danych służących do wyliczenia podatku PIT i przelewy.

16.           W OBSŁUDZE KOPII DANYCH

a.     Usunięto otwieranie ostatniego miesiąca i wszystkich miesięcy w   rekonstrukcji danych. Obecnie miesiące otwiera się tam gdzie się je   zamyka.

17.           Zamknięcie miesiąca

a.     Zmieniono wygląd ekranu. Wszystkie ekrany zawierają istotne dla   zamykanego miesiąca dane w układzie dwóch kolumn. Z lewej strony mamy wartości, które wynikają bezpośrednio z bieżących wartości dokumentów na chwilę, w której właśnie przeglądamy dane, natomiast kolumna po prawej przedstawia te same wartości, ale na chwilę, w której zamykany był miesiąc.

b.    Klawisz "Z" zamyka miesiąc, a klawisz "O" - otwiera. Po otwarciu   miesiąca pojawia się nowy rekord z pustą datą zamknięcia. W ten   sposób, zawsze można zobaczyć, kto, gdzie i kiedy otwierał i zamykał   miesiące i jaki był wówczas stan dokumentów.

c.     Zamknięcie miesiąca przesyła dane o należnych podatkach do tabel   podatkowych

d.    Po naciśnięciu klawisza F5, pokaże się nam menu, na którym można   zaznaczyć te elementy programu, które chcemy skontrolować.

e.     Można zamknąć miesiąc grudzień.

18.           Tabele podatkowe

a.     Dotychczas korzystanie z tego punktu było nieobowiązkowe, nie miało,  bowiem wpływu na pozostałą cześć programu. Obecnie, gdy przepisy pozwalają zaliczać w koszty jedynie zapłacone składki ZUS, sytuacja uległa zmianie. A więc obecnie wprowadzanie zapłat zobowiązań wobec ZUS stało się obowiązkowe.

b.    Program podczas instalacji sprawdza wielkość składki ZUS odliczanej    od dochodu w PIT-5 i kwotę tej składki sam dopisuje do tabel    podatkowych, jeżeli wprowadzona tam kwota zapłaty byłaby mniejsza od wykazanej, w PIT - zapłatę przypisze do deklaracji za miesiąc    poprzedni. Daje nam to gwarancję, że obliczenia podatków wg obecnej metody będą identyczne jak dawniej, ale nie będą odzwierciedlać rzeczywistych zapłat do poszczególnych deklaracji. Przecież, jeżeli teraz opłacimy składkę za miesiąc powiedzmy listopad 2004, to dopiero teraz, zapłatę tę możemy odliczyć od dochodu. Dla porządku, zapłaty należałoby, więc uzupełnić.

c.     Jeżeli dany właściciel występuje w wielu firmach i we wszystkich ma    zaznaczone, że to jest jego główna firma, z której rozlicza podatek,    to będziemy go widzieć w tabelach wielokrotnie. Aby go usunąć mamy dwie mozliwości:

                                                             i.     pierwsza to w instalacji w danej firmie zaznaczyć, że to nie jest jego główna firma;

                                                           ii.     druga, to podczas przeglądania tabel (wszyscy właściciele w      miesiącu), nacisnąć na niepotrzebnym zapisie klawisz DEL.      Spowoduje to skasowanie właściciela z tabel i dokonanie zapisu w danej firmie, że nie jest to jego główna firma. Stanie się tak jednak tylko wtedy, gdy z daną firmą nikt inny nie będzie właśnie pracował. Wtedy właściciel zniknie z tabel jedynie tymczasowo, bowiem nie będzie istniał odpowiedni zapis w danej firmie.

d.    O każdym zapisie w tabelach, można zobaczyć:

                                                             i.     Kto gdzie i kiedy przekazał zobowiązanie do tabel z KSP.

                                                           ii.     Kto je poprawiał.

                                                        iii.     Kto dokonywał wpisów zapłat i kto je poprawiał.

e.     Jeżeli w danej firmie wszystkie płatności odbywają się terminowo, to    uzależnienie obliczenia podatku od wprowadzonych w tabelach zapłat z pewnością wydłuży czas pracy księgowemu. Jeżeli jednak występują zaległości, to rozliczenie zapłat bez komputera jest niezwykle pracochłonne i wrażliwe na pomyłki. Tabele podatkowe ułatwią znacznie pracę. Wystarczy wspomnieć o składkach na ubezpieczenie społeczne pracowników. Ta ich część, którą finansują pracownicy jest kosztem w momencie wypłaty, pozostała część staje się kosztem dopiero po zapłaceniu, ale przecież płacimy całą składkę. Na bieżąco musimy pilnować czy opłacona kwota przekracza część finansowaną przez pracowników i o ile. Ile w płaconej kwocie jest spłaty należności a ile odsetek? Podobne kłopoty występują przy określeniu kwoty odliczanej od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne właścicieli, a szczególnie w przypadku, gdy podatek opłacany jest w formie uproszczonej (1/12), a składki płacone nieterminowo.

f.       W porównaniu z poprzednią wersją wprowadzono szereg usprawnień w edycji Tabel:

                                                             i.     Jeżeli mamy wybraną firmę do kontekstu, to przeglądając      dane "jeden właściciel w roku" pokaże nam się bez wybierania      pierwszy właściciel z danej firmy. Klawisz "N" pokaże dane      kolejnego właściciela w tej firmie.

                                                           ii.     Rodzaj zobowiązania można zawsze wybrać klawiszem F1.

                                                        iii.     Usprawniono wyszukiwanie firm i właścicieli według numeru      lub fragmentu nazwy.

                                                          iv.     Klawisz F4 pokaże nam zawsze kolejny rekord spełniający warunki  wyszukiwania.

 

Wersja 8.05.002 ( 2005 VIII 16 Wtorek 21:04 )

 

1.     Poprawa błędów

a.     W folio ryczałtowca zamienione były stawki.

b.    Przy pobieraniu danych z dochodów z innych firm (F10), w przypadku gdy dane są pobierane do najmu, program przypisywał przychody za dany miesiąc przemnożone przez procent udziału.

c.     W info podatkowym firmy, na wydruku podsumowania brak było zakupów.

d.    Przy przekazywaniu danych do płatnika, pomimo zaznaczenia w instalacji, że powinien tam przekazywać właściciela, przekazywał go ale bez odpowiednich składek ZUS.

e.     Poprawa wydruku przelewu do PIT-4.

 

Wersja 8.05.003 ( 2005 VIII 17 Środa 15:05 )

 

1.     Poprawa błędu. Przy zamykaniu miesiąca program nie wypełniał pola przychód na druku PIT-5. Program instalacyjny otworzy we wszystkich firmach   miesiąc lipiec jeśli był zamknięty. Trzeba go zamknąć ponownie.

 

Wersja 8.05.004 ( 2005 VIII 19 Piątek 00:18 )

 

1.     Jeżeli podatnik rozlicza podatek dochodowy w formie uproszczonej (1/12) oraz dodatkowo osiąga dochody z najmu, to obecnie można dla niego wydrukować PIT-5, na którym będa rozliczone wyłącznie przychody z najmu.

2.     W osobistych danych podatkowych, na formatce, na której wprowadzamystraty z lat ubiegłych, dodano informację o miesiącu począwszy od którego należy te straty ujmować w deklaracjach podatkowych. Jeżeli rozpoczynamy pracę z nowym podatnikiem w połowie roku i podatnik ten dotychczas nie rozliczał strat, to informacja o miesiącu jest niezbędna aby zachować zgodność ze składanymi przez niego deklaracjami.

3.     W instalacji, w danych firmy, w miejscu gdzie wprowadzało się informację o tym, że dana firma opodatkowana jest w formie ryczałtu ewidencjonowanego wprowadzamy następującą informację:

a.     D - jeśli księga dotyczy pozarolniczej działalności gospodarczej

b.    R - jeśli księga dotyczy ryczałtu ewidencjonowanego

c.     N - jeśli księga dotyczy najmu.

4.     Jeżeli wprowadzimy literę "N", oznaczać to będzie że wszystkie zaewidencjonowane dokumenty w księdze dotyczą najmu i w związku z tym przychody i koszty wynikające z tych dokumentów zostaną ujęte w deklaracji PIT-5 w polach odnoszących się do najmu.

5.     W zamnięciu miesiąca, w kontroli, dodano opcję sprawdzania czy w kartotece kontrahentów nie występują powielone zapisy kontrahentów o tym samym nr NIP.

 

 

Wersja 8.05.005 ( 2005 VIII 23 Wtorek 20:47 )

 

1.     W kartotece kontrahentów dodano nową funkcję, która pozwala w specjalnysposób oznaczyć tych kontrahentów, którzy nie zostali przyporządkowani do żadnego z dokumentów w programie. Kontrahentów tych można potem usunąć. Funkcja przydatna pod koniec roku, można wtedy zrobić porządek w kontrahentach.

2.     W info podatkowym firmy, w bieżących płatnościach program nie będzie sumował do zobowiązań należnych zaliczek na podatek dochodowy tych właścicieli, którym w opcji instalacja zaznaczono, że to nie jest ich główna firma, z której rozliczają podatek.

3.     Ponieważ od pewnego czasu pliki instalacyjne programu KSP przestały się mieścić na dyskietkach, rozdzielono je teraz pomiędzy 8 plików.

4.     Podczas dopisywania nowego kontrahenta, program sprawdza czy w kartotece nie ma już kontrahenta o identycznym numerze NIP. Jeżeli jest, program ostrzega użytkownika.

 

 

Wersja 8.05.006 ( 2005 IX 3 Sobota 16:05 )

 

 

1.     W kartotece kontrahentów dodano nową funkcję, która zaznacza i filtruje kontrahentów z identycznym numerem NIP.

2.     Przyspieszono wyszukiwanie kontrahentów do usunięcia.

3.     Zaktualizowano w normach podatkowch minimalne składki ZUS i wynagrodzenie przeciętne za II kwartał oraz tabelę odsetek od zaległości podatkowych.

4.     Zwiększono bezpieczeństwo wczytywania danych z dyskietek (jeżeli struktura bazy danych jest uszkodzona program automatycznie po komunikacie o błędach odtworzy poprzednią zawartośc danych).

5.     Dodano możliwość wczytywania danych z systemów sprzedaży

a.     z programu logotech - faktura dos i windows

b.    z programu logotech - hurt

c.     z programu firmy INSERT - Subiekt, pliki w formacie EDI++

d.    z programu firmy CDN    - Firma++, plik w dormacie vat_r.txt

e.     z innych programów jeżeli przygotują dane w jednym z trzech formatów

                                                             i.     format znacznikowy  - plik tekstowy *.lta

                                                           ii.     format Dbase        - plik lta_info.dbf

                                                        iii.     format tekstowy SDF - pliki *.sdf

6.     Całość zagadnienia przygotowywania danych w ustalonych przez naszą firmę formatach została opisana w instrukcji "Struktura pliku wymiany danych" wersja 1.01.

7.     Jeżeli płace będą wypłacane po 1 stycznia 2006, program zaokrągli zaliczkę na podatek dochodowy do pełnej złotówki. Również dla wypłat z umów zlecenia.

8.     Przy obliczaniu odsetek od zaległości podatkowych, odsetki od wpłat dokonanych po 1 stycznia 2006 zostaną zaokrąglone do pełnej złotówki.

9.     Zmieniono opcję zmiany wspólników. Obecnie nie jest wymagane, aby przy zmianie właścicieli i przy zachowaniu dokumentów dotyczyły one wyłącznie właścicieli przed zmianą. Dodatkowo, użytkownik może zdecydować o dacie zmiany właścicieli. Dotychczas była to zawsze data ostatnio wprowadzonego dokumentu. Dodatkowo, jedynie w tym roku, przy prowadzaniu daty dokonania zmiany, dano do edycji datę poprzedniej zmiany właścicieli. Program przy zmianie przypisze dotychczasowemu układowi właścicieli te dokumenty, które mieszczą się w zakresie data poprzedniej zmiany < data dokumentu <= data obecnej zmiany.

10.           Poprawiono wielokrotną zmianę właścicieli. Dotychczas program nie był przygotowany na wielokrotną zmianę właścicieli. Przy kolejnych zmianach program "widział" zawsze wszystkie dokumenty. W związku z tym dopisane przez niego dochody z innych firm - nie były poprawne. W poprzednich wersjach programu można to było zmienić zmieniając dane w zamkniętych miesiącach, edytując "przychody z innych firm". Obecnie edycja jest zabroniona. Wyjątkowo, w tym roku, będzie to można jeszcze zrobić po naciśnięciu klawisza "CTRL+ENTER", zamias ENTER.

11.           UWAGA! We wszystkich firmach w których w ciągu roku dokonano zmiany  właścicieli należy sprawdzić wartości remanentów. Pierwszym remanentem w roku, na dzień 1 stycznia 2005 powinien być remanent z dnia dokonania ostaniej zmiany właścicieli.

12.           Całkowicie zmieniono koncepcję programu instalacyjnego. Dotychczas na podstawie numeru poprzedniej wersji programu, program przetwarzał dane wszystkich firmy do kolejnych wersji aż po wersję bieżącą. W razie wystąpienia błędów w danych, program instalacyjny kończył działanie, pozostawiając użytkownika z niedokończoną instalacją. Obecnie program instalacyjny przetwarza dane każdej firmy od początku aż do indeksowania w jednym ciągu zadań dla każdej firmy oddzielnie. "Początkiem" jest tu wersja bazy danych dla danej firmy. W razie napotkania problemów (np.: uszkodzone pliki) program nie przerywa instalacji, a jedynie przestaje przetwarzać uszkodzoną firmę, i przechodzi do instalacji firmy następnej. Uszkodzona firma zostaje przez program instalacyjny specjalnie oznaczona, co powoduje, że program KSP uniemożliwia normalną pracę w kontekście tej firmy, dając użytkownikowi jedynie możliwość archwizacji tej firmy. Dane firmy takiej należy zarchiwizować i przesłać do naszej firmy na adres - ksp@logotech.com.pl Naprawioane dane takiej firmy należy wczytać do programu.

 

 

Wersja 8.05.008 ( 2005 IX 8 Piątek 16:12 )

 

 

1.     Przy imporcie dokumentów z systemów sprzedaży, gdy tabela z dokumentamijest już przygotowana, dodano klawisz F8, który pozwala na przepisanie daty KSP do daty VAT i odwrotnie, jeśli jedna z dat jest pusta. Dotychczas zgodnie z instrukcją program pomijał te dokumenty (albo w VAT albo w KSP). Dokumenty, które mają obydwie daty puste są pomijane w każdym przypadku.

2.     Poprawiono wydruk bankowego dowodu wpłaty w kasie.

3.     W zamknięciu miesiąca w kontroli poprawiono kontrolę zgodności kwot w ksp i w vat dla dokumentów WDT, WNT i eksportu. Program zamiastpokazywać niezgodne dokumenty pokazywał zgodne.

4.     Poprawiono dopisanie najmu w przychodach z innych firm.

5.     Dodano klawisz INSERT na formatkach z tabelami podatkowymi. Naciśnięcie go wywołuje od razu okno zapłat, bez względu na to, która kolumna jest bieżąca.

 

 

 

 

Wersja 8.05.011 ( 2005 X 17 Poniedziałek 23:39 )

 

1.     Poprawa uwzględniania remanentu końcowego w kwocie ZERO zł.

2.     Poprawa archiwizacji wszystkich firm.

3.     Poprawa wydruku starej deklaracji VAT-7 drukowanej za miesiące po 1.09.2005. Program drukował nową deklarację umieszczając w niej kwoty z pól starej deklaracji (dotyczy wydruków przez Logomona).

4.     Poprawa wzorca wydruku nowej deklaracji kwartalnej VAT-7K przy zastosowaniu druku przez Logomona. Należy usunąć wszystkie pliki z katalogu "wzorzec", który jest podkatalogiem katalogu monitorowanego przez logomona. (We wzorcu był napis "miesiąc" zamiast "kwartał").

5.     Kwoty na deklaracji VAT-7 za miesiąc grudzień i następne będą zaokrąglane do pełnego złotego zgodnie z regułą arytmetyczną (dotychczas - przez odrzucenie groszy).

6.     Podaczas importu danych z systemów sprzedaży i magazynowych, gdy importowane dane widzimy już w tabeli na ekranie monitora, możemy zaznaczonym rekordom przypisać opis zdarzenia (F8).