Wersja 8.07.030 (02.01.2008)

 

1.     Poprawa wydruku PIT-11 i PIR-4R. Program nie drukował regonu firmy lub pesela właściciela.

 

Wersja 8.07.029 (21.12.2007)

 

2.     Ostatnia wersja programu w 2007 roku. Zaktualizowano tabele w opcji „Normy podatkowe”.

 

Wersja 8.07.028 (19.11.2007)

 

3.     Na trzeciej stronie danych w "Osobistych danych pracownika" dodano pole, w które należy wpisać kwotę ulgi przysługującej pracownikowi w związku z wychowywaniem dzieci. Klawisz INSERT podpowie maksymalną kwotę ulgi wynikającą z ilości dzieci i kwoty wolnej od podatku.

4.     Nowa wersja deklaracji PIT-40 (wersja 15).

5.     Podczas pobierania kursów walut program sam wpisuje ostatnio przypisany kurs waluty, jeżeli ten nie został ogłoszony przez NBP.

6.     Dodano dodatkowe pole opisu przy nazwie inwestycji dla środków trwałych w budowie

7.     Przy dodawaniu pracownika poprzez pobranie go z innej firmy, możliwe jest wybranie go z grupy pracowników zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę zlecenie

8.     W opcji "dochody z innych firm" dodano wydruk miesięcznego zestawienia przychodów i kosztów dla właściciela. Klawisz F5. (również w ryczałcie)

 

 

Wersja 8.07.027 (07.11.2007)

 

1.     Poprawa błędu w ewidencji przebiegu pojazdu. W niektórych przypadkach program nie przypisywał stawki za 1km przebiegu przy wprowadzaniu trasy przejazdu.

2.     Zmieniono sposób przepisywania kursu waluty z wiersza wyżej w tabeli kursów walut (klawisz F8). Obecnie jeżeli ustawimy się w kolumnie z daną walutą dla której kurs wynosi 0 (ZERO) i wciśniemy klawisz F8, to program znajdzie dla danej waluty ostatni niezerowy kurs i przypisze go wszystkim zerowym kursom do dnia na którym ustawiony jest kursor.

3.     W przypadku gdy wystawiamy lub otrzymujemy fakturę w walucie obcej od kontrahenta krajowego, kwota zobowiązania lub należności wyrażona jest w walucie obcej, natomiast podatek VAT wyrażony jest w PLN. W takiej sytuacji z uwagi na rozbieżność kursów walut w VAT i w KSP kwota brutto w PLN w rozrachunkach oraz kwota złożona z zaksięgowanego w KSP netto i podatku Vat w ewidencji obrotu lub nabyć mogą być różne. W opcji rozrachunki walutowe dodano zestawienie które pokazuje dokumenty wykazujące te różnice. Drukowane są jedynie dokumentu z różnicami, dokumenty zgodne są pomijane. Można wydrukować to zestawienie jedynie dla zaznaczonych spacją dokumentów.

 

Wersja 8.07.026 (28.10.2007)

 

1.     W opcji różnice kursowe dodano możliwość płacenia kilku rachunków jednocześnie. Należy podczas wyboru faktury zaznaczyć te, które są płacone i następnie wprowadzić łączną kwotę wpłaty w walucie. Program będzie udostępniał kolejne formatki z fakturami proponując kwotę do zapłaty równą niezapłaconej części faktury.

2.     W opcji Rozrachunki walutowe dodano zestawienie dla zaznaczonych lub bieżącego kontrahenta historii obrotów walutowych z wyliczeniem różnic kursowych dla każdej faktury.

3.     Poprawiono wydruk raportu bankowego w części dotyczącej waluty polskiej.

4.     Przy wprowadzaniu dokumentu bankowego do raportu (INSERT) w opcji przychód lub rozchód bez należności, program pozwala wybrać kontrahenta. Klawisz + lub - wprowadza dokument jak dotychczas bez kontrahenta przyjmując domyślnie że jest nim bank. Możliwość wybrania kontrahenta pozwala zaewidencjonować zaliczki.

5.     W opcji rozrachunki walutowe po naciśnięciu klawisza F9 na niezapłaconej fakturze pokaże się lista dokumentów bankowych, które nie mają powiązania z żadnym dokumentem źródłowym, są wyrażone w tej samej walucie co faktura, oraz ich wartość jest mniejsza lub równa niezapłaconej części faktury. Innymi słowy opcja ta pozwala powiązać wprowadzone do raportu zaliczki z dokumentem źródłowym. Klawiszem SPACJI zaznaczamy zaliczki które zostaną powiązane. Klawiszem ENTER wykonujemy powiązanie. Ich suma nie może przekroczyć niezapłaconej części faktury. Klawisz TAB pozwala ograniczyć listę zaliczek jedynie do kontrahenta który został wybrany przy ich wprowadzaniu. Ponieważ dotychczas nie było takiej możliwości, początkowo taka funkcjonalność, nie będzie miała znaczenia. Ponowne naciśnięcie klawisza TAB, ponownie pokazuje wszystkie niepowiązane zaliczki.

6.     Dla każdej Faktury wprowadzanej do rozrachunków walutowych od strony samych rozrachunków, umożliwiono wprowadzenie sumy zapłat danej faktury. Z tej opcji należy korzystać, w przypadku wprowadzenia "starego" rozrachunku z częściową zapłatą, która nie występuje w raporcie bankowym bieżącego roku.

7.     W opcji rachunki walutowe wprowadzono dodatkowe zestawienie będące podsumowaniem wyliczenia różnic kursowych. Różnice są sumowane i porównywane za okres od początku prowadzenia raportu bankowego do dnia na którym ustawiony jest kursor w tabeli.

8.     W opcji jak wyżej dodano podsumowanie wyliczeń różnic kursowych za zadany okres.

9.     Ponieważ w programie wadliwie został skonstruowany jeden z indeksów przy liczeniu stanu waluty na dany dzień, mogło dojść do błędów. Należy wykonać podsumowujące zestawienie kontrolne i sprawdzić, czy stan waluty w zł, na koniec ostatniego raportu bankowego liczony dwiema metodami jest identyczny. Jeżeli różnice będą znaczące (nie powinny przekraczać kilku złotych - zależy od ilości rekordów w raporcie) należy otworzyć raporty bankowe i ponownie je zamknąć.

10.           Dodano dwie nowe waluty notowane przez NBP. Nowy Lej rumuński i Lew bułgarski.

11.           W rozrachunkach walutowych umożliwiono po naciśnięciu klawisza F8 wybranie dokumentów do rozliczenia w trybie kompensaty. Jeżeli chcemy dokonać kompensaty danego dokumentu należy ustawić na nim kursor i nacisnąć F8. Program pokaże nam listę dokumentów tego samego kontrahenta z którymi ewentualnie można dokonać kompensaty. Po zaznaczeniu dokumentów klawiszem SPACJI, należy nacisnąć ENTER. Program dokona wówczas rozliczenia dokumentów w trybie kompensaty. Dopisze odpowiednie rekordy do specjalnego KONTA KOMPENSAT. Wybierając do edycji to konto będzie można wydrukować zestawienie różnic kursowych powstałych w trakcie kompensaty. UWAGA. Należy pamiętać, że usuwając zapisy na koncie kompensat należy to robić "parami".

12.           Z uwagi na brak miejsca w dolnej linii ekranu gdzie opisane są wszystkie klawisze funkcyjne, na klawiszu F1 dostępny jest odpowiedni help. (dotyczy opcji rozrachunki)

13.           W opcji kartoteka pracownika po wciśnięciu klawisza INSERT w celu dopisania nowego, program pyta o datę zatrudnienia i datę tę wpisuje jako datę rozpoczęcia ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz jako datę zatrudnienia do zestawu płacowego.

14.           W opcji kartoteka pracownika przy dopisaniu nowego program zapyta dodatkowo czy pobrać pracownika z innej firmy. Jeżeli tak, należy wybrać z menu odpowiednia firmę, a następnie pracownika.

15.           Drukując przelew na PIT-5 program zapyta z którego konta go wykonać: Firmowego, czy tez z konta właściciela.

16.           Dokonano kilku zmian w pocztowej książce nadawczej (PKN): Zgodnie z przesłanym nam pismem z Centrum Usług Pocztowych w Katowicach zostaliśmy poinformowani o zmianie dotychczasowego wzoru PKN. (Obecny można stosować do wyczerpania zapasów). I zgodnie z uwagami z CENTRUM nasz wzór został odpowiednio zmodyfikowany. Wyrażono zgodę na umieszczenie oprócz kolumny UWAGI (zarezerwowanej dla CUP) kolumny "Uwagi nadawcy" (dotychczasowa kolumna "uwagi").

17.           Dotychczas w ostatniej kolumnie PKN wyświetlany był pocztowy numer nadawczy. Obecnie po naciśnięciu klawisza TAB w kolumnie tej wyświetla się na przemian z numerem nadawczym, kwota opłaty za list. Standardową kwotę opłaty wprowadzamy dopisując lub edytując PKN (dotychczas można było wprowadzić tam jedynie pierwszy numer nadawczy). Opłaty za poszczególne listy wprowadzamy naciskając ENTER w ostatnie kolumnie na poszczególnych wierszach z listami, lub zbiorczo naciskając ENTER w wierszu z PKN (główna gałąź). Jeżeli nie znamy opłaty za list, należy pozostawić kwotę ZERO. Program uzna wówczas że pole to nie jest wypełnione.

18.           Drukując PKN, jeżeli na którejś stronie w kolumnie opłata nie wpisano kwoty opłaty do listu, program nie będzie podsumowywał takiej strony i stron następnych. (Trzeba to zrobić ręcznie w CUP)

19.           Zwiększono pole na wpisanie numeru nadawczego

20.           Przy pobieraniu odbiorców listów, z kartoteki klientów (zaznaczeni) program będzie ich dopisywał do PKN w takiej kolejności w jakiej zostali zaznaczeni w kartotece klientów.

21.           Usunięto zaokrąglanie odsetek ustawowych do 10gr (obecnie do 1gr)

 

 

 

 

Wersja 8.07.025 (20.10.2007)

 

1.     Wersja testowa programu (beta)

 

 

Wersja 8.07.024 (17.10.2007)

 

1.     W opcji różnice kursowe zmieniono wydruk raportu bankowego oraz umożliwiono dodatkowo wydruk tego raportu w walucie polskiej. Ponieważ niektórzy użytkownicy wykorzystują program KSP w części różnic kursowych jako analitykę pomocniczą do prowadzenia ksiąg handlowych, zmiana ta powinna ułatwić im proces księgowania

2.     Podczas wybierania rozrachunku przy rejestrowaniu przychodu/rozchodu na walutowym rachunku bankowym, można wyszukiwać dokument wg nazwy kontrahenta (wpisując fragment jego nazwy) lub wg nr rachunku rozpoczynając pisanie od cyfry. Podczas wybierania rozrachunki posortowane są wg nazwy kontrahenta i w ramach tego porządku wg numeru dokumentu.

3.     W rozrachunkach walutowych dodano możliwość sortowania tabeli wg dowolnej kolumny oraz wyszukiwanie rekordów wg kontrahenta i nr dokumentu.

4.     W punkcie "Ewidencja pojazdów" dodano szereg opcji umożliwiających złożenie deklaracji i obliczenie podatku ekologicznego.

 

a.     Wprowadzając paliwo dokument zakupu paliwa zarówno w ewidencji przebiegu jak i w KSP program dodatkowo pozwala wprowadzić ilość litrów zakupionego paliwa

b.     Wprowadzając lub edytując pojazd w KSP lub w ewidencji przebiegu możemy wprowadzić dodatkowe informacje o pojeździe niezbędne dla złożenia "Deklaracji Ekologicznej"

c.      W ewidencji pojazdów nowy punkt menu w którym wprowadzamy stawki podatku ekologicznego

d.     W ewidencji pojazdów nowy punkt menu pozwalający obliczyć podatek ekologiczny i wydrukować wszystkie niezbędne ewidencje

 

5.     Po zainstalowaniu nowej wersji należy w każdej firmie uzupełnić informacje o samochodach w opcji Rejestr pojazdów (w KSP) i w opcji Ewidencja pojazdów

6.     Ponieważ dotychczas nie było możliwości wprowadzenia informacji o ilości zużytego paliwa uzupełnianie jej teraz byłoby mocno pracochłonne, dlatego też program umożliwia obliczenie ilości zakupionego paliwa na podstawie jego ceny. Jeżeli w opcji ceny paliwa wprowadzimy minimalne ceny paliw obowiązujące w roku 2007, to program obliczy dla każdego rachunku maksymalną ilość zakupionego paliwa. Będzie się można zorientować, czy musimy szczegółowo uzupełnić dane o ilości zakupionego paliwa, czy też można dla danej firmy nie prowadzić odpowiednich ewidencji. (podatek < 400 PLN)

7.     Przed ostatecznym wydrukowaniem Deklaracji ekologicznej powinniśmy wykonać obliczenia (F8)

 

 

Wersja 8.07.023 (22.08.2007)

 

1.     Poprawa błędu w tworzeniu przelewów do ZUS w przypadku gdy spełnione są następujące (łączne) warunki:

·        właściciel składa deklarację razem z pracownikami

·        właściciel posiada osoby współpracujące

·        wypłaty dokonywane są w następnym miesiącu

2.     Poprawa naliczania odpisu w sytuacji, gdy środek amortyzowany jest metodą de minimis i w miesiącu oddania do użytkowania dodano dokument  dofinansowania. Program w tej sytuacji zamiast ustalić odpowiednią część odpisu stanowiącą koszt uzyskania, zerował cały odpis.

 

 

 

Wersja 8.07.022 (04.07.2007)

 

1.     Poprawiono wzorzec wydruków dokumentów KP i KW w przypadku, gdy drukowanie odbywa się za pośrednictwem Logomona.

2.     Poprawiono polskie litery we wzorcu listy płac.

3.     Zaktualizowano tabelę odsetek podatkowych.

4.     Poprawiono błąd w liczeniu składki na ubezpieczenie rentowe w przypadku gdy w miesiącu lipcu wypłacono wynagrodzenie za miesiąc lipiec i miesiąc czerwiec. (generalnie błąd dotyczy wynagrodzeń wypłacanych za dwa i więcej miesięcy w jednym miesiącu po 1 lipca 2007)

 

 

 

Wersja 8.07.020 (20.06.2007)

 

1.     W związku ze zmianą Ustawy o „Systemie ubezpieczeń społecznych” dokonano zmian w modułach: naliczania wynagrodzeń z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenie, infa podatkowego, przekazywania danych do programu płatnika, norm podatkowych, obliczania zasiłków oraz w tabelach płatności.

2.     Zmiany wynikają z obniżenia od 1.07.2007 procentu składki na ubezpieczenie emerytalne w części finansowanej przez ubezpieczonego z 6.5% do 3.5%.

 

 

Wersja 8.07.019 (14.06.2007)

 

3.     Poprawa obliczeń dla środków trwałych umarzanych jednorazowo dla, których wprowadzono dokument dofinansowania (program nie brał go pod uwagę)

4.     Poprawa obliczeń "wspak" w płacach, gdy pracownik zachorował w miesiącu zatrudnienia (program nie zmieniał raz wyliczonej kwoty zasiłku)

5.     Poprawa przekazywania płac do księgi. (Gdy księga była zajęta przez innego użytkownika program przygotowywał dokumenty, ale ich nie wczytywał)

 

 

Wersja 8.07.018 (31.05.2007)

 

1.     Poprawiono błąd przy dopisywaniu remanentu.

 

 

Wersja 8.07.017 (25.05.2007)

 

2.     Poprawiono błąd przy wczytywaniu danych z archiwum na dysku twardym.

 

 

Wersja 8.07.016 (17.05.2007)

 

3.     Poprawiono błąd przy dopisywaniu umów, wypłat i zasiłków dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie, jeżeli w ich nazwisku występowała polska litera.

 

 

Wersja 8.07.015 (16.05.2007)

 

 

1.     Poprawiono błąd występujący przy wprowadzaniu "filtru" w kartotece zatrudnionych.

2.     Usunięto możliwość wyboru standardu polskich liter wprowadzanych do bazy danych. Obecnie obowiązującym standardem jest Latin CP 852. Program instalacyjny dokona wymiany liter ze standardu mazowia na standard Latin. Dlatego też instalacja obecnej wersji potrwa znacznie dłużej niż zwykle. Zmieniony też zostanie plik KSP.bat w którym uruchamiany był sterownik polskich znaków. Jeżeli użytkownik posiada na wszystkich komputerach system windows w wersji XP, 2000, 2003 może po zainstalowaniu programu usunąć z pliku ksp.bat linie instalujące sterownik polskich znaków pl.com (pl.com pojawia się w pliku w trzech liniach). można też po prostu usunąć plik pl.com.

3.     W deklaracji PIT-11 dodano brakujący pesel lub regon do nazwy płatnika.

4.     Zmieniono nazwę deklaracji dla przelewu PIT-4 (dotychczas PIT-4R)

 

 

Wersja 8.07.014 (10.05.2007)

 

1.     Zmieniono klawisz aktywujący komunikator. Dotychczas ALT+W, obecnie ALT+F10. Klawisz ALT+W miał konflikt w płacach z wprowadzaniem daty wypłaty.

2.     Usunięto błąd „lock required” pojawiający się podczas eksportu danych do programu Płatnik. Pojawianie się błędu tego typu związane jest z umożliwieniem jednoczesnej pracy w płacach i w KSP. Prosimy o przesyłanie mailem informacji o błędach na adres ksp@logotech.com.pl.

 

Wersja 8.07.012 (09.05.2007)

 

1.     Poprawiono naliczanie składki na Fundusz Pracy dla osób zatrudnionych za granicą.

2.     Poprawiono powtórną edycję dokumentów zakupu paliwa i opłacenia raty leasingu w samochodach. Program zmieniał datę w VAT na datę KSP.

3.     Umożliwiono jednoczesną pracę w jednej firmie dwóm osobom. Jednej wprowadzającej dokumenty do księgi i VAT i drugiej pracującej w płacach

4.     Poprawiono pobieranie kursów walut z Internetu. NBP dodał kurs bułgarskiego LEVA, jednak nie publikuje go codziennie (w zasadzie opublikował go w tym roku 2 razy) w związku z tym struktura udostępnianej tabeli na stronie NBP ulega okresowej zmianie. KSP za pośrednictwem Logomona przejmując kursy walut błędnie przypisało kurs rosyjskiego rubla (NBP umiejscowił LEVA tuż przed RUBLEM). Obecnie założono "sztywne" pobieranie kursów aby uodpornić się na podobne sytuacje. Do poprawnej pracy tego modułu niezbędny jest program Logomon w wersji 2.02.008.

5.     W projektowaniu składników dodatkowych i potrąceń dodano nową funkcję "F_NOR(x)" funkcja ta przyjmuje następujące wartości:

a)     F_NOR(1)  - Płaca minimalna w danym miesiącu z norm podatkowych

b)     F_NOR(2)  - jw. ale skorygowana o wymiar etatu

c)      F_NOR(3)  - jw. ale dodatkowo skorygowana o absencję. Przy definiowaniu dopłat, funkcja przyjmuje taką samą wartość jak f_nor(2). Korekta o absencję uwzględniona jest tylko przy obliczaniu potrąceń

d)     F_NOR(4)  - Minimalna podstawa składki na ubezpieczenie społeczne

e)     F_NOR(5)  - jw. ale skorygowana o etat

f)       F_NOR(6)  - minimalna podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne

g)     F_NOR(7)  - Wynagrodzenie przeciętne

h)    F_NOR(8)  - zwykłe koszty uzyskania

i)       F_NOR(9)  - podwyższone koszty uzyskania

j)       F_NOR(10) - kwota standardowej ulgi

6.     W każdej firmie wprowadzono dwa notatniki użytkownika (CTRL+N).

a)     pierwszy nazwany "wspólny", dotyczy notatek o danej firmie, jest dostępny dla każdego użytkownika w sieci.

b)     drugi (użytkownika) dostępny jest jedynie dla użytkownika, który odnotowuje w nim swoje uwagi. Odnotowane uwagi dostępne są jedynie dla niego. (inni użytkownicy nie mogą ich zobaczyć)

7.     W kartotece pracownika w danych płacowo zasiłkowych na 4-tej stronie danych, wprowadzono możliwość zadecydowania, czy wynagrodzenie pracownika jest kosztem uzyskania przychodu. Jeżeli odpowiemy na to pytanie przecząco wynagrodzenie pracownika nie zostanie przekazane do KSP. Wg niektórych doradców małżonek zatrudniony w spółce cywilnej nie jest osobą współpracującą lecz zwykłym pracownikiem, składki ZUS finansuje za niego spółka i składki te są kosztem uzyskania a wypłacone wynagrodzenie nie jest kosztem. Chociaż nie zgadzamy się z tym stanowiskiem dodaliśmy odpowiednią opcję w programie. Wg nas, osoba taka zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych wyczerpuje przesłanki aby ją uznać za osobę współpracującą (Art.8 ust. 1,2,2a,11). (wg poradnika ZUS natomiast, nie jest to osoba współpracująca)

8.     Poprawiono wydruk stanu zatrudnienia w miesiącu i deklaracji DEK-I. Program uwzględniał w wykazie osób zatrudnionych: uczniów, osoby pobierające świadczenie rehabilitacyjne, przebywające na urlopie wychowawczym lub urlopie bezpłatnym. Obecnie program nie uwzględnia tych osób.

9.     Dodano nowy, mały moduł komunikacji między użytkownikami pracującymi w KSP.

·        Dostęp do komunikatora uzyskujemy przez naciśnięcie klawiszy ALT+W

·        Komunikator nie będzie działał jeżeli brak będzie wprowadzonych użytkowników

·        Po naciśnięciu ALT+W zobaczymy tabelkę a w niej.

a)     wszystkie otrzymane wiadomości, które nie zostały oznaczone jako przeczytane

b)     wiadomości dla których przypada na dzień dzisiejszy termin odpowiedzi i na które odpowiedzi jeszcze nie udzielono

c)      tabelka zawiera kolumny:

·        datę i czas wysłania wiadomości

·        odbiorcę lub nadawcę wiadomości

·        oznaczenie "Odp" czy nadawca żądał od nas odpowiedzi.

·        nagłówek wiadomości

d)     jeżeli otrzymamy wiadomość z żądaniem odpowiedzi, to możemy na nią odpowiedzieć wciskając klawisz "O"

e)     Nową wiadomość redagujemy wciskając klawisz INSERT. Nową wiadomość można wysłać do zaznaczonych użytkowników, których wpierw należy zaznaczyć (klawisz SPACJA,*,+,-)

f)       Treść wiadomości na której ustawiona jest belka można skopiować do schowka klawiszem CTRL+INSERT

g)     redagując wiadomość, wciśnięcie klawisza INSERT w treści wiadomości skopiuje zawartość schowka.

h)    Wciskając klawisz F5 możemy nałożyć filtr na wszystkie wiadomości. Spacją zaznaczamy kolejne warunki. Po zaznaczeniu warunków i wciśnięciu klawisza ENTER program pokaże na tabelkę z koniungcją wszystkich warunków.

i)       Wiadomości starsze niż 30dni są automatycznie usuwane.

j)       klawisz "w" naciśnięty na wiadomości wymagającej odpowiedzi pokaże cały wątek pytań i odpowiedzi związany z pierwotną wiadomością

10.           W umowach zlecenie wysokość stawek ubezpieczeniowch pobierana jest z norm podatkowych bezpośrednio podczas wyliczania wynagrodzenia wg daty wypłaty. Zablokowano możliwość edycji stawek na umowie.

 

 

 

 

Wersja 8.07.011 (31.03.2007)

 

1.     Poprawiono polskie litery przy wydruku do PDF i maila, gdy bieżąca drukarka miała ustawiony standard "mazowia"

2.     Na formatce wprowadzania danych do WNT w VAT klawisz INSERT podpowiada kwotę podatku VAT wg stawki 22%

3.     Poprawiono wydruk folio właściciela. Program kończył działanie z błędem.

4.     W opcji WDT i WNT podczas ostatniej aktualizacji zaginęły opcje związane z pokazaniem dokumentów w całym roku i drukowaniem tabeli. Zostały obecnie przywrócone.

5.     Dodano wyszukiwanie w pocztowej książce nadawczej. (należy przed rozpoczęciem szukania rozwinąć wszystkie gałęzie - klawisz "+")

 

 

 

Wersja 8.07.010 (20.03.2007)

 

1.     Poprawiono wybieranie opisu zdarzenia w zakupach w VAT.

2.     Poprawiono, edycję dokumentu w marży indywidualnej (również komisowej)

3.     Dopuszczono w środkach trwałych likwidację środka w miesiącu, w którym ujęto go w ewidencji. (data OT powinna być < daty likwidacji)

4.     Podczas wprowadzania danych do absencji, widać wyłącznie pracowników  z kartoteki zatrudnionych.

 

 

Wersja 8.07.009 (17.03.2007)

 

1.     W poprzedniej wersji programu dodano do formatek dla wprowadzania zakupów w KSP, datę dla potrzeb ewidencji nabyć VAT. Obecnie dodano również taką datę na formatkach sprzedaży.

2.     Dodano możliwość w sprzedaży krajowej i w krajowych zakupach przeliczenia dokumentu z waluty obcej na PLN. Postępujemy identycznie jak dla WDT i WNT, naciskając INSERT w polu kwota. Pojawi się wówczas formatka do wprowadzenia dokumentu w walucie obcej i możliwość pobrania odpowiednich kursów walut, lub wprowadzenia ich ręcznie. Niewpisanie kursu waluty spowoduje jej automatyczne pobranie z tabeli kursów walut NBP i dopisanie dokumentu do rozrachunków walutowych. Identycznie jak dla WNT i WDT.

3.     Zmieniono wydruki informacji podatkowej usuwając z niej wszystkie dane dotyczące limitowanej reklamy.

4.     Poprawiono wydruk księgi (zbyt duży margines z lewej strony).

 

 

Wersja 8.07.008 (12.03.2007)

 

5.     Poprawa wydruku PIT-11 dla bieżącego pracownika (dla pracowników zaznaczonych było prawidłowo).

6.     Poprawa obliczania wartości początkowej ŚT w przypadku gdy struktura sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem za ubiegły rok wynosiła 99%. Program dodawał 1% podatku VAT do wartości początkowej środka.

7.     Poprawa wydruku ewidencji środków trwałych, program pokazywał w ewidencji środki trwałe zlikwidowane w poprzednim roku, a dla środków przyjętych do ewidencji w roku, za który drukowana jest ewidencja, pokazywał wartość początkową w podwójnej wysokości.

8.     Poprawa błędu w wydruku i w obliczeniach sprzedaży VAT dla MP kasowca. Jeżeli fakturę wystawiono w takim terminie, że 90 dzień od daty jej wystawienia przypadał na pierwszy dzień następnego okresu rozliczeniowego oraz faktura ta nie została zapłacona, program nie brał jej pod uwagę przy liczeniu podatku VAT i nie wykazywał w ewidencji obrotu w następnym okresie rozliczeniowym.

9.     Ponownie zmieniono tytuł przelewu na podatek dochodowy na PIT-5 i PIT-5L

10.           Dodano nowe zestawienie danych zamiast PIT-5 w wersji uproszczonej. Zestawienie mieści się na jednej stronie.

11.           Nowy wzór księgi przychodów. Usunięto kolumnę z limitowana reklamą oraz w miejsce numeru dnia drukuje się pełna data.

12.           Zmieniono nieco sposób wprowadzania opisu zdarzenia, chociaż można oczywiście postępować identycznie jak dotychczas.

a)     jeżeli w polu opisu zdarzenia wpiszemy fragment opisu, to po naciśnięciu klawisza INSERT belka ustawi się w tabeli wyboru na pierwszym opisie  zawierającym wprowadzony fragment

b)     edycję pola w tabeli opisów możemy uzyskać tak jak dotychczas CTRL+ENTER albo przez naciśnięcie TAB.

c)      Dwa pierwsze znaki opisu w tabeli opisów można przeznaczyć na numer opisu. Program podczas pobierania wpisze do księgi opis bez tego numeru. Tabela opisów mogłaby wyglądać np. tak:

·        01 Zakup materiałów budowlanych

·        02 Zakup mat. biurowych

·        03 Różnice kursowe

·        04 Przejazd autostradą A4

d)     ponumerowane opisy zostaną posortowane w kolejności numerów (F7)

e)     przy wybieraniu opisu naciśnięcie cyfry 1,2...9 dokona wyboru odpowiedniego opisu i wpisanie go do księgi (opisy od numerów 1 do numeru 9)

f)       przy wybieraniu opisu naciśnięcie litery pozwoli nam wpisać kawałek opisu i wyszukać taki, który zawiera wpisany fragment.

g)     wyszukanie następnego opisu z wybranym fragmentem po naciśnięciu F4

h)    jeżeli w KSP zamiast opisu wpiszemy jego numer, to po naciśnięciu klawisza ENTER, program przejdzie do następnego pola, a w pole "opis" wpisze ten o właściwym numerze.

13.           W opcji wprowadzania zakupów i kosztów do księgi udostępniono datę otrzymania dokumentu VAT. Ponieważ obecnie (z uwagi na zmiany w PDOF), te dwie daty będą prawie zawsze różne, można datę VAT wprowadzić bezpośrednio na ekranie w KSP, na następnym ekranie VAT będzie już wypełniona.  Nie będzie więc potrzeby notorycznego "cofania się" kursorem do tej daty. Jest tu jednak pewna niebezpieczna zależność. Otóż w ewidencji VAT z datą otrzymania dokumentu bezpośrednio związane jest pole "uwzględnić w deklaracji za m-c". jeżeli wprowadzamy nowy dokument to pole to zostanie wypełnione na podstawie daty VAT. Jeżeli natomiast edytujemy "stary" dokument to pole to zostanie zmienione jedynie wtedy, gdy przed edycją było zgodne z datą VAT. Np. Dokument posiada datę VAT 2007.02.25. i numer deklaracji 2007-02. Jeżeli edytując pole "data VAT" w KSP zmienimy datę na 2007.04.03 to zarówno data jak i numer deklaracji zostanie zamieniony na formatce VAT. Gdyby jednak w ewidencji VAT data była równa 2007.02.25 a numer deklaracji 2007-03 to program pomimo zmiany daty VAT na formatce KSP nie zmieni numeru deklaracji, a jedynie datę.

14.           naciśnięcie INSERTA w polu data VAT spowoduje

a)     przepisanie daty z KSP (gdy pole będzie puste)

b)     przesunięcie kursora do dnia (gdy pole będzie już wypełnione)

15.           Nowy moduł rozliczania różnic kursowych. W skrócie:

a)     w instalacji w punkcie "Kurs euro" znajduje się tabela kursów walut. Tabelę można aktualizować na podstawie publikacji NBP przez internet. Potrzebny jest do tego celu program Logomon w wersji nie mniejszej jak 2.02.006.

b)     Podczas wprowadzania danych do księgi w opcji WDT i WNT można po przyciśnięciu klawisza insert otrzymać formatkę do wprowadzenia dokumentu w walutach obcych. Na formatce tej można klawiszem INSERT przypisać odpowiedni kurs waluty dla potrzeb ewidencji VAT i dla księgi przychodów. Program przeliczy kwoty w walucie obcej na PLN i przepisze do odpowiedniego dokumentu w księdze i w VAT.

c)      W module różnic kursowych prowadzone są rachunki walutowe oraz rachunek złotowy dla potrzeb operacji bankowych w walutach obcych. Program oblicza tam różnice kursowe zgodnie z art.24c:

·        od różnicy wynikającej z różnych kursów w momencie zapisu dokumentu do ewidencji i jego zapłaty (w sprzedaży i zakupach)

·        od własnych środków podlegających rozchodowi wg przyjętej metody fifo lub lifo

·        od różnicy wynikającej z różnych kursów w momencie otrzymania kredytu i jego spłaty (program rozlicza również kredyty debetowe).

d)     W module różnic kursowych znajdują się również rozrachunki walutowe. Możemy tu zobaczyć jak płacony był dany dokument.

e)     Ponieważ całość zagadnienia jest dość obszerna, odsyłamy użytkowników do instrukcji obsługi znajdującej się na naszym serwerze ftp pod nazwą "KSP różnice kursowe".

 

 

 

 

Wersja 8.07.006 (10.02.2007)

 

 

1.     Po kilku sygnałach od użytkowników o problemach z przejęciem danych, z ubiegłego roku postanowiłem przyjrzeć się bliżej temu problemowi. Program przejmował u nich dane z innej niż zamierzona firmy. Po analizie przesłanych danych okazało się, unikalny nr Id dla tych firm wcale nie jest unikalny. KSP sięgając po dane za 2006 rok odnajdywało pierwszą firmę o zgodnym Id i przejmowało z niej dane. Dlaczego taka sytuacja wystąpiła? W jednym przypadku użytkownik przyznał się, że porządkował sobie kolejność firm w menu poprzez kopiowanie całych katalogów firm. Np. chciał mieć firmę 11-ta na pozycji 20 więc skopiował zawartość katalogu firma11 do katalogu firma20. Jest to działanie burzące całą integralność bazy danych i NIEDOPUSZCZALNE. W innym przypadku użytkownik po zainstalowaniu KSP na rok 2007 dokonał zmiany w roku 2006 polegającej na tym, że wykonał archiwizację firmy nr 23 a następnie dopisał nową firmę (nr 96) i wczytał do niej zarchiwizowane dane. Operacja taka jest oczywiście dozwolona, chociaż program ostrzega użytkownika podczas wczytywania danych, że identyczna z wczytywaną, firma o numerze 23 już istnieje w bazie. Program w takiej sytuacji nadaje wczytywanej firmie nowy nr Id. Użytkownik wprowadził dane do firmy nr 96 i dokonał w niej szeregu zmian. Następnie chciał zaktualizować dane firmy 23 w roku 2007 na podstawie danych firmy 96 z roku 2006. Dla użytkownika obie firmy były identyczne, ale nie dla programu. Program zastąpił dane firmy nr 23 w roku 2007 danymi firmy nr 23 z roku 2006 bowiem obie firmy miały identyczny nr Id.

2.     Generalnie, zauważyłem, że użytkownicy (zwykle dla potrzeb "sprawdzenia czegoś tam") zakładają dodatkowe firmy i kopiują do nich zarchiwizowane dane, na których wykonują różne doświadczenia. W ten sposób wzrasta u nich niepotrzebnie liczba firm. Po pewnym czasie nie wiadomo już, czy dana firma jest w programie potrzebna czy też nie. Boimy się ją usunąć, bo być może zawiera coś istotnego dla któregoś z pracowników, i tak program KSP rozrasta się niepotrzebnie, a powielone dane mogą stać się przyczyną licznych błędów. Lepszym sposobem jest zainstalowanie dodatkowego programu KSP, który będzie nam służył wyłącznie do testów.

3.     Jeżeli mamy zamiar wprowadzić do programu KSP nową firmę, powinniśmy to robić poprzez jej dopisanie, a nie jak czasami bywa przez wprowadzenie danych do istniejącej już firmy. Pamiętajmy, że nowa firma powinna otrzymać nowy identyfikator Id. Tak więc jeśli mamy w programie niepotrzebną firmę to powinniśmy ją po prostu usunąć a nie czekać aż pojawi się klient, którego dane wprowadzimy do tej firmy.

4.     Podczas instalacji niniejszej wersji program dokonuje analizy numerów Id i ich naprawy.

5.     Na koniec jeszcze jedna uwaga. Wielu użytkowników posiada i powinno posiadać zainstalowane programy antywirusowe. Niestety spora ich część ma liczne wady np. Panda, Arca_vir, Norton Antyvirus. Programy te znacznie absorbują procesor, co obniża wydajność komputera, a dodatkowo składając się z kilku niezależnych modułów niepotrzebnie skanują cięgle te same pliki. Np. pobieramy z Internetu nową wersję programu, wersja ta jest od razu skanowana przez odpowiedni moduł kontrolujący strumień odbieranych danych z Internetu. Następnie zapisujemy plik na dysku, tu włącza się kolejny moduł i znów skanuje plik. Następnie uruchamiamy spakowany plik np. 807_006.exe i kolejny moduł kontrolujący uruchamiane programy rozpoczyna skanowanie. itp. itd. Polecamy program Nod32 lub mks_vir, z naszych doświadczeń wynika, że są to zdecydowanie najlepsze programy antywirusowe. Każdy program antywirusowy posiada opcję wyłączenia ze skanowania określonych plików, dysków lub folderów. Powinniśmy dokonać takiego wyłączenia dla katalogów z zainstalowanym programem KSP. Zdarza się bowiem, że program KSP nie może otworzyć lub skasować jakiegoś pliku należącego do bazy danych, bo właśnie program antywirusowy go skanuje.

6.     I jeszcze jedna uwaga dla tych użytkowników, którzy zainstalowali nową wersję przeglądarki IE 7.0. Uruchamiając programy z dysków sieciowych Windows ostrzega nas o braku certyfikatu dla uruchamianego programu. Windows traktuje nasz sieciowy dysk jak miejsce internetowe, które powinna chronić jego nadgorliwa zapora. Aby pozbyć się tego komunikatu należy w opcjach internetowych przeglądarki (lub w panelu sterowania, w centrum zabezpieczeń) na zakładce "zabezpieczenia" kliknąć w ikonę "lokalny Intranet", następnie kliknąć w przycisk "witryny" i dalej w "zaawansowane". Tam należy dodać nasz dysk sieciowy (np. k:) do listy zaufanych witryn.

 

 

 

Wersja 8.07.005 (05.02.2007)

 

 

1.     Poprawiono kod okresu na przelewach dla deklaracji PIT-4R i PIT-8AR. Dotychczas był to kod „R”, powinien być kod „M”

 

 

Wersja 8.07.004 (03.02.2007)

 

1.     Poprawiono aktualizację tabel podatkowych na podstawie roku 2006. Program nadgorliwie informował użytkownika że dokonano zmiany wspólników i aktualizacja jest niemożliwa)

 

 

 

Wersja 8.07.003 (31.01.2007)

 

1.     Usunięto z programu wszystkie elementy związane z limitowaną reklamą. (pozostał wzór księgi, który nadal jest obowiązujący)

2.     Wprowadzono możliwość kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. W danych wspólnika na ostatniej stronie należy wybrać stosowną opcję.

3.     Zamiast deklaracji PIT-5 i PIT-5L można obecnie wydrukować podobne w formie zestawienie służące pomocą przy ustalaniu zobowiązania podatkowego.

4.     Usunięto z programu możliwość definiowania innego udziału procentowego wspólnika w przychodach a innego w kosztach.

5.     Wprowadzono nową deklarację PIT-11 (wersja 15)

6.     Wprowadzono nową deklarację PIT-4R. Deklaracja ta jest drukowana w tym samym miejscu co poprzednia, miesięczna deklaracja PIT-4

7.     Wprowadzono nową deklarację PIT-8AR. Deklarację tę drukujemy z kartoteki  pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie. Poprzednią, miesięczną  deklarację PIT-8A pozostawiliśmy w programie na swoim starym miejscu.

8.     Poprawiono procent składki na ubezpieczenie wypadkowe dla właścicieli na 1.8%

9.     W opcji „Komu-PIT” uwzględniono kwartalny sposób płacenia zaliczek na podatek dochodowy.

 

 

 

Wersja 8.07.002 (19.01.2007)

 

1.     Zaktualizowano kwotę granicznej podstawy składek na ubezpieczenie społeczne w roku 2007

2.     Poprawiono kalendarz dni wolnych i kalendarz standardowy.

3.     Wprowadzono w środkach trwałych nową metodę odpisów amortyzacyjnych opisaną w art.22k ust.7. Implementacja tej metody jest całkowicie poprawna w przypadku firm jednoosobowych. W przypadku spółek, na dzień dzisiejszy nie można na ten temat nic powiedzieć. Przyjęto, że limit jednorazowych odpisów przypada na spółkę. Tak więc, gdyby okazało się, że limit nie dotyczy spółek tylko wspólników, to metoda ta będzie również poprawna w przypadku, gdy wspólnicy dysponują tym samym limitem, i jest on wprowadzony w danych konfiguracyjnych jako wielokrotność limitu dla pojedynczego wspólnika. Ponieważ metoda ta jest bardzo podobna do wycofanej metody dla nowo zakupionych środków trwałych (30% jednorazowego odpisu), w podobny sposób zaadoptowano również tę metodę. Dla środka należy wybrać metodę liniową lub degresywną. Metodą tą będzie on amortyzowany w następnym roku podatkowym po roku w którym został on wprowadzony do ewidencji. Następnie należy zaznaczyć, że środek ten będzie amortyzowany zgodnie z art.22k ust.7. W amortyzacji bilansowej dodano również taką możliwość.

4.     Limity dla spółki lub osób fizycznych wprowadzamy w punkcie Środki trwałe, "parametry księgowania". Dodano tam czwartą stronę danych.

5.     Nowa metoda amortyzacji nazywana jest też w programie amortyzacją de minimis.

6.     Przyjęto, że metoda amortyzacji z art.22k ust.7 nie ma zastosowania do rozbudowy środków trwałych.

7.     W danych konfiguracyjnych klawisz F10 oblicza kwotę wykorzystanego limitu w poszczególnych latach.

 

 

Wersja 8.07.001 (1.01.2007)

 

 

1.     Pierwsza wersja programu KSP na rok 2007. Wersja ta nie posiada jeszcze rozwiązanych następujących problemów:

a.     Kwartalny sposób rozliczania zaliczek na podatek dochodowy

b.     Nowy sposób amortyzacji środków trwałych

c.      Brak limitów dla kosztów ponoszonych na reklamę

2.     Należy instalować wszystkie następne wersje programu. Zawierać będą poprawione błędy, i nowe elementy rozszerzające możliwości programu.