Wersja 8.07.030 (02.01.2008)
1. Poprawa
wydruku PIT-11 i PIR-4R. Program nie drukował regonu firmy lub pesela
właściciela.
Wersja 8.07.029 (21.12.2007)
2. Ostatnia
wersja programu w 2007 roku. Zaktualizowano tabele w opcji „Normy podatkowe”.
Wersja 8.07.028 (19.11.2007)
3. Na
trzeciej stronie danych w "Osobistych danych pracownika" dodano pole,
w które należy wpisać kwotę ulgi przysługującej pracownikowi w związku z
wychowywaniem dzieci. Klawisz INSERT podpowie maksymalną kwotę ulgi wynikającą
z ilości dzieci i kwoty wolnej od podatku.
4. Nowa
wersja deklaracji PIT-40 (wersja 15).
5. Podczas
pobierania kursów walut program sam wpisuje ostatnio przypisany kurs waluty,
jeżeli ten nie został ogłoszony przez NBP.
6. Dodano
dodatkowe pole opisu przy nazwie inwestycji dla środków trwałych w budowie
7. Przy
dodawaniu pracownika poprzez pobranie go z innej firmy, możliwe jest wybranie
go z grupy pracowników zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę zlecenie
8. W
opcji "dochody z innych firm" dodano wydruk miesięcznego zestawienia
przychodów i kosztów dla właściciela. Klawisz F5. (również w ryczałcie)
Wersja 8.07.027 (07.11.2007)
1. Poprawa
błędu w ewidencji przebiegu pojazdu. W niektórych przypadkach program nie
przypisywał stawki za 1km przebiegu przy wprowadzaniu trasy przejazdu.
2. Zmieniono
sposób przepisywania kursu waluty z wiersza wyżej w tabeli kursów walut
(klawisz F8). Obecnie jeżeli ustawimy się w kolumnie z daną walutą dla której
kurs wynosi 0 (ZERO) i wciśniemy klawisz F8, to program znajdzie dla danej
waluty ostatni niezerowy kurs i przypisze go wszystkim zerowym kursom do dnia
na którym ustawiony jest kursor.
3. W
przypadku gdy wystawiamy lub otrzymujemy fakturę w walucie obcej od kontrahenta
krajowego, kwota zobowiązania lub należności wyrażona jest
w walucie obcej, natomiast podatek VAT wyrażony jest w PLN. W
takiej sytuacji z uwagi na rozbieżność kursów walut w
VAT i w KSP kwota brutto w PLN w rozrachunkach oraz kwota złożona z
zaksięgowanego w KSP netto i podatku Vat w ewidencji obrotu lub nabyć mogą
być różne. W opcji rozrachunki walutowe dodano zestawienie
które pokazuje dokumenty wykazujące te różnice. Drukowane są jedynie dokumentu
z różnicami, dokumenty zgodne są pomijane. Można wydrukować to zestawienie
jedynie dla zaznaczonych spacją dokumentów.
Wersja 8.07.026 (28.10.2007)
1. W
opcji różnice kursowe dodano możliwość płacenia kilku rachunków jednocześnie.
Należy podczas wyboru faktury zaznaczyć te, które są płacone i następnie
wprowadzić łączną kwotę wpłaty w walucie. Program będzie udostępniał kolejne
formatki z fakturami proponując kwotę do zapłaty równą niezapłaconej części
faktury.
2. W
opcji Rozrachunki walutowe dodano zestawienie dla zaznaczonych lub bieżącego
kontrahenta historii obrotów walutowych z wyliczeniem różnic kursowych dla
każdej faktury.
3. Poprawiono
wydruk raportu bankowego w części dotyczącej waluty polskiej.
4. Przy
wprowadzaniu dokumentu bankowego do raportu (INSERT) w opcji przychód lub
rozchód bez należności, program pozwala wybrać kontrahenta. Klawisz + lub -
wprowadza dokument jak dotychczas bez kontrahenta przyjmując domyślnie że jest
nim bank. Możliwość wybrania kontrahenta pozwala zaewidencjonować zaliczki.
5. W
opcji rozrachunki walutowe po naciśnięciu klawisza F9 na niezapłaconej fakturze
pokaże się lista dokumentów bankowych, które nie mają powiązania z żadnym
dokumentem źródłowym, są wyrażone w tej samej walucie co faktura, oraz ich
wartość jest mniejsza lub równa niezapłaconej części faktury. Innymi słowy
opcja ta pozwala powiązać wprowadzone do raportu zaliczki z dokumentem
źródłowym. Klawiszem SPACJI zaznaczamy zaliczki które zostaną powiązane.
Klawiszem ENTER wykonujemy powiązanie. Ich suma nie może przekroczyć
niezapłaconej części faktury. Klawisz TAB pozwala ograniczyć listę zaliczek
jedynie do kontrahenta który został wybrany przy ich wprowadzaniu. Ponieważ
dotychczas nie było takiej możliwości, początkowo taka funkcjonalność, nie będzie
miała znaczenia. Ponowne naciśnięcie klawisza TAB, ponownie pokazuje wszystkie
niepowiązane zaliczki.
6. Dla
każdej Faktury wprowadzanej do rozrachunków walutowych od strony samych
rozrachunków, umożliwiono wprowadzenie sumy zapłat danej faktury. Z tej opcji
należy korzystać, w przypadku wprowadzenia "starego" rozrachunku z
częściową zapłatą, która nie występuje w raporcie bankowym bieżącego roku.
7. W
opcji rachunki walutowe wprowadzono dodatkowe zestawienie będące podsumowaniem wyliczenia
różnic kursowych. Różnice są sumowane i porównywane za okres od początku
prowadzenia raportu bankowego do dnia na którym ustawiony jest kursor w tabeli.
8. W
opcji jak wyżej dodano podsumowanie wyliczeń różnic kursowych za zadany okres.
9. Ponieważ
w programie wadliwie został skonstruowany jeden z indeksów przy liczeniu stanu
waluty na dany dzień, mogło dojść do błędów. Należy wykonać podsumowujące
zestawienie kontrolne i sprawdzić, czy stan waluty w zł, na koniec ostatniego
raportu bankowego liczony dwiema metodami jest identyczny. Jeżeli różnice będą
znaczące (nie powinny przekraczać kilku złotych - zależy od ilości rekordów w
raporcie) należy otworzyć raporty bankowe i ponownie je zamknąć.
10.
Dodano dwie nowe waluty notowane przez NBP.
Nowy Lej rumuński i Lew bułgarski.
11.
W rozrachunkach walutowych umożliwiono po
naciśnięciu klawisza F8 wybranie dokumentów do rozliczenia w trybie kompensaty.
Jeżeli chcemy dokonać kompensaty danego dokumentu należy ustawić na nim kursor
i nacisnąć F8. Program pokaże nam listę dokumentów tego samego kontrahenta z
którymi ewentualnie można dokonać kompensaty. Po zaznaczeniu dokumentów
klawiszem SPACJI, należy nacisnąć ENTER. Program dokona wówczas rozliczenia
dokumentów w trybie kompensaty. Dopisze odpowiednie rekordy do specjalnego
KONTA KOMPENSAT. Wybierając do edycji to konto będzie można wydrukować
zestawienie różnic kursowych powstałych w trakcie kompensaty. UWAGA. Należy
pamiętać, że usuwając zapisy na koncie kompensat należy to robić
"parami".
12.
Z uwagi na brak miejsca w dolnej linii ekranu
gdzie opisane są wszystkie klawisze funkcyjne, na klawiszu F1 dostępny jest
odpowiedni help. (dotyczy opcji rozrachunki)
13.
W opcji kartoteka pracownika po wciśnięciu
klawisza INSERT w celu dopisania nowego, program pyta o datę zatrudnienia i
datę tę wpisuje jako datę rozpoczęcia ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych
oraz jako datę zatrudnienia do zestawu płacowego.
14.
W opcji kartoteka pracownika przy dopisaniu
nowego program zapyta dodatkowo czy pobrać pracownika z innej firmy. Jeżeli
tak, należy wybrać z menu odpowiednia firmę, a następnie pracownika.
15.
Drukując przelew na PIT-5 program zapyta z
którego konta go wykonać: Firmowego, czy tez z konta właściciela.
16.
Dokonano kilku zmian w pocztowej książce
nadawczej (PKN): Zgodnie z przesłanym nam pismem z Centrum Usług Pocztowych w
Katowicach zostaliśmy poinformowani o zmianie dotychczasowego wzoru PKN.
(Obecny można stosować do wyczerpania zapasów). I zgodnie z uwagami z CENTRUM
nasz wzór został odpowiednio zmodyfikowany. Wyrażono zgodę na umieszczenie
oprócz kolumny UWAGI (zarezerwowanej dla CUP) kolumny "Uwagi nadawcy"
(dotychczasowa kolumna "uwagi").
17.
Dotychczas w ostatniej kolumnie PKN
wyświetlany był pocztowy numer nadawczy. Obecnie po naciśnięciu klawisza TAB w
kolumnie tej wyświetla się na przemian z numerem nadawczym, kwota opłaty za
list. Standardową kwotę opłaty wprowadzamy dopisując lub edytując PKN
(dotychczas można było wprowadzić tam jedynie pierwszy numer nadawczy). Opłaty
za poszczególne listy wprowadzamy naciskając ENTER w ostatnie kolumnie na
poszczególnych wierszach z listami, lub zbiorczo naciskając ENTER w wierszu z
PKN (główna gałąź). Jeżeli nie znamy opłaty za list, należy pozostawić kwotę
ZERO. Program uzna wówczas że pole to nie jest wypełnione.
18.
Drukując PKN, jeżeli na którejś stronie w
kolumnie opłata nie wpisano kwoty opłaty do listu, program nie będzie
podsumowywał takiej strony i stron następnych. (Trzeba to zrobić ręcznie w CUP)
19.
Zwiększono pole na wpisanie numeru nadawczego
20.
Przy pobieraniu odbiorców listów, z kartoteki
klientów (zaznaczeni) program będzie ich dopisywał do PKN w takiej kolejności w
jakiej zostali zaznaczeni w kartotece klientów.
21.
Usunięto zaokrąglanie odsetek ustawowych do
10gr (obecnie do 1gr)
Wersja 8.07.025 (20.10.2007)
1. Wersja
testowa programu (beta)
Wersja 8.07.024 (17.10.2007)
1.
W opcji różnice kursowe zmieniono wydruk
raportu bankowego oraz umożliwiono dodatkowo wydruk tego raportu w walucie
polskiej. Ponieważ niektórzy użytkownicy wykorzystują program KSP w części
różnic kursowych jako analitykę pomocniczą do prowadzenia ksiąg handlowych,
zmiana ta powinna ułatwić im proces księgowania
2.
Podczas wybierania rozrachunku przy
rejestrowaniu przychodu/rozchodu na walutowym rachunku bankowym, można wyszukiwać
dokument wg nazwy kontrahenta (wpisując fragment jego nazwy) lub wg nr rachunku
rozpoczynając pisanie od cyfry. Podczas wybierania rozrachunki posortowane są
wg nazwy kontrahenta i w ramach tego porządku wg numeru dokumentu.
3.
W rozrachunkach walutowych dodano
możliwość sortowania tabeli wg dowolnej kolumny oraz wyszukiwanie rekordów wg
kontrahenta i nr dokumentu.
4.
W punkcie "Ewidencja pojazdów"
dodano szereg opcji umożliwiających złożenie deklaracji i obliczenie podatku
ekologicznego.
a.
Wprowadzając paliwo dokument zakupu paliwa
zarówno w ewidencji przebiegu jak i w KSP program dodatkowo pozwala wprowadzić
ilość litrów zakupionego paliwa
b.
Wprowadzając lub edytując pojazd w KSP lub
w ewidencji przebiegu możemy wprowadzić dodatkowe informacje o pojeździe
niezbędne dla złożenia "Deklaracji Ekologicznej"
c.
W ewidencji pojazdów nowy punkt menu w
którym wprowadzamy stawki podatku ekologicznego
d.
W ewidencji pojazdów nowy punkt menu
pozwalający obliczyć podatek ekologiczny i wydrukować wszystkie niezbędne
ewidencje
5.
Po zainstalowaniu nowej wersji należy w
każdej firmie uzupełnić informacje o samochodach w opcji Rejestr pojazdów (w
KSP) i w opcji Ewidencja pojazdów
6.
Ponieważ dotychczas nie było możliwości
wprowadzenia informacji o ilości zużytego paliwa uzupełnianie jej teraz byłoby
mocno pracochłonne, dlatego też program umożliwia obliczenie ilości zakupionego
paliwa na podstawie jego ceny. Jeżeli w opcji ceny paliwa wprowadzimy minimalne
ceny paliw obowiązujące w roku 2007, to program obliczy dla każdego rachunku maksymalną
ilość zakupionego paliwa. Będzie się można zorientować, czy musimy szczegółowo
uzupełnić dane o ilości zakupionego paliwa, czy też można dla danej firmy nie
prowadzić odpowiednich ewidencji. (podatek < 400 PLN)
7.
Przed ostatecznym wydrukowaniem Deklaracji
ekologicznej powinniśmy wykonać obliczenia (F8)
Wersja 8.07.023 (22.08.2007)
1. Poprawa
błędu w tworzeniu przelewów do ZUS w przypadku gdy spełnione są następujące
(łączne) warunki:
·
właściciel składa deklarację razem z
pracownikami
·
właściciel posiada osoby współpracujące
·
wypłaty dokonywane są w następnym miesiącu
2. Poprawa
naliczania odpisu w sytuacji, gdy środek amortyzowany jest metodą de minimis i
w miesiącu oddania do użytkowania dodano dokument dofinansowania. Program w tej sytuacji zamiast ustalić
odpowiednią część odpisu stanowiącą koszt uzyskania, zerował cały odpis.
Wersja 8.07.022 (04.07.2007)
1. Poprawiono
wzorzec wydruków dokumentów KP i KW w przypadku, gdy drukowanie odbywa się za
pośrednictwem Logomona.
2. Poprawiono
polskie litery we wzorcu listy płac.
3. Zaktualizowano
tabelę odsetek podatkowych.
4. Poprawiono
błąd w liczeniu składki na ubezpieczenie rentowe w przypadku gdy w miesiącu
lipcu wypłacono wynagrodzenie za miesiąc lipiec i miesiąc czerwiec. (generalnie
błąd dotyczy wynagrodzeń wypłacanych za dwa i więcej miesięcy w jednym miesiącu
po 1 lipca 2007)
Wersja 8.07.020 (20.06.2007)
1. W
związku ze zmianą Ustawy o „Systemie ubezpieczeń społecznych” dokonano zmian w
modułach: naliczania wynagrodzeń z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenie, infa
podatkowego, przekazywania danych do programu płatnika, norm podatkowych,
obliczania zasiłków oraz w tabelach płatności.
2. Zmiany
wynikają z obniżenia od 1.07.2007 procentu składki na ubezpieczenie emerytalne
w części finansowanej przez ubezpieczonego z 6.5% do 3.5%.
Wersja 8.07.019 (14.06.2007)
3. Poprawa
obliczeń dla środków trwałych umarzanych jednorazowo dla, których wprowadzono
dokument dofinansowania (program nie brał go pod uwagę)
4. Poprawa
obliczeń "wspak" w płacach, gdy pracownik zachorował w miesiącu
zatrudnienia (program nie zmieniał raz wyliczonej kwoty zasiłku)
5. Poprawa
przekazywania płac do księgi. (Gdy księga była zajęta przez innego użytkownika
program przygotowywał dokumenty, ale ich nie wczytywał)
Wersja 8.07.018 (31.05.2007)
1. Poprawiono
błąd przy dopisywaniu remanentu.
Wersja 8.07.017 (25.05.2007)
2. Poprawiono
błąd przy wczytywaniu danych z archiwum na dysku twardym.
Wersja 8.07.016 (17.05.2007)
3. Poprawiono
błąd przy dopisywaniu umów, wypłat i zasiłków dla pracowników zatrudnionych na
podstawie umowy zlecenie, jeżeli w ich nazwisku występowała polska litera.
Wersja 8.07.015 (16.05.2007)
1. Poprawiono
błąd występujący przy wprowadzaniu "filtru" w kartotece zatrudnionych.
2. Usunięto
możliwość wyboru standardu polskich liter wprowadzanych do bazy danych. Obecnie
obowiązującym standardem jest Latin CP 852. Program instalacyjny dokona wymiany
liter ze standardu mazowia na standard Latin. Dlatego też instalacja obecnej
wersji potrwa znacznie dłużej niż zwykle. Zmieniony też zostanie plik KSP.bat w
którym uruchamiany był sterownik polskich znaków. Jeżeli użytkownik posiada na
wszystkich komputerach system windows w wersji XP, 2000, 2003 może po
zainstalowaniu programu usunąć z pliku ksp.bat linie instalujące sterownik
polskich znaków pl.com (pl.com pojawia się w pliku w trzech liniach). można też
po prostu usunąć plik pl.com.
3. W
deklaracji PIT-11 dodano brakujący pesel lub regon do nazwy płatnika.
4. Zmieniono
nazwę deklaracji dla przelewu PIT-4 (dotychczas PIT-4R)
Wersja 8.07.014 (10.05.2007)
1. Zmieniono
klawisz aktywujący komunikator. Dotychczas ALT+W, obecnie ALT+F10. Klawisz
ALT+W miał konflikt w płacach z wprowadzaniem daty wypłaty.
2. Usunięto
błąd „lock required” pojawiający się podczas eksportu danych do programu
Płatnik. Pojawianie się błędu tego typu związane jest z umożliwieniem
jednoczesnej pracy w płacach i w KSP. Prosimy o przesyłanie mailem informacji o
błędach na adres ksp@logotech.com.pl.
Wersja 8.07.012 (09.05.2007)
1. Poprawiono
naliczanie składki na Fundusz Pracy dla osób zatrudnionych za granicą.
2. Poprawiono
powtórną edycję dokumentów zakupu paliwa i opłacenia raty leasingu w
samochodach. Program zmieniał datę w VAT na datę KSP.
3. Umożliwiono
jednoczesną pracę w jednej firmie dwóm osobom. Jednej wprowadzającej dokumenty
do księgi i VAT i drugiej pracującej w płacach
4. Poprawiono
pobieranie kursów walut z Internetu. NBP dodał kurs bułgarskiego LEVA, jednak nie
publikuje go codziennie (w zasadzie opublikował go w tym roku 2 razy) w związku
z tym struktura udostępnianej tabeli na stronie NBP ulega okresowej zmianie.
KSP za pośrednictwem Logomona przejmując kursy walut błędnie przypisało kurs
rosyjskiego rubla (NBP umiejscowił LEVA tuż przed RUBLEM). Obecnie założono
"sztywne" pobieranie kursów aby uodpornić się na podobne sytuacje. Do
poprawnej pracy tego modułu niezbędny jest program Logomon w wersji 2.02.008.
5. W
projektowaniu składników dodatkowych i potrąceń dodano nową funkcję
"F_NOR(x)" funkcja ta przyjmuje następujące wartości:
a) F_NOR(1) - Płaca minimalna w danym miesiącu z
norm podatkowych
b) F_NOR(2) - jw. ale skorygowana o wymiar etatu
c) F_NOR(3) - jw. ale dodatkowo skorygowana o
absencję. Przy definiowaniu dopłat, funkcja przyjmuje taką samą wartość jak
f_nor(2). Korekta o absencję uwzględniona jest tylko przy obliczaniu potrąceń
d) F_NOR(4) - Minimalna podstawa składki na
ubezpieczenie społeczne
e) F_NOR(5) - jw. ale skorygowana o etat
f) F_NOR(6) - minimalna podstawa składki na
ubezpieczenie zdrowotne
g) F_NOR(7) - Wynagrodzenie przeciętne
h) F_NOR(8) - zwykłe koszty uzyskania
i) F_NOR(9) - podwyższone koszty uzyskania
j) F_NOR(10)
- kwota standardowej ulgi
6. W
każdej firmie wprowadzono dwa notatniki użytkownika (CTRL+N).
a) pierwszy
nazwany "wspólny", dotyczy notatek o danej firmie, jest dostępny dla
każdego użytkownika w sieci.
b) drugi
(użytkownika) dostępny jest jedynie dla użytkownika, który odnotowuje w nim
swoje uwagi. Odnotowane uwagi dostępne są jedynie dla niego. (inni użytkownicy
nie mogą ich zobaczyć)
7. W
kartotece pracownika w danych płacowo zasiłkowych na 4-tej stronie danych,
wprowadzono możliwość zadecydowania, czy wynagrodzenie pracownika jest kosztem
uzyskania przychodu. Jeżeli odpowiemy na to pytanie przecząco wynagrodzenie
pracownika nie zostanie przekazane do KSP. Wg niektórych doradców małżonek
zatrudniony w spółce cywilnej nie jest osobą współpracującą lecz zwykłym
pracownikiem, składki ZUS finansuje za niego spółka i składki te są kosztem
uzyskania a wypłacone wynagrodzenie nie jest kosztem. Chociaż nie zgadzamy się
z tym stanowiskiem dodaliśmy odpowiednią opcję w programie. Wg nas, osoba taka
zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych wyczerpuje przesłanki aby
ją uznać za osobę współpracującą (Art.8 ust. 1,2,2a,11). (wg poradnika ZUS
natomiast, nie jest to osoba współpracująca)
8. Poprawiono
wydruk stanu zatrudnienia w miesiącu i deklaracji DEK-I. Program uwzględniał w
wykazie osób zatrudnionych: uczniów, osoby pobierające świadczenie
rehabilitacyjne, przebywające na urlopie wychowawczym lub urlopie bezpłatnym.
Obecnie program nie uwzględnia tych osób.
9. Dodano
nowy, mały moduł komunikacji między użytkownikami pracującymi w KSP.
·
Dostęp do komunikatora uzyskujemy przez
naciśnięcie klawiszy ALT+W
·
Komunikator nie będzie działał jeżeli brak
będzie wprowadzonych użytkowników
·
Po naciśnięciu ALT+W zobaczymy tabelkę a w
niej.
a) wszystkie
otrzymane wiadomości, które nie zostały oznaczone jako przeczytane
b) wiadomości
dla których przypada na dzień dzisiejszy termin odpowiedzi i na które
odpowiedzi jeszcze nie udzielono
c) tabelka
zawiera kolumny:
·
datę i czas wysłania wiadomości
·
odbiorcę lub nadawcę wiadomości
·
oznaczenie "Odp" czy nadawca żądał
od nas odpowiedzi.
·
nagłówek wiadomości
d) jeżeli
otrzymamy wiadomość z żądaniem odpowiedzi, to możemy na nią odpowiedzieć
wciskając klawisz "O"
e) Nową
wiadomość redagujemy wciskając klawisz INSERT. Nową wiadomość można wysłać do
zaznaczonych użytkowników, których wpierw należy zaznaczyć (klawisz SPACJA,*,+,-)
f) Treść
wiadomości na której ustawiona jest belka można skopiować do schowka klawiszem
CTRL+INSERT
g) redagując
wiadomość, wciśnięcie klawisza INSERT w treści wiadomości skopiuje zawartość
schowka.
h) Wciskając
klawisz F5 możemy nałożyć filtr na wszystkie wiadomości. Spacją zaznaczamy
kolejne warunki. Po zaznaczeniu warunków i wciśnięciu klawisza ENTER program
pokaże na tabelkę z koniungcją wszystkich warunków.
i) Wiadomości
starsze niż 30dni są automatycznie usuwane.
j) klawisz
"w" naciśnięty na wiadomości wymagającej odpowiedzi pokaże cały wątek
pytań i odpowiedzi związany z pierwotną wiadomością
10.
W umowach zlecenie wysokość stawek
ubezpieczeniowch pobierana jest z norm podatkowych bezpośrednio podczas
wyliczania wynagrodzenia wg daty wypłaty. Zablokowano możliwość edycji stawek
na umowie.
Wersja 8.07.011 (31.03.2007)
1. Poprawiono
polskie litery przy wydruku do PDF i maila, gdy bieżąca drukarka miała
ustawiony standard "mazowia"
2. Na
formatce wprowadzania danych do WNT w VAT klawisz INSERT podpowiada kwotę
podatku VAT wg stawki 22%
3. Poprawiono
wydruk folio właściciela. Program kończył działanie z błędem.
4. W
opcji WDT i WNT podczas ostatniej aktualizacji zaginęły opcje związane z
pokazaniem dokumentów w całym roku i drukowaniem tabeli. Zostały obecnie
przywrócone.
5. Dodano
wyszukiwanie w pocztowej książce nadawczej. (należy przed rozpoczęciem szukania
rozwinąć wszystkie gałęzie - klawisz "+")
Wersja 8.07.010 (20.03.2007)
1. Poprawiono
wybieranie opisu zdarzenia w zakupach w VAT.
2. Poprawiono,
edycję dokumentu w marży indywidualnej (również komisowej)
3. Dopuszczono
w środkach trwałych likwidację środka w miesiącu, w którym ujęto go w
ewidencji. (data OT powinna być < daty likwidacji)
4. Podczas
wprowadzania danych do absencji, widać wyłącznie pracowników z kartoteki zatrudnionych.
Wersja 8.07.009 (17.03.2007)
1. W
poprzedniej wersji programu dodano do formatek dla wprowadzania zakupów w KSP,
datę dla potrzeb ewidencji nabyć VAT. Obecnie dodano również taką datę na
formatkach sprzedaży.
2. Dodano
możliwość w sprzedaży krajowej i w krajowych zakupach przeliczenia dokumentu z
waluty obcej na PLN. Postępujemy identycznie jak dla WDT i WNT, naciskając
INSERT w polu kwota. Pojawi się wówczas formatka do wprowadzenia dokumentu w
walucie obcej i możliwość pobrania odpowiednich kursów walut, lub wprowadzenia
ich ręcznie. Niewpisanie kursu waluty spowoduje jej automatyczne pobranie z
tabeli kursów walut NBP i dopisanie dokumentu do rozrachunków walutowych.
Identycznie jak dla WNT i WDT.
3. Zmieniono
wydruki informacji podatkowej usuwając z niej wszystkie dane dotyczące
limitowanej reklamy.
4. Poprawiono
wydruk księgi (zbyt duży margines z lewej strony).
Wersja 8.07.008 (12.03.2007)
5. Poprawa
wydruku PIT-11 dla bieżącego pracownika (dla pracowników zaznaczonych było prawidłowo).
6. Poprawa
obliczania wartości początkowej ŚT w przypadku gdy struktura sprzedaży
opodatkowanej do sprzedaży ogółem za ubiegły rok wynosiła 99%. Program dodawał
1% podatku VAT do wartości początkowej środka.
7. Poprawa
wydruku ewidencji środków trwałych, program pokazywał w ewidencji środki trwałe
zlikwidowane w poprzednim roku, a dla środków przyjętych do ewidencji w roku,
za który drukowana jest ewidencja, pokazywał wartość początkową w podwójnej
wysokości.
8. Poprawa
błędu w wydruku i w obliczeniach sprzedaży VAT dla MP kasowca. Jeżeli fakturę
wystawiono w takim terminie, że 90 dzień od daty jej wystawienia przypadał na
pierwszy dzień następnego okresu rozliczeniowego oraz faktura ta nie została
zapłacona, program nie brał jej pod uwagę przy liczeniu podatku VAT i nie
wykazywał w ewidencji obrotu w następnym okresie rozliczeniowym.
9. Ponownie
zmieniono tytuł przelewu na podatek dochodowy na PIT-5 i PIT-5L
10.
Dodano nowe zestawienie danych zamiast PIT-5 w
wersji uproszczonej. Zestawienie mieści się na jednej stronie.
11.
Nowy wzór księgi przychodów. Usunięto kolumnę
z limitowana reklamą oraz w miejsce numeru dnia drukuje się pełna data.
12.
Zmieniono nieco sposób wprowadzania opisu
zdarzenia, chociaż można oczywiście postępować identycznie jak dotychczas.
a) jeżeli
w polu opisu zdarzenia wpiszemy fragment opisu, to po naciśnięciu klawisza
INSERT belka ustawi się w tabeli wyboru na pierwszym opisie zawierającym wprowadzony fragment
b) edycję
pola w tabeli opisów możemy uzyskać tak jak dotychczas CTRL+ENTER albo przez
naciśnięcie TAB.
c) Dwa
pierwsze znaki opisu w tabeli opisów można przeznaczyć na numer opisu. Program
podczas pobierania wpisze do księgi opis bez tego numeru. Tabela opisów mogłaby
wyglądać np. tak:
·
01 Zakup materiałów budowlanych
·
02 Zakup mat. biurowych
·
03 Różnice kursowe
·
04 Przejazd autostradą A4
d) ponumerowane
opisy zostaną posortowane w kolejności numerów (F7)
e) przy
wybieraniu opisu naciśnięcie cyfry 1,2...9 dokona wyboru odpowiedniego opisu i
wpisanie go do księgi (opisy od numerów 1 do numeru 9)
f) przy
wybieraniu opisu naciśnięcie litery pozwoli nam wpisać kawałek opisu i wyszukać
taki, który zawiera wpisany fragment.
g) wyszukanie
następnego opisu z wybranym fragmentem po naciśnięciu F4
h) jeżeli
w KSP zamiast opisu wpiszemy jego numer, to po naciśnięciu klawisza ENTER,
program przejdzie do następnego pola, a w pole "opis" wpisze ten o
właściwym numerze.
13.
W opcji wprowadzania zakupów i kosztów do
księgi udostępniono datę otrzymania dokumentu VAT. Ponieważ obecnie (z uwagi na
zmiany w PDOF), te dwie daty będą prawie zawsze różne, można datę VAT
wprowadzić bezpośrednio na ekranie w KSP, na następnym ekranie VAT będzie już
wypełniona. Nie będzie więc
potrzeby notorycznego "cofania się" kursorem do tej daty. Jest tu
jednak pewna niebezpieczna zależność. Otóż w ewidencji VAT z datą otrzymania
dokumentu bezpośrednio związane jest pole "uwzględnić w deklaracji za
m-c". jeżeli wprowadzamy nowy dokument to pole to zostanie wypełnione na
podstawie daty VAT. Jeżeli natomiast edytujemy "stary" dokument to
pole to zostanie zmienione jedynie wtedy, gdy przed edycją było zgodne z datą
VAT. Np. Dokument posiada datę VAT 2007.02.25. i numer deklaracji 2007-02.
Jeżeli edytując pole "data VAT" w KSP zmienimy datę na 2007.04.03 to
zarówno data jak i numer deklaracji zostanie zamieniony na formatce VAT. Gdyby
jednak w ewidencji VAT data była równa 2007.02.25 a numer deklaracji 2007-03 to
program pomimo zmiany daty VAT na formatce KSP nie zmieni numeru deklaracji, a
jedynie datę.
14.
naciśnięcie INSERTA w polu data VAT spowoduje
a) przepisanie
daty z KSP (gdy pole będzie puste)
b) przesunięcie
kursora do dnia (gdy pole będzie już wypełnione)
15.
Nowy moduł rozliczania różnic kursowych. W
skrócie:
a) w
instalacji w punkcie "Kurs euro" znajduje się tabela kursów walut.
Tabelę można aktualizować na podstawie publikacji NBP przez internet. Potrzebny
jest do tego celu program Logomon w wersji nie mniejszej jak 2.02.006.
b) Podczas
wprowadzania danych do księgi w opcji WDT i WNT można po przyciśnięciu klawisza
insert otrzymać formatkę do wprowadzenia dokumentu w walutach obcych. Na
formatce tej można klawiszem INSERT przypisać odpowiedni kurs waluty dla
potrzeb ewidencji VAT i dla księgi przychodów. Program przeliczy kwoty w
walucie obcej na PLN i przepisze do odpowiedniego dokumentu w księdze i w VAT.
c) W
module różnic kursowych prowadzone są rachunki walutowe oraz rachunek złotowy
dla potrzeb operacji bankowych w walutach obcych. Program oblicza tam różnice
kursowe zgodnie z art.24c:
·
od różnicy wynikającej z różnych kursów w
momencie zapisu dokumentu do ewidencji i jego zapłaty (w sprzedaży i zakupach)
·
od własnych środków podlegających rozchodowi
wg przyjętej metody fifo lub lifo
·
od różnicy wynikającej z różnych kursów w
momencie otrzymania kredytu i jego spłaty (program rozlicza również kredyty
debetowe).
d) W
module różnic kursowych znajdują się również rozrachunki walutowe. Możemy tu
zobaczyć jak płacony był dany dokument.
e) Ponieważ
całość zagadnienia jest dość obszerna, odsyłamy użytkowników do instrukcji
obsługi znajdującej się na naszym serwerze ftp pod nazwą "KSP różnice
kursowe".
Wersja 8.07.006 (10.02.2007)
1. Po
kilku sygnałach od użytkowników o problemach z przejęciem danych, z ubiegłego
roku postanowiłem przyjrzeć się bliżej temu problemowi. Program przejmował u nich
dane z innej niż zamierzona firmy. Po analizie przesłanych danych okazało się,
unikalny nr Id dla tych firm wcale nie jest unikalny. KSP sięgając po dane za
2006 rok odnajdywało pierwszą firmę o zgodnym Id i przejmowało z niej dane.
Dlaczego taka sytuacja wystąpiła? W jednym przypadku użytkownik przyznał się,
że porządkował sobie kolejność firm w menu poprzez kopiowanie całych katalogów
firm. Np. chciał mieć firmę 11-ta na pozycji 20 więc skopiował zawartość
katalogu firma11 do katalogu firma20. Jest to działanie burzące całą
integralność bazy danych i NIEDOPUSZCZALNE. W innym przypadku użytkownik po
zainstalowaniu KSP na rok 2007 dokonał zmiany w roku 2006 polegającej na tym,
że wykonał archiwizację firmy nr 23 a następnie dopisał nową firmę (nr 96) i wczytał
do niej zarchiwizowane dane. Operacja taka jest oczywiście dozwolona, chociaż
program ostrzega użytkownika podczas wczytywania danych, że identyczna z
wczytywaną, firma o numerze 23 już istnieje w bazie. Program w takiej sytuacji
nadaje wczytywanej firmie nowy nr Id. Użytkownik wprowadził dane do firmy nr 96
i dokonał w niej szeregu zmian. Następnie chciał zaktualizować dane firmy 23 w
roku 2007 na podstawie danych firmy 96 z roku 2006. Dla użytkownika obie firmy
były identyczne, ale nie dla programu. Program zastąpił dane firmy nr 23 w roku
2007 danymi firmy nr 23 z roku 2006 bowiem obie firmy miały identyczny nr Id.
2. Generalnie,
zauważyłem, że użytkownicy (zwykle dla potrzeb "sprawdzenia czegoś
tam") zakładają dodatkowe firmy i kopiują do nich zarchiwizowane dane, na
których wykonują różne doświadczenia. W ten sposób wzrasta u nich niepotrzebnie
liczba firm. Po pewnym czasie nie wiadomo już, czy dana firma jest w programie
potrzebna czy też nie. Boimy się ją usunąć, bo być może zawiera coś istotnego dla
któregoś z pracowników, i tak program KSP rozrasta się niepotrzebnie, a
powielone dane mogą stać się przyczyną licznych błędów. Lepszym sposobem jest
zainstalowanie dodatkowego programu KSP, który będzie nam służył wyłącznie do
testów.
3. Jeżeli
mamy zamiar wprowadzić do programu KSP nową firmę, powinniśmy to robić poprzez
jej dopisanie, a nie jak czasami bywa przez wprowadzenie danych do istniejącej
już firmy. Pamiętajmy, że nowa firma powinna otrzymać nowy identyfikator Id.
Tak więc jeśli mamy w programie niepotrzebną firmę to powinniśmy ją po prostu
usunąć a nie czekać aż pojawi się klient, którego dane wprowadzimy do tej
firmy.
4. Podczas
instalacji niniejszej wersji program dokonuje analizy numerów Id i ich naprawy.
5. Na
koniec jeszcze jedna uwaga. Wielu użytkowników posiada i powinno posiadać
zainstalowane programy antywirusowe. Niestety spora ich część ma liczne wady
np. Panda, Arca_vir, Norton Antyvirus. Programy te znacznie absorbują procesor,
co obniża wydajność komputera, a dodatkowo składając się z kilku niezależnych
modułów niepotrzebnie skanują cięgle te same pliki. Np. pobieramy z Internetu
nową wersję programu, wersja ta jest od razu skanowana przez odpowiedni moduł
kontrolujący strumień odbieranych danych z Internetu. Następnie zapisujemy plik
na dysku, tu włącza się kolejny moduł i znów skanuje plik. Następnie
uruchamiamy spakowany plik np. 807_006.exe i kolejny moduł kontrolujący
uruchamiane programy rozpoczyna skanowanie. itp. itd. Polecamy program Nod32
lub mks_vir, z naszych doświadczeń wynika, że są to zdecydowanie najlepsze
programy antywirusowe. Każdy program antywirusowy posiada opcję wyłączenia ze
skanowania określonych plików, dysków lub folderów. Powinniśmy dokonać takiego
wyłączenia dla katalogów z zainstalowanym programem KSP. Zdarza się bowiem, że
program KSP nie może otworzyć lub skasować jakiegoś pliku należącego do bazy
danych, bo właśnie program antywirusowy go skanuje.
6. I
jeszcze jedna uwaga dla tych użytkowników, którzy zainstalowali nową wersję
przeglądarki IE 7.0. Uruchamiając programy z dysków sieciowych Windows ostrzega
nas o braku certyfikatu dla uruchamianego programu. Windows traktuje nasz
sieciowy dysk jak miejsce internetowe, które powinna chronić jego nadgorliwa
zapora. Aby pozbyć się tego komunikatu należy w opcjach internetowych
przeglądarki (lub w panelu sterowania, w centrum zabezpieczeń) na zakładce
"zabezpieczenia" kliknąć w ikonę "lokalny Intranet",
następnie kliknąć w przycisk "witryny" i dalej w
"zaawansowane". Tam należy dodać nasz dysk sieciowy (np. k:) do listy
zaufanych witryn.
Wersja 8.07.005 (05.02.2007)
1. Poprawiono
kod okresu na przelewach dla deklaracji PIT-4R i PIT-8AR. Dotychczas był to kod
„R”, powinien być kod „M”
Wersja 8.07.004 (03.02.2007)
1. Poprawiono
aktualizację tabel podatkowych na podstawie roku 2006. Program nadgorliwie
informował użytkownika że dokonano zmiany wspólników i aktualizacja jest
niemożliwa)
Wersja 8.07.003 (31.01.2007)
1. Usunięto
z programu wszystkie elementy związane z limitowaną reklamą. (pozostał wzór
księgi, który nadal jest obowiązujący)
2. Wprowadzono
możliwość kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. W danych
wspólnika na ostatniej stronie należy wybrać stosowną opcję.
3. Zamiast
deklaracji PIT-5 i PIT-5L można obecnie wydrukować podobne w formie zestawienie
służące pomocą przy ustalaniu zobowiązania podatkowego.
4. Usunięto
z programu możliwość definiowania innego udziału procentowego wspólnika w
przychodach a innego w kosztach.
5. Wprowadzono
nową deklarację PIT-11 (wersja 15)
6. Wprowadzono
nową deklarację PIT-4R. Deklaracja ta jest drukowana w tym samym miejscu co
poprzednia, miesięczna deklaracja PIT-4
7. Wprowadzono
nową deklarację PIT-8AR. Deklarację tę drukujemy z kartoteki pracowników zatrudnionych na umowę
zlecenie. Poprzednią, miesięczną
deklarację PIT-8A pozostawiliśmy w programie na swoim starym miejscu.
8. Poprawiono
procent składki na ubezpieczenie wypadkowe dla właścicieli na 1.8%
9. W
opcji „Komu-PIT” uwzględniono kwartalny sposób płacenia zaliczek na podatek
dochodowy.
Wersja 8.07.002 (19.01.2007)
1. Zaktualizowano
kwotę granicznej podstawy składek na ubezpieczenie społeczne w roku 2007
2. Poprawiono
kalendarz dni wolnych i kalendarz standardowy.
3. Wprowadzono
w środkach trwałych nową metodę odpisów amortyzacyjnych opisaną w art.22k
ust.7. Implementacja tej metody jest całkowicie poprawna w przypadku firm
jednoosobowych. W przypadku spółek, na dzień dzisiejszy nie można na ten temat
nic powiedzieć. Przyjęto, że limit jednorazowych odpisów przypada na spółkę.
Tak więc, gdyby okazało się, że limit nie dotyczy spółek tylko wspólników, to
metoda ta będzie również poprawna w przypadku, gdy wspólnicy dysponują tym
samym limitem, i jest on wprowadzony w danych konfiguracyjnych jako
wielokrotność limitu dla pojedynczego wspólnika. Ponieważ metoda ta jest bardzo
podobna do wycofanej metody dla nowo zakupionych środków trwałych (30%
jednorazowego odpisu), w podobny sposób zaadoptowano również tę metodę. Dla
środka należy wybrać metodę liniową lub degresywną. Metodą tą będzie on
amortyzowany w następnym roku podatkowym po roku w którym został on wprowadzony
do ewidencji. Następnie należy zaznaczyć, że środek ten będzie amortyzowany
zgodnie z art.22k ust.7. W amortyzacji bilansowej dodano również taką
możliwość.
4. Limity
dla spółki lub osób fizycznych wprowadzamy w punkcie Środki trwałe,
"parametry księgowania". Dodano tam czwartą stronę danych.
5. Nowa
metoda amortyzacji nazywana jest też w programie amortyzacją de minimis.
6. Przyjęto,
że metoda amortyzacji z art.22k ust.7 nie ma zastosowania do rozbudowy środków
trwałych.
7. W
danych konfiguracyjnych klawisz F10 oblicza kwotę wykorzystanego limitu w
poszczególnych latach.
Wersja 8.07.001 (1.01.2007)
1. Pierwsza
wersja programu KSP na rok 2007. Wersja ta nie posiada jeszcze rozwiązanych
następujących problemów:
a. Kwartalny
sposób rozliczania zaliczek na podatek dochodowy
b. Nowy
sposób amortyzacji środków trwałych
c. Brak
limitów dla kosztów ponoszonych na reklamę
2. Należy
instalować wszystkie następne wersje programu. Zawierać będą poprawione błędy, i
nowe elementy rozszerzające możliwości programu.