(c) Logotech AA
Wersja 12.02.053 (08.04.2013)
- Jeśli jedynym odliczeniem na PIT-O była ulga z art.27g, program nie umieszczał na deklaracji PIT-36 ilości załączników PIT-O (pole 311 było puste)
- Program wysyłał mailem, zeznania roczne na adres bieżącej firmy zamiast bieżacego podatnika
Wersja 12.02.051 (16.03.2013)
- Jeśli jedynym odliczeniem na PIT-O były wpłaty na IKZE, program nie udostępniał załącznika PIT-O do wydruku
Wersja 12.02.050 (08.03.2013)
- Poprawiono wprowadzanie kwoty kosztów do innych przychodów na PIT-11 w zeznaniach rocznych. Program
zaokrąglał je do pełnego złotego.
Wersja 12.02.049 (27.02.2013)
- Poprawa przekazywania PIT-40, PIT-4R do bcEdka, gdy platnikiem byla osoba fizyczna
- Zaktualizowano liste organizacji pozytku publicznego (stan 18 luty 2013)
- W info podatkowym dodano informacje o rocznym dochochodzie (dokument do zeznania rocznego)
Wersja 12.02.047 (18.02.2013)
- Poprawiono błąd występujący przy przekazaniu PIT-8AR do bcEdka. Program przekazywał podsumowanie danych bez groszy.
- Poprawiono błąd występujący przy przekazaniu PIT-D do bcEdka. Program nie przekazywał kwot z poz. 30 i 32.
- W zeznaniach rocznych przy imporcie danych z KSP, sprawdzana jest zgodność danych adresowych, nazwiska, i urzędu skarbowego z danymi w liście podatników. Jeśli występują różnice, program proponuje zastąpienie danych w liście podatników na odpowiednie dane z KSP.
- Poprawa przekazywania PIT-11, PIT-8C do bcEdka, gdy platnikiem byla osoba fizyczna
Wersja 12.02.041 (30.01.2013)
- Poprawiono błąd w PIT-28, Program na zalaczniku PIT-D nie umieszczal danych o uldze odsetkowej
Wersja 12.02.038 (22.01.2013)
- Poprawiono błąd, który czasem uniemożliwiał wczytanie nowej licencji do programu.
- Przy przekazywaniu PIt-11 z umowy zlecenie do bcEdka usunięto blok zaznaczania wysokosci kosztów ze stosunku pracy
- Poprawiono opis na PIT-36L zamiast ART.45 UST. 3C był napisa ART.3C
- Poprawiono podpowiadaną domyślnie składkę na wypadkowe po 1 kwietnia 2012 powinna wynościć 1.93 a było 1.69 (w zeznaniach)
Wersja 12.02.037 (18.01.2013)
- Poprawa w zaokrąglaniu pola 71 na PIT-40 (podstawa opodatkowania)
- Poprawa wydruku przelewu do zeznań rocznych, program umieszczał w polu typ okres napis 12R2012 podczas gdy powinien wypisać tylko 12R
Wersja 12.02.031 (09.12.2012)
- Zaktualizowano tabelę odsetek podatkowych
- Odblokowano opcję "Instalacja na Nowy Rok". Należy pamietać o wykonaniu aktualizacji programu. Po zainstalowaniu na Nowy rok program działa w oparciu o przepisy roku 2012.
- Poprawiono przekazywanie PIT-11 z umów zlecenia do bcEdka
- MF opublikował nowe schematy elektroniczne deklaracji PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39. Schematy te zostały uwzględnione w programie.
- Zmieniono nieco wydruk rocznej infromacji RMUA
Wersja 12.02.030 (23.11.2012)
- Dodano edycję wzorca PIT-11 dla drukarek igłowych
- Dodano 80 organizacji pożytku publicznego
- Poprawiono błąd związany z przekazywaniem deklaracji PIT-11 i PIT-40 do bcEdka dla zaznaczonych
pracowników
- Niektóre funkcje programu zostały przeniesione do paska menu na głównej formatce. np. statystyki, instalacja nowej wersji
i zmiana bazy danych
- Zaktualizowano minimalną podstawę składki na ubezpieczenie społeczne osób przebywających na urlopie wychowawczym
- Zaktualizowano ograniczenie dobrowolnej skłądki na ubezpieczenie chorobowe
- We wnioskach VZM-1 dodano wykaz materiałów obowiązujący od 2011 roku. Zmiana
wykazu po naciśnięciu klawisza F10
- Nowe deklaracje PIT-26, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39. Deklaraje wykonaliśmy na podstawie projektu, który
znajduje sie w podpisie MF. Na razie zostały zmienione jedynie formularze, ich wersja elektroniczna jest bez
zmian. Zablokowano dostęp do zeznań użytkownikom bez ważnej licencji z opcją zaznań na rok 2012.
- Z uwagi na sporo uwag od użytkowników dotyczących ich zdaniem zbyt małego rozmiaru formatki kalkulatora
(rozmiar oczywiście można było zmieniać, ale nie poprzez rozciągnięcie formatki tylko klawiszami kursora + CTRL),
zmieniono formatki kalkulatorów na "rozciągliwe". Przy okazji w kalkulatorze standardowym dodano tryb dodawania
godzin (klawisz G). Szczegółów można się dowiedzieć w helpie po naciśnięciu klawiszy ALT+H. Dodano też
wyliczanie kwoty netto i vat od brutto. Oprócz działających dotychczas klawiszy F2,F3 itd.
Dodano operatory N i V. Wyliczenie vatu 23% od 1000 zł brutto wykona się po
naciśnięciu 1000 V 23 Enter. Wyliczenie kwoty netto od 100 zł brutto wg
stawki 23% wykona się po naciśnięciu 1000 N 23 Enter.
- Ponieważ niewiele osób korzysta z kalkulatora opisowego znacznie uproszczono jego funkcjonalność, obecnie
można w nim wykonywać jedynie operacje arytmetyczne. Jedyna dostępna funkcja to skala(kwota;rok),
Funkcja ta oblicza podatek wg skali z roku "rok" od dochodu "kwota" np. skala(10000;1992)
obliczy podatek od kwoty 10000zł wg skali z roku 1992. W programie dostępne są skale od 1992 roku.
Jeśli rok zostanie pominięty podatek zostanie obliczony wg bieżącej skali np. skala(1000)
- Zmieniono zasady obsługi schowka. Obecnie można kopiować dane z KSP, które będą dostępne dla innych
aplikacji (również dla KSP). Ze schowkiem generalnie można wykonywać dwie operacje. Kopiowanie do
schowka (Ctrl+C) oraz wklejanie ze schowka (Ctrl+V). Opcje wklejania i kopiowania dostępne są również po
naciśnięciu prawego klawisza myszy. Omówimy w kolejności poszczególne opcje menu podręcznego a następnie
omówimy działanie skrótów klawiaturowych. W podręcznym menu mamy do dyspozycji następujące opcje:
- Kopiuj tekst z ekranu do schowka. Wybranie tej opcji skopiuje do schowka cały tekst dostępny na formatce
w takim układzie jak występuje na formatce. Jak wiemy klawisze Ctrl+P kopiują tekst z formatki do edytora
wydruków, w tym przypadku ten sam tekst kopiowany jest do schowka. Tekst ten będzie dostępny dla innych
aplikacji np. dla edytora tekstów lub notatnika. Aby zachować formatowanie formatki należy wybrać w edytorze
czcionkę o stałej szerokości np. Courier New Roman.
- Kopiuj Wszystkie pola do schowka. Jeżeli formatka znajduje się w trybie edycji opcja pozwala skopiować wszystkie pola edycyjne do schowka. Pola te będą dostępne jedynie dla aplikacji z firmy Logotech. Zawartość schowka dla innych aplikacji nie ulegnie zmianie
- Kopiuj pole do schowka. Program kopiuje wskazane myszą (lub bieżące) pole do schowka dwa razy, raz jako tekst dostępny później dla innych aplikacji (oraz dla KSP) i drugi raz jako pole widoczne w schowku wyłącznie w programie KSP.
- Kopiuj wiersze do schowka. Jeżeli bieżąca formatka zawiera tabelę (wiersze i kolumny), to po wybraniu tej opcji zostaniemy poproszeni o zaznaczenie kolumn, które mają się znaleźć w schowku, program skopiuje zaznaczone (lub wszystkie) wiersze tabeli do schowka w formacie, który będzie zrozumiały dla aplikacji Excel. Wklejenie zawartości schowka do excela przeniesie do niego zaznaczone wiersze i wybrane wcześniej kolumny.
- Wklej pole ze schowka. Opcja wkleja zapisane w schowku pole (opcja c.) do pola na którym wciśnięto prawy klawisz myszy.
- Wklej pole z formatki. Jeżeli bieżąca formatka jest identyczna z formatką zapamiętaną w opcji b), program wklei wskazane pole z zapamiętanej formatki do pola wskazanego prawym klawiszem myszy.
- Wklej wszystkie pola z formatki. Jeżeli w schowku znajdują się zapamiętane wszystkie pola formatki (opcja b) i bieżąca formatka jest taka sama jak zapamiętana, to zostaną skopiowane wszystkie pola zapamiętanej formatki do formatki bieżącej.
- Wklej tekst ze schowka. Opcja kopiuje tekst zawarty w schowku. Do bieżącego, wskazanego prawym klawiszem myszy pola. Tekst może pochodzić z innych aplikacji.
- Wyczyść schowek. Opcja usuwa całą zawartość schowka.
- Większość aplikacji podczas operacji kopiowania usuwa dotychczasową zawartość schowka i zastępuje ją nową. Ponieważ KSP może skopiować do
schowka dane różnego typu (wszystkie pola, wybrane pole, tekst), podczas kopiowania usuwane są dane jedynie tego samego typu co dane kopiowane. Jeżeli wiec skopiowaliśmy do schowka wszystkie pola formatki, i obecnie kopiujemy do schowka wybrane pole, to w schowku nadal pozostaną skopiowane wszystkie pola.
- Powyższe operacje można wykonać z pomocą skrótów klawiaturowych, mamy do dyspozycji 4 klawisze Ctrl+C, Ctrl+Shift+C, Ctrl+V, Ctrl+Shift+V. Ponieważ klawisze są tylko 4 a możliwych do wykonania operacji jest 9, to którą akcję podejmie program po naciśnięciu klawisza będzie zależeć od innych okoliczności.
- Ctrl+Shift+C: po naciśnięciu tych klawiszy program podejmie jedną z dwóch akcji: Do schowka zostanie skopiowany tekst z bieżącej formatki, jeżeli nie ma na niej aktywnych pól edycyjnych, (zob. a) lub skopiowane zostaną wszystkie pola edycyjne jeśli są (zob. b)
- Ctrl+Shift+V: klawisze wywołują akcję opisaną w punkcie g). Wszystkie pola z zapamiętanej formatki zostaną wklejone do formatki bieżącej jeśli formatka zapamiętana jest identyczna z bieżącą.
- Ctrl+C: klawisze mogą wykonać operacje opisane w punktach a) c) d). I tak:
- Jeżeli na bieżącej formatce brak jest aktywnych pól i formatka nie jest tabelą, wykonana zostanie akcja a), a więc skopiowanie tekstu do schowka
- Jeżeli na bieżącej formatce brak jest aktywnych pól edycyjnych i bieżąca formatka jest tabelą, program wykona akcję d), a więc skopiuje wiersze tabeli do schowka w formacie Excela.
- Jeżeli bieżąca formatka zawiera pola edycyjne, program dla bieżacego pola wykona akcję c), a wiec skopiuje pole i tekst z pola do schowka, tekst będzie dostępny dla innych aplikacji
- Ctrl+V: Te klawisze mogą wykonać akcje opisane w punktach e,f,h). Zawsze wklejane jest do bieżącego pola dostępna w schowku zawartość w następującej kolejności:
- Zapamiętane wcześniej pole bieżącej formatki.
- Odpowiednie pole z zapamiętanej formatki, gdy zapamiętano wszystkie pola.
- Zapamiętane pole z innej formatki opcją Ctrl+C
- Tekst ze schowka zapamiętany w innej aplikacji.
Tak więc, jeśli w schowku znajdują się zapamiętane wszystkie pola jakiejś formatki, nie będzie możliwe wklejenie tekstu z innej aplikacji, bowiem pierwszeństwo ma zapamiętana formatka.
Wersja 12.02.029 (09.11.2012)
- W normach podatkowych dodano jeszcze jedną stawkę ryczałtu 10%. Należy pamiętać, że powinniśmy zaznaczyć tylko tyle stawek ile rzeczywiście występuje w danej firmie. z jednej strony przyśpiesza to wprowadzanie danych, a z drugiej formatki są tak skonstruowane, że pozwalają pokazać jednocześnie 5 stawek ryczałtu. Gdy zaznaczymy wszystkie 6 stawek wygląd formatek będzie mało przejrzysty.
- Zaktualizowano tabelę odsetek podatkowych
Wersja 12.02.028 (06.11.2012)
- Poprawiono błąd związany z obliczaniem podstawy zasiłku. Błąd występował w sytuacji, gdy pierwszy miesiąc okresu zasiłkowego (12-ty miesiąc wstecz) pokrywał się z miesiącem zatrudnienia, oraz pracownik przepracował więcej niż połowę tego miesiąca, ale nie cały. Program uwzględniał ten miesiac w obliczeniach podstawy zasiłku.
- Poprawiono błąd w obliczeniu podatku zryczałtowanego (ryczałt ewidencjonowany) w przypadku gdy jedynym przychodem danego miesiaca był przychód ujemny
- W danych płacowych pracownika, na pierwszej stronie można teraz zaznaczyć, że pracownik jest pracownikiem
tymczasowym (ustawa z 9 lipca 2003 "o zatrudnianiu pracowników tymczasowych"). Pracownik taki różni się
w programie od "zwykłego pracownika" sposobem obliczania wynagrodzenia za urlop i ekwiwalentu za urlop.
Obydwa składniki są obliczane w identyczny sposób. Program ustala sumę składników wliczanych do podstawy
urlopu z okresu poprzedzającego miesiąc urlopu od początku okresu zatrudnienia. Sumuje również liczbę dni
roboczych czasu nominalnego i dodatkowych dni roboczych przepracowanych w tym okresie. Następnie dzieli
tak obliczoną sumę składników przez sumę ilości dni otrzymując średnią stawkę dzienną. Wynagrodzenie za
urlop jest iloczynem tej stawki i ilości dni urlopu. Ponieważ w programie nie wprowadzamy ilości dni
ekwiwalentu, lecz ilość godzin, należy dla takiego pracownika niezależnie od wymiaru etatu wpisywać
jako ilość godzin ekwiwalentu iloczyn ilości dni ekwiwalentu i liczby 8. Np. jeśli pracownik ma mieć
2 dni ekwiwalentu to należy wpisać 16 godzin.
- Jeżeli brak jest miesięcy z których możnaby ustalić stawkę dzienną urlopu, stawka ta ustalana jest na podstawie danych bieżącego miesiaca (miesiąca urlopu). Taka sytuacja nie powinna wystąpić, bowiem pracownik nabywa prawo do pierwszych 2 dni urlopu dopiero po przepracowaniu pełnego meisiaca.
- Absencję uzupełniono o raport z obliczeń urlopu dla pracownika tymczasowego.
Wersja 12.02.026 (30.10.2012)
- Poprawiono błąd związany z przekazywaniem korekt deklaracji VAT-7 dotyczących roku 2011, do programu bcEdek. Program tworzył plik xml wg nowej struktury tego pliku. Okazało się jednak, że MF zmieniło zasadę i deklaracje korygujące składane obecnie za rok 2011 mają mieć starą strukturą. (Trudno ustalić, kiedy nastąpiła ta zmiana, jeszcze 2 tygodnie temu wszystko działało). MF zmieniło schemat najnowszej deklaracji dodając ograniczenie, że może dotyczyć wyłącznie roku 2012 i następnych)
- Zmieniono opcję wprowadzania remanentu, przez dodanie dodatkowej kolumny "uwzględnij w zaliczce". Przez naciśnięcie w tej kolumnie klawisza ENETR możemy wybrać odpowiedź twierdzącą lub przecząca. Wybranie odpowiedzi przeczącej spowoduje, że program nie będzie uwzględniał tak oznaczonego remanentu w obliczeniach miesięcznej (lub kwartalnej) zaliczki na podatek. Tym niemniej remanent ten zostanie zawsze uwzględniony podczas importu danych do zeznań rocznych i podczas wydruku folio.
- Niektórzy użytkownicy wprowadzają do ewidencji zakupów VAT, zakupy ze stawką 0% i zwolnione. Jeżeli w konfiguracji VAT będa mieli zaznaczoną drugą metodę umieszczania kwot NETTO na deklaracji, to zakupy te zarówno w ewidencji jak i na deklaracji nie będą zawierać kwot netto wg stawek 0% i zw.
- Dla wypłat umieszczanych na dekalracji PIT-8C dodano eksport przelewów w formacie Eliksir-0
- W sprzedaży, w opcji wprowadzania faktur zaliczokowych i rozliczania zaliczek dodano stosowne zestawienie zaliczek nierozliczonych i wszystkich zaliczek
- W zakupach dodano opcję ewidencji i rozliczania zaliczek. Opcja działa podobnie do zaliczek w sprzedaży. Przy rozliczeniu zaliczki, gdy dokument przekazywany jest do księgi, program umieszcza go w kolumnie ZAKUPY. Gdyby nie były to zakupy, ale pozostałe wydatki, należy w opcji zakupy krajowe zmienić typ dokumentu z "Z" na "I".
Wersja 12.02.025 (22.10.2012)
- W edytorze wydruków można wysunąć pojedynczą linię na drukarce igłowej po naciśnięciu klawiszy CTRL+L
- Poprawiono obliczanie rocznego podatku (PIT-28) w info podatkowym właściciela
- Do czcionek dodano niemieckie znaki diakrytyczne
- Do listy miejscowości w gminach dodano TYNIOWICE (Podkarpackie)
- Przy aktualizacji historii wynagrodzeń na podstawie roku 2011 aktualizują się jedynie ci pracownicy,
którzy znajdują się w kartotece pracowników i byli w niej podczas instalacji na nowy rok. Dzieje się
tak dlatego, że pracownicy w roku 2011 i w roku 2012 powinni posiadać ten sam unikalny numer Id. Obecnie, gdy
nie wszyscy pracownicy zostaną zaktualizowani możliwe jest dokonanie następnej aktualizacji. Pracownicy będą
identyfikowani nie przez unikalny numer ID ale przez numer PESEL. Do dośc ryzykowna operacja, ale czasem
jedyna możliwa, gdy w bieżącym lub ubiegłym roku wczytywano dane archiwalne po zainstalowaniu programu
na nowy rok. Program po wykonaniu zwykłej aktualizacji zada użytkownikowi stosowne pytanie o aktualizację wg
PESEL.
- W opcji WDT eksport dodano powiązanie sprzedaży z magazynem samochodów (klawisz M)
- Poprawiono przekazywanie danych do płatnika. W celu uniknięcia płacenia wysokiego ZUS, czasem pracodawca
zatrudnia pracownika na dwie umowy miesięcznie. Pierwsza jest w całości "ozusowana", natomiast dla drugiej
opłacane są wyłącznie składki zdrowotne. Do tej pory KSP przekazywało do płatnika tak zatrudnionego
zleceniobiorcę na dwóch oddzielnych deklaracjach pierwszej RCA i drugiej RZA. Zleceniobiorca powinien
być przekazany na jednej deklaracji RCA z łączną kwotą wypłat.
- Dla użytkowników, którzy mają wykupioną opcję statystyk dodaliśmy kilka nowych analiz. Aby jednak móc z
nich w pełni skorzystać należy uzupełnić kilka danych.
- W module "Instalacja/użytkownicy/Wszyscy użytkownicy" można obecnie klawiszem INSERT
naciśnietym w polu "imię i nazwisko operatora" przyporządkować operatora do pracownika zatrudnionego
w biurze rachunkowym. Tym sposobem, będziemy mogli łatwiej ustalić średnie miesięczne koszty związane
z zatrudnieniem operatora.
- W module "TABELE PODATKOWE" dodano nowy punkt "Parametry analiz". Na punkt ten składają się trzy opcje
- Przyjmowane dokumenty i terminy określone w umowie. W tym punkcie możemy przypisać każdej firmie numer dnia, w którym firma zobowiązana jest dostarczyć dokumenty do biura. Dodatkowo dla każdej firmy możemy wprowadzić datę przyjęcia porcji dokumentów ich ilość i ewentualnie uwagi. Dane tu wprowadzone będą prezentowane na wykresach, z których będzie się można dowiedzieć jak klient dostarcza dokumenty do biura i jak dokumenty te są wprowadzane. W opcji działa grupowe podstawianie pod zaznaczone rekordy (F2). Do tej opcji mają dostęp wszyscy operatorzy.
- Koszty pracy. W opcji zobaczymy listę wszystkich operatorów. Jeżeli zaznaczymy operatorów i wciśniemy klawisz F8, program wyliczy dla nich średnie miesięczne koszty pracy z ostatnich 6 miesięcy i umieści w kolumnie "koszty pracy". Operatorzy, którzy nie będą powiązani z kartoteką pracowników biura po wykonaniu tej operacji pozostaną zaznaczeni. W opcji działa podstawianie wartości pod zaznaczone rekordy (F2). Do kolumny drugiej możemy wpisać dodatkowe koszty związane z pracą operatora np. koszty ogólnozakładowe lub prowizje z poza listy płac. Do opcji ma dostęp jedynie SuperAdministrator.
- Przychody biura. W tej opcji (dostęp do niej ma jedynie SuperAdministrator) możemy wprowadzić średnie miesięczne przychody biura związane z prowadzeniem ksiąg danego klienta. Mamy tu też możliwości automatycznego wyliczenia tych przychodów. Klawisz F8 odszuka w księdze klienta faktury kosztowe wystawione przez biuro i ustali średnią, miesięczną wartość przychodów. Natomiast klawisz F9 przychody te ustali na podstawie wystawionych przez biuro faktur w module fakturującym. W opcji działa podstawianie wartości pod zaznaczone rekordy (F2).
- Mamy więc, w programie wiele pożytecznych informacji. Wiemy jakie przychody generuje klient biura,
ile kosztuje pracownik, ile czasu poświęca firmie, ile dokumentów do niej wprowadza. Mamy więc komplet
informacji aby ocenić pracę operatora, jej rytmiczność, współpracę z klientem i opłacalność umowy z klientem.
Oceny możemy dokonać na podstawie sporządzanych wykresów. W programie dodano ich kilka. Dotychczas mieliśmy
do dyspozycji jedynie analizę pracy operatora: kiedy wprowadza dokumenty, kiedy pracuje, kto jest
najpracowitszy, a kto najmniej wydajny itp. Obecnie analizy powiększyliśmy o kontekst pracy z poszczególnym
klientem biura. Do dyspozycji mamy następujące analizy:
- W opcji Użytkownicy/Statystyki dodaliśmy wykres "Operator i jego firmy". Po wybraniu z listy
operatora możemy zobaczyć listę firm, w których wprowadza dokumenty z informacją o ilości
wprowadzanych w danej firmie dokumentów i udziale procentowym dych dokumentów w zbiorze
wszystkich dokumentów wprowadzonych przez operatora. Analiza przeprowadzana jest za
wybrany okres i może pokazywać tak jak opisaliśmy wyżej wprowadzone dokumenty lub
czas pracy operatora w firmie.
- Pozostałe analizy znajdują się w opcji statystyki w info-podatkowym. Pierwsza z nich to "Dokumenty i
czas pracy w firmie". Wykres pokazuje łączną pracę wszystkich operatorów wprowadzających dane do bieżącej
firmy. Wykres może pokazać w zależności od wybranej opcji:
- Ilość wprowadzanych dokumentów
- Czas pracy operatorów
- Ilość wprowadzonych dokumentów na godzinę pracy, czyli inaczej trudność wprowadzanych
dokumentów, lub wydajność operatorów w danej firmie.
Dane możemy zobaczyć za okres jednego miesiąca lub wszystkich miesięcy, wtedy dane za
poszczególne miesiące zostaną na siebie nałożone. Dodatkowo możemy zobaczyć dane w ujęciu
rocznym w podziale na poszczególne miesiące.
- Ranking firm - Dokumenty i czas pracy. Opcja pokaże nam uporządkowaną listę firm za wybrany
miesiąc lub za cały rok. Na pierwszych miejscach znajda się firmy, z największą ilością
dokumentów - z największą ilością poświęconego im czasu oraz z najmniejszą wydajnością - czyli
te w których najwolniej wprowadza się dokumenty.
- Terminowość wpływu dokumentów. Wykres pokaże nam za wybrany miesiąc lub sumę wszystkich miesięcy:
daty i ilości dostarczonych do biura dokumentów (niebieskie słupki), Termin ich dostarczenia
wynikający z umowy (czerwona linia) oraz ilości dokumentów wprowadzonych do danej firmy. Możemy,
więc ocenić jak operatorzy pracują z danymi klienta, czy klient jest terminowy, czy praca operatorów
jest rozłożona w czasie czy też skupiona na kilku dniach miesiąca.
- Przychody i koszty biura. Analiza pozwala ocenić jak zmienia się dochodowość klienta w trakcie
roku. Z jednej strony wiemy jakie przychody generuje klient, z drugiej strony wiemy ile kosztuje
nas każdy z operatorów. Można więc obliczyć, jaka część kosztów operatora przypada na prowadzoną
firmę i określić dochód oraz koszt wprowadzenia jednego dokumentu. Analiza może być prowadzona
na podstawie czasu, jaki operator poświęca firmie lub ilości wprowadzonych dokumentów. Te dwa
elementy powtarzają się przy wszystkich następnych analizach. Chodzi o to aby ustalić jaka część
wynagrodzenia operatora przypada na analizowaną firmę. Można to zrobić ustalając proporcję
ilości dokumentów jakie operator wprowadził do firmy do ilości wszystkich wprowadzonych
przez niego dokumentów w zadanym okresie, lub ustalając proporcję czasu pracy z daną firmą
do łącznego czasu pracy we wszystkich prowadzonych przez niego firmach w zadanym okresie.
- Ranking dochodowości. Z poprzednią analiza wykonywaną dla bieżącej firmy koresponduje ranking
dochodowości. Wykres pokazuje najbardziej lub najmniej dochodowe firmy. Lub firmy w, których
wprowadzenie jednego dokumentu jest najdroższe lub najtańsze. Na czerwono oznaczone są te słupki
które pokazują wysokość straty. Ranking można wykonać za wybrany okres.
- Firma i operatorzy. Analiza pokazuje bieżącą firmę a w niej operatorów, którzy wprowadzają
dokumenty. Pokazany jest procent wprowadzonych dokumentów przez operatora do tej właśnie firmy
spośród wszystkich firm, do których operator wprowadza dane. Pokazani są jedynie ci operatorzy,
którzy miesięcznie wprowadzają co najmniej 10 dokumentów.
Wersja 12.02.024 (08.10.2012)
- Poprawiono wydruk bieżących płatności w ryczałcie. Program podawał kwotę rocznego podatku zamiast miesięcznej zaliczki. dodatkowo wydruk nie mieścił się na kartce A4.
- Poprawiono kartę wynagrodzeń. Program drukował podstawę do ZUS z umowy zlecenie dodając kwotę brutto od nieozusowanych umów.
- zaktualizowano kwoty płacy minimalnej na 2013 rok i granicznej kwoty odpisu amortyzacyjnego de-minimis
- Zmieniono czcionki tak, aby pliki pdf były mniejsze. Obecnie czcionki nie są już instalowane w systemowym katalogu windows, tylko tymczasowo ładowane do pamięci przy uruchamianiu programu KSP. Jest oczywiste, że czcionki które są aktualnie w użyciu nie dają się usunąć, w związku z tym, aby zabezpieczyć sobie możliwość zmiany tych czcionek w przyszłości, program instalacyjny będzie wymagał od użytkownika aby zamknął przed instalacją wszystkie uruchomione programy KSP (np. te z ubiegłych lat). Jeśli programy nie zostaną zamknięte, program instalacyjny upomni się o ich zamknięcie.
- Poprawiono przekazywanie do płatnika podstawy do ubezpieczeń dla osób przebywających na urlopie wychowawczym. Raport z obliczeń był poprawny, a do płatnika wędrowała minimalna podstawa.
- Dotychczas w edytorze wydruków nie było mozliwości usunięcia znacznika końca strony, jeśli strona ta była
ostatnią stroną wydruku. Obecnie po naciśnięciu klawisza DEL lub CTRL+DEL na ostatniej linii
(ze znacznikiem końca strony - żółte kropki), program zmieni kolor tej linii z żółtej na czrwoną.
Przywrócenie koloru zółtego po naciśnięciu klawiszy CTRL+INSERT na tej linii. Kolor czerwony oznacza,
że jeśli skierujemy wydruk na drukarkę igłową, program nie będzie wysuwał strony po napotkaniu czerwonej
linii.
- Jeśli będziemy drukować faktury na drukarce igłowej, to bez względu jakie parametry drukarki zostną ustawione program wykona następujące operacje:
- zawsze ustawi parametr ilośc kopii=1
- niezależnie od wyboru stron do wydruku, na drukarkę zostaną skierowane wyłącznie strony nieparzyste
- z wydruku zostanie usunięty napis Oryginał
- Przywrócono możliwość wydrukowania folio ryczałtowca z podsumowaniem narastająco
- Jeżeli pracownik ma wypłacaną wypłatę (lub inne jej elementy) w miesiącu w którym już nie jest pracownikiem to przy obliczeniach podatku nie jest uwzględniana ulga, a do programu płatnika będzie przechodził z kodem 3000
- Przy projektowaniu własnych list płac dodano składnik FP i FGŚP
Wersja 12.02.023 (01.10.2012)
- Dodano dodatkowe dwie stopy procentowe w ryczałcie ewidencjonowanym. Nalezy w punkcie "Instalacja/Normy podatkowe/Stawki ryczałtu", zaznaczyć (Spacją, Enterem lub myszą) te stawki, które wystepują w danej firmie.
- W edytorze zestawień, dodano możliwość dopisywania linii (ENTER) i ich usuwania (CTRL+DEL).
Mozna też dopisać znak podziału strony (CTRL+INSERT)
- Ponieważ dotychczas klawisz ENTER wprowadzał edytor w tryb sumowania liczb, obecnie ten tryb wywołamy po naciśnięciu jednego z klawiszy:
ALT+, ALT-, CTRL+, CTRL-. Klawisz ENTER dopisuje lub łamie linię. Nalezy mieć na uwadze, że usunięcie znaku podziału strony lub dopisanie zbyt wielu linii,
może spowodować iż taka zmodyfikowana strona nie zmieści się na zadrukowywanym arkuszu
- Na przelewach na podatek dochodowy zamiast formularza PIT będzie widniał opis PIT-5.
Pozostałe formularze bez zmian PPL, PPE.
- Dodano możliwość wydruku przelewu w postaci nadruku na drukarce laserowej (A4-dwa odcinki).
Przypomnijmy, że do sterowania położeniem napisów na wzorcu służą dwa kody sterujące <Mxx>
i {xx}. We wzorcach przelewów zastosowano dwa kody <M62> przesuwa wszystkie następne
linie o 62mm w prawo a kod {96} przesuwa następną linię o 96mm w dół
- W dofinasowaniach PFRON, zmieniono kwotę płacy minimalnej, która od września 2012 brana jest z roku poprzedniego (1386zł)
Wersja 12.02.021 (12.09.2012)
- Nowa dekalracja VAT-7 i VAT-7K w wersji elektronicznej a wraz z nią nowe załączniki ORD-ZU, VAT-ZZ i VAT-ZT
- W opcji "Eksport do płatnika - PIT-4" dodano 2 nowe zestawienia: pierwsze to zestawienie naliczonych składek ZUS za wybrane okresy rozliczeniowe. Zestawienia tego, żąda zwykle ZUS podczas kontroli. Oraz drugie zestawienie, a w zasadzie to "pierwsza przymiarka", do rocznego raportu RMUA.
Wersja 12.02.020 (07.09.2012)
- Poprawa wydruków: KP/KW (brak wpłacającego na drugim egzemplarzu), ZUS-Z3 (brak składników wypłacanych kwartalnie), Folio właściciela (brak kwot w kol. 13,14 - były tylko wydatki, razem)
- Zmieniono zasady obliczania zaliczek na podatek dochodowy za miesiąc grudzień. (Płatne do 20-go stcznia). Jeżeli uzytkownik wprowdzi remanent na dzień 31 grudnia, zaliczka będzie uwzględniała ten remanent. Naszym zdaniem podatnik w celu ustalenia zaliczki za grudzień powinien uwzględnić remanent na 31 grudnia.
- W kartotece "Środki trwałe w budowie", dodano możliwość połączenia inwestycji (klawisz F12). Najpierw należy ustalić do której inwestycji należy dołączyć inwestycje zaznaczone. Inwestycja ta musi być rekordem bieżącym. Następnie trzeba zaznaczyć inwestycje, które zostaną dołączone. Mając bieżącą inwestycję i inwestycje zaznaczone, należy wcisnąć klawisz F12. Wszystkie faktury z zaznaczonych inwestycji zostaną przypisane do inwestycji bieżącej.
- W obliczeniach listy płac usunięto błąd polegający na tym, że po dopisaniu nowego pracownika do listy klawiszem INSERT, program usuwał dane o wypłacie pierwszemu pracownikowi na liście (kwota do wypłaty w gotówce była ujemna).
- Zmieniono funkcję opracowującą pliki z kedu nadesłane przez ZUS. Obecnie zanim przystąpimy do ich analizy w programie KSP, należy założyć na dysku twardym komputera roboczy katalog i wypakować do niego otrzymane pliki xml. Program KSP utworzy podkatalog xml, w katalogu roboczym a w nim komplety korygujące. Najlepiej jest wykonywać analizę otrzymanych plików łącznie, a nie pojedynczo (oznacza to, że najlepiej wypakować wszystkie pliki a nie tylko wybrane). Wynika to z faktu, że ubezpieczeni w deklaracjach rozliczeniowych ZUS najczęściej mają błędy w danych identyfikacyjnych. Jeżeli poprawimy te błędy dla części ubezpieczonych, trzeba będzie to jeszcze raz zrobić przy analizie kolejnej porcji danych z ZUS. Najlepiej wiec zrobić to raz dla wszystkich dokumentów. Celem tego modułu jest utworzenie na podstawie danych nadesłanych z ZUS jednego kompletnego kompletu rozliczeniowego na każdy okres rozliczeniowy. Prawidłowo sporządzony Komplet powinien zawierać:
- Jedną deklarację DRA
- Jeden komplet rozliczeniowy RCA zawierający dane o składkach dla właściwych ubezpieczonych
- Jeden komplet rozliczeniowy RZA zawierający dane o składkach na ub. Zdrowotne dla właściwych ubezpieczonych
- Jeden komplet RSA z danymi o absencjach i świadczeniach w zadanym okresie
Tymczasem dane z ZUS (często pochodzące z wczytania papierowych dokumentów) zawierają często dla rozliczanego okresu:
- Wiele deklaracji DRA (kolejne korekty), lub nie zawierają tych deklaracji wcale
- Wiele kompletów RCA,RZA RSA zawierających dane tylko niektórych ubezpieczonych. Np. może wystąpić sytuacja, że za zadany okres mamy 10 kompletów RCA (kolejne korekty), a każdy z nich zawiera niepełne dane o składkach.
- Dane ubezpieczonych są wadliwe.
- Dane dostarczane są w dwóch formatach kedu-2 i kedu-3, często za ten sam okres. Płatnik nie potrafi połączyć ze sobą tych danych.
- Takie dokumenty wczytane do płatnika z pomocą funkcji importu danych, lub zasilania inicjalnego będą dla nas zupełnie nieprzydatne. Na ich podstawie płatnik nie stworzy poprawnej deklaracji korygującej. Będzie brakować pracowników.
- Co robi program KSP. Po wczytaniu kompletów otrzymanych z ZUS, program w pierwszej kolejności zamienia wszystkie dokumenty zapisane w starym formacie kedu-2 na nowy format kedu-3. Następnie tworzy roboczą tabelę, w której zapisuje wszystkie deklaracje wybierając dla danego okresu ostatnią znaną korektę. Tak zbudowany komplet rozliczeniowy za zadany okres otrzymuje numer ostatniej korekty, chociaż zawarte w nim dane mogą pochodzić z różnych korekt. Np. komplet zawiera RCA za styczeń 1999 kowalskiego z 7-mej korekty i Nowaka z pierwszej deklaracji (Nowaka na 7-mej korekcie po prostu nie było)
- Po stworzeniu tabeli z dokumentami, KSP wyodrębnia z niej do odrębnej tabeli wszystkich ubezpieczonych. I to z nimi będziemy mieli najwięcej pracy.
- Do poprawy danych identyfikacyjnych ubezpieczonych służą nam 4 funkcje dostępne pod klawiszami F1..F4. Jeżeli dane będą już poprawne możemy klawiszem F10 utworzyć właściwe komplety. Co zawierają te 4 funkcje? Zawierają dane o ubezpieczonych odpowiednio pogrupowane. W pierwszej kolejności powinniśmy uzgodnić imiona i nazwiska ubezpieczonych. Często ten sam ubezpieczony pojawia się wielokrotnie pod różnym imieniem i nazwiskiem najczęściej z powodu tzw. literówek. Najczęściej imiona i nazwiska zawierające polskie znaki wprowadzone zostały do systemu bez nich. Operację uzgadniania pisowni imion i nazwisk najlepiej wykonać w funkcji F4, która pokazuje nam w tabeli wszystkich ubezpieczonych występujących w plikach otrzymanych z ZUS. Do dyspozycji mamy dwa ułatwienia: klawisz F11 który automatycznie zamieni imiona pisane bez polskich znaków na imiona ze znakami np. PAWEL na PAWEŁ. KSP zawiera bazę kilkunastu najpopularniejszych imion. Dla imion nie występujących w bazie, KSP stosuje metodę stosowaną w zamianie nazwisk. Klawisz F12 zamienia nazwiska bez polskich znaków na nazwiska ze znakami polskimi. Nie wykonuje tego jednak automatycznie, ale proponuje zamianę i oczekuje akceptacji użytkownika dla każdego nazwiska. Chociaż na formatce z akceptacją występuje również imię i identyfikator, to zamianie będzie podlegać wyłącznie NAZWISKO, pozostałe dane nie zostaną zmienione. KSP tworzy najpierw tabelę z nazwiskami zawierającymi polskie znaki. Wybiera do niej te nazwiska, które mają najwięcej polskich znaków. Np. jeżeli w tabeli widnieje nazwisko JOŻWIAK i JÓŻWIAK, do tabeli dodane zostanie jedynie nazwisko JÓŹWIAK (oczywiście nazwiska nie mogą się różnić w pisowni bez polskich znaków). Mając tabelę z nazwiskami, KSP sprawdza, dla każdego z nich, czy istnieje ubezpieczony z nazwiskiem identycznym jak w tabeli - z dokładnością pisowni bez polskich znaków - ale z mniejsza ilością polskich znaków. Jeżeli istnieje, KSP proponuje jego nazwisko do wymiany.
- Pamiętajmy aby po wykonaniu zmian w tabeli ubezpieczonych, zaktualizować ich dane w dokumentach rozliczeniowych (klawisz F10).
- Jeżeli uzgodnimy już pisownię nazwisk i imion, możemy przejść do innych opcji, aby skorygować identyfikatory. W opcji F1 zobaczymy ubezpieczonych z identyfikatorem różnym od numeru PESEL i z wadliwy numerem PESEL. Dane te należy bezwzględnie poprawić, bowiem płatnik pominie takich ubezpieczonych przy imporcie danych.
- NIP należy bezwzględnie zamienić na poprawny PESEL, a w ostateczności można zamienić identyfikator na paszport, pozostawiając jako numer - numer NIP. Program obetnie go do 9-ciu cyfr. Po wczytaniu do płatnika, będzie można potem zmienić dane identyfikacyjne ubezpieczonego. Paszport jako numer identyfikacyjny ma tę zaletę, że w programie płatnik nie podlega żadnej kontroli.
- Wadliwy PESEL. Koniecznie należy go zmienić na poprawny, lub na paszport.
- Identyfikatory paszport, lub dowód osobisty są pokazane w tabeli i jeżeli są poprawne mogą tam pozostać.
- Przy edycji kartotek możemy kopiować dane z bieżącej kolumny do schowka (CTRL+C) i wklejać je do tej samej kolumny (CTRL+V) bez konieczności przechodzenia w tryb edycji pola.
- Opcja F2 pokaże nam ubezpieczonych o tym samym nazwisku i imieniu, ale z różnymi identyfikatorami. Taka sytuacja może być jak najbardziej prawidłowa, wymaga jednak szczegółowej analizy. Jeżeli w kartotece wystąpią ubezpieczeni o tym samym nazwisku i imieniu, ale z różnymi identyfikatorami, to komplety danych wczytywane do programu płatnik nie mogą być wczytywane wszystkie jednoczeście. Płatnik pominie takich ubezpieczonych i ich deklaracje. Takie komplety MUSZĄ być wczytane pojedynczo. Mówiąc ogólniej, wczytywana porcja kompletów rozliczeniowych nie może zawierać ubezpieczonych o tym samym nazwisku i imieniu ale o różnych identyfikatorach (taką właściwość ma program płatnik).
- Opcja trzecia pokaże, nam ubezpieczonych o tym samym identyfikatorze ale o różnych nazwiskach i imionach. Ta sytuacja również może być poprawna (np. kobieta zmienia nazwisko), lepiej jednak aby ta tabela była pusta. Zalecamy aby uzgodnić albo nazwiska albo identyfikatory. W przypadku kobiet zmieniających nazwisko najlepiej jest wpisać nazwisko ostatnio używane.
- W tabeli ubezpieczonych możemy wykonywać typowe operacje: drukowanie, szukanie, sortowanie, filtrowanie, edycję
Wersja 12.02.019 (15.08.2012)
- Poprawa zestawienia operacji na wirtualnym rachunku w PLN
- Dla przelewu do VAT-7K zamiast jednocyfrowego numeru okresu będzie się drukował numer
dwucyfrowy (np. zamiast 12K3 będzie 12K03)
Wersja 12.02.018 (11.08.2012)
- Przy wyliczaniu kwot netto przypadających proporcjonalnie na podatek odliczony, zapomnieliśmy
uwzględnić dokumentów zakupu paliwa, na których oprócz zakupu paliwa są jeszcze inne zakupy
podlegające odliczeniu
- Zmieniono domyślne rozszerzenie pliku przelewów typu elixir-0 na *.pli (dotychczas było *.csv)
- Na przelewach będzie drukowana pełna nazwa firmy (dotychczas była nazwa skrócona)
- Przy wprowadzaniu danych do składników definiowanych opcja "Przepisz dane z ubiegłego miesiąca" program będzie
przepisywać dane razem z pracownikami. Dotychczas przepisywała tylko wartości - lista pracowników musiała
być założona
- Poprawiono działanie klawisza ENTER przy edycji. Naciśnięcie tego klawisza w ostatnim polu edycyjnym
zamykało formatkę podczas gdy powinno powodować przejście kursora do pierwszego pola.
- Poprawiono wydruk podsumowania miesiąca w Info Podatkowym. Do przychodów i kosztów właściciela dodano przychody i koszty wg uzgodnień
Wersja 12.02.017 (03.08.2012)
- W umowach zlecenie dodano odrębny wydruk przelewu do PIT-8AR
- Poprawiono w płacach wydruk stanu zatrudnienia dla zaznaczonych. Program zawsze drukował zestawienie dla
wszystkich pracowników
- Poprawiono wydruk zestawienia czasu pracy pracowników
- W wydruku Inwestycji w toku, dodano nazwę firmy i adres
Wersja 12.02.016 (02.08.2012)
- Poprawa bledu związanego z przesyłaniem faktur do klientów biura rachunkowego pocztą email
Wersja 12.02.015 (01.08.2012)
- Poprawa wydruku karty zasiłkowej. Program czasem kończył działanie z błędem.
- Jedno z biur rachunkowych wskazało nam na interpretację indywidualna Izby Skarbowej z Bydgoszczy,
(zob. treść)
z której wynika, że kwoty netto od nabyć powinny być umieszczane na deklaracji VAT-7 proporcjonalnie do
kwoty podatku podlegającego odliczeniu. W związku z tym w opcji parametry konfiguracyjne VAT dodaliśmy
9-tą kartę z danymi. Wprowadzamy tam dla bieżącej firmy metodę stosowaną przy wydruku deklaracji VAT-7.
W opcji tej można spowodować aby wybrana metoda została przypisana wszystkim firmom (klawisz F10)
- Dodano stosowne zestawienie dokumentujące wyliczenie proporcjonalnego "Netta"
- W obliczeniach deklaracji VAT zmieniono 8-mą stronę. Pokazany na niej będzie nieodliczony VAT od zakupu
samochodów osobowych i od rat leasingowych. Podatek ten będzie tam sumowany jedynie wtedy, gdy Kwota
netto z faktury i kwota netto w ewidencji zakupu VAT będą identyczne. Jeżeli użytkownik poprawia
kwoty netto w ewidencji zakupów na proporcjonalnie przypadające na podatek odliczony to taka kwota
netto traktowana będzie w programie jak Netto dla każdy inny zakupu. (Może zostać zmniejszone
jedynie z uwagi na proporcję z art.90)
- Gdy będziemy chcieli zapisać zmiany we wzorcu zestawienia, program zapyta nas obecnie, czy chcemy
zapisać wzorzec lokalnie (tak jak dotychczas), czy też udostępnić zmiany innym użytkownikom. Jeśli
wybierzemy drugą opcję, wzorzec zostanie dopisany do bazy danych i każdy użytkownik, który będzie
wykonywał to zestawienie, wykona go wg nowego wzorca. Technicznie - przed wykonaniem zestawienia,
program KSP skopuje udostępniony w bazie wzorzec, do lokalnego folderu użytkownika z wzorcami zestawień.
- Poprawiono błąd w wydruku przelewów do zestawienia w leście płac z umowy zlecenie. Program czasem
pomijał niktórych pracowników
- Poprawiono błąd w wydruku ZUS-Z3, czasem program ończył działanie z błędem
Wersja 12.02.014 (28.07.2012)
- Poprawa przekazywania korekty deklaracji VAT-UE do programu Edek
- Poprawa aktualizacji danych (Ewidencja VAT) na podstawie roku 2011. Jesli ktoś wykonał taką
aktualizacje i nie ma możliwości wejścia do opcji z obliczeniami deklaracji VAt-7, powinien wykonać
rekonstrukcję danych.
- Poprawa obliczeń deklaracji VAT-7 korekta, w przypadku wystąpienia pozycji Import towarów z art.33a.
Program umował na deklaracji jedynie korygowane dokumenty, nie uwzględniając wartości z oryginalnej
deklaracji.
Wersja 12.02.013 (25.07.2012)
- Począwszy od tej wersji, aby odinstalować program lub bazę danych nie trzeba korzystać z programu
instalacyjnego, wystarczy uruchomić instalator w panelu sterowania "Dodaj usuń programy"
- Przy instalacji nowszych wersji z wnętrza programu KSP popełniliśmy błąd polegający na nie odtwarzaniu
indeksu tabeli "Komu deklaracja VAT-UE". Ponieważ tabela ta jest odtwrzalna niniejsza instalacja usuwa
zawarte w niej dane.
Wersja 12.02.012 (23.07.2012)
- Poprawa błędu przy tworzeniu pliku deklaracji xml w przypadku gdy w nazwie firmy umieszczanej w menu wyboru firm
wystepowała litera "Ą" lub "Ł"
- Przy edycji wzorców na pasku tytułu dodano nazwę pliku ze wzorcem
- Usunięto problem z tworzeniem archiwum firmy i bazy na niektórych komputerach
Wersja 12.02.011 (19.07.2012)
- Poprawa błędu przy przekazywaniu danych do Płatnika
Wersja 12.02.010 (16.07.2012)
- Poprawiono wydruk zestawienia storna fiskalnego (brakowało nazwy firmy i adresu)
- Przy wydruku zaświadczenia o zarobkach program drukował w stopce średnią przy wybranej sumie i sumę przy wybranej średniej
- Poprawiono tworzenie załączników VAT-UE/C
- Poprawiono tworzenie plików pdf
- Poprawiono nadruk przelewu pdoatkowego (nie drukował się okres i typ okresu)
Wersja 12.02.009 (12.07.2012)
- Nowa wersja schematu xml deklaracji PIT-8AR
- Okazało się, że jednak wypłaty dywidend (nr 8), są nadal zaokrąglane do pełnego złotego. Przywrócono poprzednią funkcjonalność. Wypłaty te, trzeba jeszcze raz przeliczyć
- Dodano do Umów zryczałtowanych odsetki od pożyczek (nr.6) - te wypłaty już są zaokrągalne do grosza w górę.
- Poprawiono schemat xml deklaracji VAT-7 wysyłanej przez Biuro rachunkowe. Program umieszczał w pliku xml, nr nip wraz z kreskami.
- Przy wydruku deklaracji bez podglądu, bezpośrednio z menu wyboru drukowania, na formatce z wyborem drukarki odblokowano możliwość druku odrębnie stron parzystych i nieparzystych
- Dla wydruku zestawień zmniejszono lewy margines do 6mm, We właściwościach drukarek należy ustawić możliwie najmniejszy margines lewy i górny. (zwykle po 5mm). W wydruku strony testowej drukarki (w opcji definicje drukarek), dodano na wydruku w lewym górnym rogu, nadruk dwóch przecinających się prostopadłych linii. Punkt przecięcia się tych linii powinien leżeć w odległości 1cm od lewej i 1cm, od górnej krawędzi kartki. Jeżeli punkt ten leży w innym miejscu, to znak że sterownik drukarki jest niewłaściwie dobrany. Z położenia linii można odczytać również minimalne marginesy (odległość od brzegu kartki początków linii)
- Przywrócono możliwośc wydrukowania ekranu (CTRL+P)
Wersja 12.02.008 (11.07.2012)
- Poprawiono w tabeli opłat ekologicznych pozycję 8. samochody do 3.5t zakupione przed 1997r.
LPL i ON były zamienione miejscami
- Przy wydruku Faktur i Faktur korygujących, będą się od razu drukowały 2 egzemplarze
faktury z opisem Oryginał i Kopia
Wersja 12.02.007 (10.07.2012)
- Poprawa błędów technicznych
- W parametrach drukowania dodano możliwość ustawienia długości stron dla poszczególnych rozmiarów papieru.
Zrobiliśmy to z myślą o tych użytkownikach, którzy posiadają wyłącznie drukarki igłowe starego typu, dla
których nie można ustawić małego górnego marginesu. Pamiętajmy, że te parametry są wspólne dla wszystkich
druakrek, jeżeli zmniejszymy długość papieru, będzie on niewykorzystany w druakrkach np. laserowych.
Wersja 12.02.006 (9.07.2012)
- Wstępnie dopasowano nadruk przelewów do druków dostępnych w sprzedaży (1+3)
- Poprawiono przekazywanie kwoty z kalkulatora do edycji
- Do pełnej listy płac dopisano brakujące wynagrodzenie za urlop
- Poprawiono kilka technicznych błędów
Wersja 12.02.005 (7.07.2012)
- Zmieniono bibliotekę wspomagająca wydruki. Zmian jest na tyle dużo, że zostały ujęte w odrębnej instrukcji (zob. Zob)
- Tworzenie deklaracji i plików pdf nie jest możliwe w systemach rodziny Win 9x
- Zaktualizowano stawki opłaty ekologicznej
- Poprawiono obliczanie czasu przepracowanego dla zatrudnionych za granicą (>183dni).
- Nowa deklaracja ZAP-3 (zamiast NIP)
- W opcjach "Lista płac" dla umowy zlecenia dodano odrębne zestawienie wypłaconych zasiłków
- Zmieniono sposób drukowania Folio. Obecnie można go wydrukować za miesiąc, albo np. za cały rok.
Folio może być drukowane w jednym kawałku (papier A4-poziomo,A3-pionowo lub poziomo i składanka 15" na drukarce igłowej),
lub w dwóch częściach (format A4-pionowo). Dla wydruku w dwóch częściach można dodać stronę tytułową, jeśli
zdecydujemy się na wydruk w trybie duplex.
- Jeśli z deklaracji wynika kwota do zapłaty, program dołączy do wydruku druk przelewu
- Nowe formatki. Szczegóły w instrukcji o drukowaniu
- W opcji "deklaracja VAT", na pierwszej stronie, można wprowadzić kwotę sprzedaży wg stawki 0%, która wynika
ze zwróconego podróżnym podatku (tax free - art.129 pole 24)
- Obecnie każdą deklarację, można wydrukować w trybie korekty, oraz do każdej można złożyć wyjaśnienie ORD-ZU
(prawie każdej, niektóre nie przewidują takiego załącznika np. VAT-UE)
- Druk ZUS-Z3 został przerobiony na format rtf. Można go zapamiętać dla wybranej absencji.
- Odblokowano moduł zeznań rocznych. Można wykonywać symulacje, pamiętając jednocześnie, że gdy pod koniec roku
pojawią się nowe druki, program instalacyjny usunie wszystkie zeznania.
- Nowe deklaracje VZM-1
- Wszystkie przelewy, które są przygotowywane w formacie csv, wykonane są w standardzie eliksir-0. Ustaliliśmy,
że większość (o ile nie wszystkie) banków posiada taki właśnie standard wymiany informacji.
- Wprowadzono dwie wersje wezwania do zapłaty "Groźną" i "łagodną"
- zmieniono wydruk standardowej listy płac. obecnie możemy wydrukować listę zawierającą jednego pracownika
na stronie z informacją RMUA i zaświadczeniem o zawartym ubezpieczeniu zdrowotnym lub. samą listę płac mieszczącą
jednego lub dwóch pracowników (zależnie od ilości składników), oraz dodatkowo odrębną listę RMUA
- Do rachunku w umowach zlecenie dodano potwierdzenie otrzymania wypłaty
- W kartotece kontrahentów dodano opcję dodawania kontrahentów z innej firmy.
- W punkcie "8.Instalacja" i dalej w "A.Parametry stanowiska", na pierwszej stronie należy poinformować program
o sposobie edycji plików rtf. Dotychczas przy edycji plików rtf stosowaliśmy metodę polegającą na tym, że
wymuszaliśmy na systemie Windows uruchomienie domyślnej aplikacji do edycji tego rodzaju plików. Przy tym sposobie
postępowania nie jest możliwe bezpośrednie kontrolowanie momentu gdy edytująca aplikacja zakończy działanie.
Do sprawdzania jej stanu sprawdzaliśmy, czy edytowany plik jest otwarty do edycji. Niestety, jeżeli domyślną
aplikacją był program WordPad.exe, to ten sposób zawodzi, bowiem WordPad otwiera plik do edycji, wczytuje jego zawartość
do pamięci i zamyka plik. Zamkniecie pliku było sygnałem dla KSP, że edycja została zakończona, a ponieważ
plik nie zawierał żadnych zmian, KSP nie umieszczało go w bazie danych. Obecnie stosujemy dwie metody. Pierwsza
polega w dalszym ciągu na wykorzystaniu do edycji domyślnego programu Windows, i jeżeli nie jest to program WordPad
edytowane pole z nazwą programu należy pozostawić puste. Np. do edycji stosujemy program WinWord, OpenOfficeWriter, lub inne.
Jeżeli nie mamy innego od WordPad programu do edycji tego typu plików, lub chcemy korzystać z programu
WordPad, należy podać w edytowanym polu Pełną ścieżkę dostępu do tego programu. Po instalacji jest ona już
wpisana. Tak więc należy ją usuną gdy chcemy skorzystać z innego programu, lub poprawić jeśli WordPad zainstalowany
jest w innym miejscu niż proponowane (np. na innym dysku).
Wersja 12.01.023 (06.04.2012)
- Poprawiono obliczanie Funduszu Pracy dla zatrudnionych za granicą (>183dni). Trzeba jeszcze
raz przeliczyć listę płac.
Wersja 12.01.022 (05.04.2012)
- W obliczeniach umów zleceń, uwzględniono zmianę przepisów dotyczącą zaokrągleń podstawy podatku i
podatku do jednego grosza w górę od wypłat dywidend objętych ryczałtem.
- Poprawiono obsługę błędów i możliwość przekazania do KSP jako parametru nazwy komputera z
którego uruchamiany jest program.
Wersja 12.01.021 (03.04.2012)
- Postawiono błąd występujący przy wykonywaniu niektórych wydruków
- Dodano nową czcionkę "Ms Mincho"
Wersja 12.01.020 (02.04.2012)
- Niniejsza wersja to kolejny etap w przygotowaniu programu do nowego modułu wydruków.
- Zastąpiono dotychczasowe decyzyjne okna dialogowe nowymi. Nowe okna zachowują się identycznie jak
dotychczas, a więc naciśnięcie klawisza ESC jest równoważne z odpowiedzią "Nie" lub "Rezygnuję".
Naciśniecie pierwszej litery z przycisku wyboru aktywuje go (Np. jeśli na formatce są przyciski
"Wydruk" i "Zapis do pdf" naciśniecie litery Z jest równoważne wybraniu przycisku "Zapis do
pdf"). Po przyciskach poruszamy się klawiszami kursora (lewy, prawy - góra dół).
- Zastąpiono dotychczasowy pasek postępu innym, który pokazuje się w miejscu belki z opisem
dostępnych klawiszy.
- Na prośbę użytkowników w punkcie "Instalacja" przywrócono możliwość wyboru czcionki pokazywanej na
ekranie (F. WYBÓR CZCIONKI). Mamy do dyspozycji 4 czcionki. Dotychczasowa "Lucida Console" i
trzy dodatkowe "DejaVu Sans Mono", "Courier New", "Courier Bold". Ostatnia czcionka to pogrubiony courier.
Wersja 12.01.019 (27.03.2012)
- Z punktu instalacja usunięto punkt "Parametry ekranu". Obecnie, w związku z przygotowaniem programu
do implementacji nowego modułu wydruków, rozmiar okna będziemy zmieniać pociągając myszą za ramki. Oczywiście
nadal główne okno będzie miało 80x25 znaków oraz korzystanie z programu nie ulegnie zasadniczym zmianom.
Zauważmy tylko, że ponieważ zachowujemy stałą liczbę wierszy i kolumn, rozmiar okna będzie się zmieniać skokowo.
Zwiększenie czcionki o 1 piksel powoduje zwiększenie szerokości ekranu o 80 pikseli. W wielu miejscach
ekrany i formatki będą nieco niedopasowane do okna. Będziemy to sukcesywnie poprawiać.
- Poprawiono błąd związany z obliczaniem korekt VAT-UE w związku z uzyskaniem potwierdzenia wywozu dla WDT
po terminie uprawniającym do skorzystania z preferencyjnej stawki 0%. Jeżeli potwierdzenie uzyskano w kolejnym
po następnym miesiącu w którym odbyła się WDT. Program nie ujmował tego dokumentu w korekcie VAT-UE.
- W opcji "Zapłać składki ZUS" zwiększono ilość wspólników do 10-ciu
Wersja 12.01.017 (20.03.2012)
- Dzięki uprzejmości Biura Rachunkowego z Rudy Śląskiej, otrzymaliśmy dostęp do materiałów stawiających w nowym
świetle zasady rozliczania zagranicznych wynagrodzeń. Po pierwsze inaczej należy rozumieć dzień pobytu za
granicą, gdy obliczamy minimalną podstawę składek na ubezpieczenia społeczne a inaczej gdy liczymy dietę
za czas pobytu za granicą (art.21. ust.1 pkt 20 Updf). Gdy ustalamy minimalną podstawę składek na
ubezpieczenie społeczne z czasu przebywania w stosunku pracy za granicą wyłączamy wszelkie nieobecności w
pracy z wyjątkiem urlopu wypoczynkowego, na żądanie, urlopu na opiekę nad dzieckiem, Innych płatnych
nieobecności i urlopu wychowawczego. Natomiast gdy obliczamy Dochód zwolniony, z czasu pobytu za granicą
wyłączamy wszystkie nieobecności.
- Ponieważ dotychczasowa zasada wprowadzania okresu "od-do" przebywania za granicą mogłaby doprowadzić do mnożenia
zbyt wielu kartotek, wprowadziliśmy podobną zasadę jak dla zatrudnionych do 183 dni. Należy w polu ilość dni
pobytu nacisnąć klawisz INSERT, i na kalendarzu zaznaczyć dni pobytu. To, czy zaliczyć dany dzień jako dzień
pobytu za granicą nie jest całkiem oczywiste, szczególnie gdy pracodawca nie prowadzi odpowiedniej ewidencji.
Ze sposobu w jaki ZUS prowadzi kontrolę wynika np, że trzeba udowodnić iż pracownik przebywający na urlopie
nie wyjechał do kraju.
- Do opisu kartoteki wypłat zagranicznych dodaliśmy informację o sposobie opodatkowania przychodów zagranicznych w związku z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania. Obecnie trzeba zdecydować czy przychody z danego kraju opodatkowane są na zasadach wyłączenia z progresją (wartość domyślna), czy też na zasadach proporcjonalnego odliczenia podatku. Ta zmienna ma bezpośredni wpływ na sposób wypelnienia druku PIT-11.
- Dla zatrudnionych za granicą do 183 dni dodaliśmy dodatkowe sprawdzenie, czy przychód zwolniony nie przekracza części przychodów przypadających proporcjonalnie na okres pracy za granicą. Jak wiadomo przychody zagraniczne są zwolnione z opodatkowania w części równiej 30% diety na każdy dzień pobytu. Musimy więc porównać czy dieta nie przekracza przychodu zagranicznego. Jesli tak, musimy ją ograniczyć do tego przychodu (robi to program)
- Zalecamy (jeśli jest to możliwe) powtórnie przeliczyć wynagrodzenia dla osób zatrudnionych za granicą.
- Dodaliśmy dodatkowe zestawienia, a te które już były zmieniliśmy, aby uwzględniały nowe zasady. W
szczególności dodaliśmy zestawienie czasu pracy i podsumowanie listy płac, w kartotekach zagranicznych.
Natomiast w kartotece pracowników dodaliśmy informację uzupełniającą do PIT-11 dla pracowników zatrudnionych
w krajach z którymi umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje rozliczenie podatku metodą
"proporcjonalnego odliczenia podatku". Informację można drukować dla wszystkich pracowników, program i tak
ograniczy się do zatrudnionych we właściwym dla informacji kraju.
- W kartotece pracowników zmieniliśmy zaświadczenie o zarobkach. Obecnie program przed wydrukiem, pyta czy
umieścić w stopce tabelki sumę wynagrodzeń, średnią wynagrodzeń, czy też wcale nie drukować stopki.
- W kartotece pracowników zatrudnionych dodano w opcjach (F5) zaświadczenie o zarobkach,
które trzeba przekazać do oddziału ZUS dla zatrudnionych emerytów lub rencistów. Jeśli zaznaczymy
pracowników, program wybierze rencistów ze zbioru zaznaczonych, jeśli nie zaznaczymy, program wybierze ich
spośród wszystkich pracowników.
Wersja 12.01.016 (08.03.2012)
- W opcji "Absencja" dodano raport z obliczeń podstawy składki na ubezpieczenie społeczne dla osób
przebywających na urlopie wychowawczym. Przy okazji poprawiono błąd w obliczaniu tej podstawy.
Wersja 12.01.015 (05.03.2012)
- W opcji "Kartoteka pracowników" dodano zestawienie "Karta wynagrodzeń zagranicznych". Zestawienie to
powinno być pomocne podczas kontroli deklaracji PIT-11, dla pracowników zatrudnionych
poza granicami kraju
- Zmieniono domyślną składkę ubezpieczenia wypadkowego z 1.67 na 1.93 (od kwietnia) i zaktualizowano kwotę
przeciętnego wynagrodzenia z której wynika maksymalna podstawa składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe
i maksymalna podstawa składek na ubezpieczenie społeczne dla osób przebywających na urlopie wychowawczym.
- Zmieniono sposób wypełniania świadectwa pracy. Jeżeli za okres z którego drukowane jest świadectwo
pracownikowi zmieniano wymiar etatu, program będzie drukował odpowiednie okresy w których obowiązywał
dany etat
- Jeżeli podatnik nie składał deklaracji VAT-UE, a w bieżącym roku odkrył dokumenty, które powinny się znaleźć w
deklaracji VAT-UE za ubiegłe lata, to program nie pozwalał wydrukować deklaracji, bowiem nie pozwalał jej przeliczyć.
Obecnie odblokowano taką możliwość. Załóżmy że podatnik odkrył w dniu 11.03.2012 WDT za miesiąc 09-2010. Za miesiąc
09-2010 nie złożył deklaracji VAT-UE, więc nie może jej skorygować, powinien złożyć pierwszą deklarację. Aby to
zrobić należy wprowadzić do ewidencji dokument z data dzisiejszą np. 11.03.2012 i w polu uwzględnij w deklaracji
za miesiąc wpisać 2010-09. Następnie powinien dla deklaracji VAT-UE wprowadzić datę jej złożenia na 2012.03.11 (musi być
mniejsza lub równa dacie dokumentu) i wykonać obliczenia (F3)
- Zmodyfikowano wprowadzanie kwot nadpłaty składki ZUS-51 i niedopłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne w związku
z przekazaniem przez ZUS informacji o przekroczeniu podstawy na ubiegłe okresy. Dotychczas program pozwalał pobrać
z historii wynagrodzeń odpowiednie kwoty, które służyły mu do wyliczenia odpowiednich kwot korygujących. Niestety
można było pobrać i zapamiętać tylko dane z jednego okresu. Jeżeli trzeba było korygować dane z wielu
okresów, użytkownik musiał sobie gdzieś na boku zapamiętać obliczenia za poszczególne okresy i ich sumę
wprowadzić w odpowiednie pola formatki. Obecnie, gdy na ekran wywołamy formatkę na której wyliczamy
kwoty korekt, możemy:
| INSERT
| : |
jak dotychczas, wpisanie korygowanego okresu i naciśnięcie klawisz INSERT, spowoduje
pobranie z historii wynagrodzeń odpowiednich kwot.
|
| ALT+
| : |
Naciśnięcie klawiszy ALT oraz klawisza "+" na klawiaturze numerycznej spowoduje
wyliczenie odpowiednich kwot korekty i dodanie ich do kwot na głównej formatce. Tym sposobem
możemy wyliczać korekty za poszczególne okresy i dodawać je do formatki z łączną kwotą korekty.
|
| F5
| : |
Klawisz F5 pokaże nam raport z obliczenia bieżącej korekty
|
| END
| : |
Klawisz END spowoduje opuszczenie formatki z obliczeniem korekty i zapamiętanie jej
aktualnego stanu
|
Przy okazji poprawiono błąd. Program nie uwzględniał faktu, że składka na ubezpieczenie chorobowe, nie podlega
ograniczeniom. Obecnie na formatce wprowadzania danych podajemy łączny procent składek na ubezpieczenie
emerytalne i rentowe (bez chorobowego), zwykle 11.26%
- Poprawiono błąd przy tworzeniu deklaracji VAT-7 dla podatników - osób fizycznych. Program nie przesyłał do
bcEdka numeru PESEL właściciela. Ten fakt nie przeszkadzał wysyłać deklaracje elektronicznie, jednak, przy
wydruku z programu bcEdek, brak było na wydruku tej informacji.
- W punkcie sprawy do załatwienia rozdzielono punkt "Komu deklaracja VAT" na dwa punkty: Komu deklaracja VAT-7 i
komu deklaracja VAT-UE.
- W punkcie jw. dodano do informacji o PIT-11 na koniec roku informację o konieczności wysłania PIT-8C
- w punkcie jw. dodano opcję w której zobaczymy listę wszystkich tych firm które są zobowiązane do złożenia
deklaracji PIT-4R i PIT-8AR
- w związku ze zmianami w opcjach "Komu PIT", odpowiednio zmieniono przejmowanie danych do pocztowej książki
nadawczej
Wersja 12.01.014 (22.02.2012)
| Uwaga: |
W katalogu który zawiera pliki z ZUS (zip) nie może być innych plików. Wszystkie pliki zip zawarte
w tym katalogu zostaną przetworzone przez program. Katalog do którego program wypakuje pliki xml powinien być różny
od katalogu z plikami zip. Pliki ZIP powinny dotyczyć jednej firmy!
|
| Uwaga: |
Proponujemy, przed wczytaniem danych do właściwej bazy programu Płatnik, wykonać test na próbnej,
pustej bazie typu Access (*.mdb). Można też całość korekt wykonac na bazie próbnej i wyeksportować dane
korygujące do plików xml, a następnie wczytać je do właściwej bazy danych.
|
Wersja 12.01.013 (16.02.2012)
- W opcji:
dodano opcje nr 3. Opcja ta przenumeruje wszystkie dokumenty w bieżącej firmie lub we wszystkich firmach w ten
sposób, że numer systemowy będzie identyczny z liczbą porządkowa nadawaną podczas księgowania. Jeżeli żaden
dokument nie został jeszcze zaksięgowany, numery systemowe rozpoczną się od 1.
- W punkcie:
dodaliśmy 8 stronę danych, na której możemy
zdecydować, którą metodę wybrać przy uwzględnianiu transakcji opodatkowanych na zasadach
VAT-marża w proporcji z Art.90. Domyślna wartość to "1", czyli metoda bezpieczna, zgodna z decyzjami
Naczelników Urzędów Skarbowych i Dyrektorów Izb skarbowych. Jest to oczywiście metoda niekorzystna dla
podatnika, zgodnie z nią w proporcji będzie uwzględniana podstawa opodatkowania, czyli marża netto. Metoda nr "2"
zgodna z wyrokiem NSA będzie uwzględniać w proporcji obrót, a więc kwotę należną od kupującego pomniejszoną
o podatek VAT (od marży)
- Różnice kursowe. Powstał pewien problem związany z przedpłatami do faktur. Otóż, KSP przy instalacji na Nowy rok
oblicza saldo na walutowych rachunkach bankowych na dzień 1 styczeń i przepisuje do rozrachunków wszystkie
nierozliczone faktury. Jeżeli w ubiegłym roku dokonywane były (lub przyjmowane) przedpłaty do faktur, to
przedpłaty te nie są ujęte w operacjach na rachunku, bowiem dotyczą ubiegłych lat. Jeżeli w bieżącym roku
otrzymujemy lub wystawiamy fakturę, do takiej przedpłaty, to powstaje różnica kursowa, ale program nie może
jej obliczyć bowiem nie posiada informacji o ubiegłorocznych przedpłatach. Aby rozwiązać ten problem
wprowadziliśmy nowy punkt:
W tym punkcie możemy pobrać z ubiegłego roku te zaliczki, które zostały przypisane do konkretnego
kontrahenta, mają przypisany kurs waluty, nie są powiązane z żadnym rozrachunkiem i dotyczą roku
wcześniejszego niż bieżący (2012). Pobrane zaliczki będą przechowywane w specjalnej tabeli, będą widoczne przy
wykonywaniu operacji powiązania rozrachunku z zaliczką (F9). Poznamy je po dacie (rok < 2012)
- W związku z powyższym zmieniliśmy jedno zestawienie - "Różnice kursowe do zapłaty rozrachunku".
Obecnie składa się z dwóch części pierwsza ujmuje zapłaty z bieżącego roku i druga z lat ubiegłych.
Wersja 12.01.012 (16.02.2012)
- W związku ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP2/443-1014/08/UH) i Naczelnika I
Mazowieckiego US w Warszawie (1471/NUR1/443-334/05/AP), zmieniamy w programie definicję obrotu w transakcjach
opodatkowanych na zasadach VAT-marża. Od teraz obrotem będzie marża netto, a nie kwota należna od nabywcy
pomniejszona o podatek należny.
Wersja 12.01.011 (15.02.2012)
- Poprawiono obliczanie proporcji z atr.90 w przypadku marży indywidualnej i komisu. Program zaniżał ją
uwzględniając w proporcji marżę, zamiast kwoty należnej netto.
Wersja 12.01.010 (14.02.2012)
- W opcji obsługa kopii danych w aktualizacji danych na podstawie roku 2011 dodano możliwość zaktualizowania
zaliczek
- Poprawiono błąd który czasem występował przy imporcie faktur z systemów sprzedaży. (Gdy importowane dokumenty nie
zawierały daty dokumentu)
Wersja 12.01.009 (10.02.2012)
- Poprawiono błąd, który występował podczas edycji uzasadnienia korekty deklaracji. Błąd powstawał po kliknięciu
myszą poza obszar tekstu
- Poprawiono błąd w naliczaniu składki ZUS-51 dla stypendiów (kod ub. 092). Program naliczał składkę odrębnie
dla pracodawcy i odrębnie dla pracownika, a następnie dodawał te składki jako opłacone przez pracodawcę. Taki
sposób postępowania powodował błędy zaokrągleń. Obecnie składkę pracodawcy program oblicza odrębnie
jako 19.52% i 8% podstawy. Oczywiście nadal obliczana jest część składki przypadająca na pracownika w celu
określenia podstawy składki zdrowotnej.
- Błąd występujący w nowo dopisanych firmach. Program niezależnie od wprowadzonego parametru, traktował firmę
jako firmę z otwartego rynku pracy (a nie z ZPHR).
- Poprawiono błąd, który występował przy zapisywaniu załączników VZM-1 do pliku pdf
- W opcji "Obsługa kopii danych"/"Aktualizuj dane na podstawie 2011 roku" dodano punkt w którym możemy
przepisać numery NIP pracownikom z kartoteki umów o pracę i umów zlecenie za rok 2010. Nipy przepiszą
się do specjalnego pola (nie do pola z nipem). Jeżeli edytując kartotekę naciśniemy w polu NIP klawisz INSERT
program podpowie nam numer NIP zapamiętany w tym specjalnym polu. Dodatkowo, jeżeli wpiszemy pracownikowi
numer NIP zostanie on zapamiętany w tym specjalnym polu. Skasowanie pracownikowi numeru NIP nie skasuje go
ze specjalnego pola.
- Jeżeli zakład pracy wypłaca zasiłki, to kwota brutto wypłaconego zasiłku macierzyńskiego będzie teraz
uwzględniana przy kontroli przekroczenia rocznego ograniczenia składki ZUS.
Wersja 12.01.008 (6.02.2012)
- Poprawiono eksport danych do programu płatnik. Jeżeli w nazwie firmy występował cudzysłów, program błędnie
parsował go na kod &guot; (zamiast litery q wpisywaliśmy literę g)
- W opcji "Lista płac" dodano zestawienie należnego i wykorzystanego urlopu.
- Poprawiono import faktur korygujących z programu Faktura_Win.
Wersja 12.01.007 (27.01.2012)
- ZUS opublikował na swojej stronie wyjaśnienia, w jaki sposób ustalać podstawę składek na ubezpieczenie
społeczne, dla osób przebywających na urlopie wychowawczym. Wprawdzie wyjaśnienia nie mają żadnego
umocowania w przepisach, tym niemniej zaimplementowaliśmy je w programie. Zgodnie z wyjaśnieniami przy ustalaniu
przeciętnego wynagrodzenia należy stosować identyczne zasady jak przy ustalaniu podstawy zasiłku chorobowego.
Tak więc program, za 12 miesięcy poprzedzających przejście na urlop wychowawczy ustali dla każdego z
miesięcy kwotę wynagrodzenia które wejdzie w skład średniej. Jeżeli w danym miesiącu pracownik nie przepracował
pełnego miesiąca, to wynagrodzenie z tego miesiąca zostanie pominięte, o ile przepracował mniej niż połowę obowiązującego
go czasu pracy oraz zostanie uzupełnione w przeciwnym razie. Jeżeli we wszystkie miesiące z których ustalana
jest podstawa, pracownik przepracował mniej niż połowę obowiązującego go czasu pracy, wszystkie miesiące zostaną
uzupełnione. Jeżeli brak będzie choćby jednego miesiąca z którego można ustalić podstawę, podstawa będzie ustalona
w wysokości określonej w umowie o pracę. Oczywiście podstawa nie może być niższa niż płaca minimalna. Nie wiemy
czy należy zaadoptować art.43 "Ustawy o świadczeniach...", obecnie nie stosujemy go.
Wersja 12.01.006 (26.01.2012)
- Ponieważ przygotowane kilka miesięcy temu rozporządzenie MF w sprawie zmiany stawek za 1km przebiegu pojazdu
jednak nie weszło w życie. Program instalacyjny przywraca poprzednie wartości stawek
- Kilka zmian wyglądu formatek
Wersja 12.01.005 (20.01.2012)
- Program instalacyjny naprawia strukturę tabeli PIT-8C w przypadku znalezienia błędów.
- Nowe deklaracje PIT-8C i PIT-8AR wg schematów które będą obowiązywać po dniu 1 luty 2012
- W opcji pracownicy zatrudnieni na umowę zlecenie dodano opcję "Filtruj PIT-11". Program pokaże
jedynie tych pracowników którym należy złożyć deklarację pit-11.
- Jeżeli w umowach zlecenie dopiszemy umowę o kodzie "16" (inne przychody) oraz tytuł
ubezpieczenia rozpoczynający się od cyfr "092", to każda wypłata do tej umowy z kodem "092...",
niezależnie od wprowadzonych atrybutów umowy będzie policzona następująco:
- Koszty zostaną przyjęte w wysokości 0 zł
- Składki na ubezpieczenia społeczne pokryje w całości pracodawca (również te w części
przypadającej na pracownika)
- podatek zostanie przyjęty w wysokości 0zł
- ubezpieczenie zdrowotne również w wysokości 0zł, ale podstawa tego ubezpieczenia zostanie
ustalona w normalnej wysokości (brutto - składki pracownika)
- Wypłaty zostaną umieszczone na deklaracji PIT-8C z opisem "Stypendium". Tak więc te wypłaty nie będą
wykazywane na PIT-11
- Opisane wyżej wypłaty dotyczą bezrobotnych otrzymujących stypendia w ramach odbywanych szkoleń,
stażów i innych kursów przygotowania zawodowego, które wykonywane są przez inny
podmiot niż urząd pracy.
- W opcji Lista plac z umowy o pracę dodano w opcjach (F5) możliwość przesłania danych o wypłacie
do systemu pełnej księgowości KSP_WIN/FK
Wersja 12.01.003 (12.01.2012)
- Nowy schemat deklaracji VAT-UE i VAT-UEK
- Program instalacyjny naprawia numerowanie wpisów w kasie
Wersja 12.01.002 (09.01.2012)
- Odblokowano aktualizację danych na podstawie roku 2011
- Poprawiono aktualizację skrótu na pulpicie. Program tworzył skrót o nazwie KSP 2011 i uruchamiał z
niego program na rok 2012
- Poprawiono przejmowanie faktur VAT z ubiegłego roku